Proto ribą peržengusios kuro kainos degalinėse vis daugiau lietuvių veja pigesnio kuro nusipirkti į Rusiją ir Baltarusiją. Kai kuriuose postuose išvažiavimo per sieną tenka laukti apie parą.
Nors važiuojančiųjų į šalį kaimynę pirkti degalų daug ir daugėja, nusipirkti šio kuro neturint pažįstamų gana sunku. Visi benzino vežėjai tvirtina kuro parsivežti važiuojantys tik sau ir savo šeimai, bet ne parduoti. Daugiausia laukiančiųjų eilėje išvažiavimo į Kaliningrado sritį – iš pasienio savivaldybių. Benzino vežimas šiems žmonėms jau seniai tapo verslu.
Parduoda ne bet kam
Marijampolietis Juozas (pavardė redakcijai žinoma) į Rusiją pigesnio benzino važinėja jau dešimt metų. Vyras sako, kad nei anksčiau, nei dabar nuo vieno litro parsivežtų degalų nepavykdavo uždirbti daugiau nei vieną litą. Kuro kainos pamažu auga ir Rusijoje. Anot Juozo, sutaupyti šiek tiek galima, jeigu lito ir Rusijos rublio kursas yra palankesnis. Pastaruoju metu vieną litrą benzino jis parduoda už 3,50 lito. Kai kurie kiti pardavėjai prašo 3,40 lito už litrą (Lt/l). Iš Rusijos parvežtas vienas litras dyzelino kainuoja 3,20–3,40 Lt/l. Vyras pas kaimynus benzino šią šaltą žiemą važinėjo rečiau. Jo manymu, eilės turėtų išaugti atšilus orams. Priklausomai nuo pirkimo vietos Rusijoje vidutinė dyzelino kaina yra 2,50 Lt/l. Arčiau sienos kuro kainos esančios didesnės.
Vyras tvirtino benziną parduodąs tik pažįstamiems. Tą patį daro ir kiti. “Kiekvienas bijo įkliūti, nes tikrintojų yra devynios galybės. Tai nėra jau toks pigus malonumas. Reikia pirkti vizas, mokėti draudimą, mokėti už pasus, kurie dažniau važinėjantiems asmenims kaipmat pripildomi spaudų", – neslėpė vyras. Benzino gabenimas jam esąs tik prisidūrimas prie kuklios algos. Juozas dirba pamaininį darbą, todėl benzino važinėja laisvalaikiu.
Prisiduria iš cigarečių
Vienos Šakių r. sav. pasienio seniūnijos gyventojas Vincas į Rusiją pirkti degalų nevažiuoja ir jų nesipila: “Mano automobilis yra dešimties metų senumo, nenoriu rizikuoti. Įvairių tų kalbų yra apie rusiškų degalų kokybę. Bet jeigu kuro kainos dar augs, teks pirkti". Iš ko įsigyti dyzelino, šakietis žino. Jų kaime į Kaliningrado sritį nuolat degalų važinėja keturi penki žmonės. “Aš jų nevadinu kontrabandininkais, nes tai yra jų darbas, ir tas darbas sunkus. Gulėti automobilyje visą parą yra ne pyragai. Jeigu žmonės turėtų darbo, važiuojančiųjų būtų kur kas mažiau", – sakė vyras.
Vincas prisipažino, kad tie, kurie važiuoja pirkti benzino, visada dar kelis litus užsidirba ir iš parsivežtų cigarečių. Įsivežti leidžiama tik du jų pakelius. Anot Vinco, benzino gabentojų atvežtos rusiškos cigaretės nepasiekia turgaus, jos ištirpsta kaimo rūkalių kišenėse.
Kybartai atsipūtė
Vilkaviškio r. Kybartų seniūnas Audrius Balbierius nusistebėjo, kad Kybartuose, kitaip nei kituose kelio postuose, pastaruoju metu sumažėjo laukiančiųjų išvažiavimo į Kaliningrado sritį eilė. Seniūno manymu, tai yra tik laikinas reiškinys. Atšilus orams eilės neabejotinai vėl grįš.
Kas lemia, kad automobilių eilės vienuose pasienio kelio postuose ilgesnės, o kituose trumpesnės, sunku pasakyti. Paprastai labiausiai apgultame Kybartų pasienio poste vakar po pietų lūkuriavo vos keliolika automobilių ir keli krovininiai automobiliai. Tuo tarpu prie sienos su Rusija esančiame Ramoniškių kelio poste bendroje eilėje laukė 237 automobiliai, dauguma jų – lengvieji. Panemunės kelio poste stovėjo 399 lengvieji automobiliai ir keturiolika vilkikų. Prognozuojama, kad laukti išvažiavimo lengviesiems automobiliams teks 15 valandų.
Skaičiai
Degalų kontrabandos mastai
2007 m. sulaikyta 25 tonos kontrabandinių degalų, jų vertė – 77 tūkst. litų.2009 m. sulaikyta 35 tonos kontrabandinių degalų, jų vertė – 105 tūkst. litų.2010 m. sulaikyta 1,2 tonos kontrabandinių degalų, jų vertė – apie 4 tūkst. litų.
Šaltinis: Lietuvos muitinė
P.S. Lietuvos muitinės kriminalinė tarnyba atkreipia dėmesį, kad iš tiesų iš trečiųjų šalių į Lietuvą fizinių asmenų įvežami degalų kiekiai 2010–aisiais greičiausiai nesumažėjo, o gal ir padidėjo. Paprasčiausiai jų gabentojai elgiasi taip, kad nepažeistų ES ir Lietuvoje galiojančių įstatymų. Primenama, kad pagal galiojančius teisės aktus atvykstant į Lietuvą kuro galima įvežti pilną transporto priemonės baką. Dažnai prie krovininių transporto priemonių pritvirtinami papildomi bakai, kartu tempiamos ir tuščios priekabos – šaldytuvai, nes juose yra papildomi kuro bakai šaldymo režimui palaikyti. Lietuvos muitinė, taikydama kontrolės priemones, 2010 m. nustatė beveik 6 tūkst. degalų gabenimo pažeidimų ir, apskaičiavusi mokėtinus mokesčius, surinko 1 mlrd. 136 tūkst. litų mokesčių.
Dalia BYČIENĖ