Kelias į miestą yra duobėtas, einantis per rąstinių trobelių kaimus ir pūdymų laukus, bylojančius apie skurdą, kuris yra apėmęs šią centrinės Rusijos dalį, rašo „The New York Times“.
Tačiau takelyje, kur žąsys krypuoja per balas, plytiniame pastatė yra daugybė dėžių, prikrautų šio regiono vieninteliu vertingu produktu: žmonių plaukais, kurių dauguma yra šviesūs. Pasaulinei grožio pramonei tai yra didžiausias turtas.
„Niekas kitas pasaulyje to neturi, niekas visame pasaulyje, - teigė pastato savininkas Aleksejus N. Kuznetsovas. – Rusų plaukai yra patys geriausi visame pasaulyje.“
Žmonių plaukų pirkėjai, dauguma kurių yra keliaujantys rusai ar ukrainiečiai, plūsta į tokius neturtingus regionus. Turėdami grynųjų pinigų, jie moka nedideles sumas už nukirptas moterų garbanas.
Ilgą laiką ieškoti perukams ir tupetams, žmonių plaukai dabar turi didelę paklausą plaukų priauginimo procedūrose įvairiose turtingose šalyse. Tamsūs plaukai iš Kinijos ir Indijos yra dažniau sutinkami, tačiau šviesūs ir kitų atspalvių plaukai yra labiau vertinami dėl jų stygiaus ir dėl to, kad juos yra lengviau nudažyti ir taip pasiekti beveik visų moterų natūralią plaukų spalvą.
Didžiausia rinka yra Jungtinėse Valstijose, kur dešimtys tūkstančių grožio salonų teikia plaukų priauginimo paslaugą. Afroamerikietės moterys jau ilgą laiką nešiojo priaugintus plaukus, tačiau ši mada tarp šviesiaplaukių moterų išpopuliarėjo po to, kai tai patvirtino tokios įžymybės kaip Jessica Simpson ir Paris Hilton.
Italijos kompanija „Great Lenghts“, esanti didžiausia plaukų tiekėja į JAV, paskaičiavo, kad plaukų priauginimo rinka kasmet siekia 250 mln. JAV dolerių arba 3 proc. visos plaukų priežiūros produktų rinkos. Vidutinė plaukų priauginimo kaina siekia 439 JAV dolerius, tačiau elitiniame grožio salone ši procedūra gali kainuoti ir kelis tūkstančius.
Plaukų priauginimo rinka plečiasi ir Europoje. Apie 20 proc. Rusijos plaukų yra naudojama vietinėje rinkoje, daugiausiai Maskvoje bei Sankt Peterburge. Pasaulyje daugėjant šviesiaplaukių moterų, kurios yra pasižymėjusios ekonominiame pasaulyje, surasti neturtingas blondines, norinčias paaukoti savo plaukus, tampa vis sunkiau.
„Nėra sunku suprasti, kodėl žmonės Ukrainoje parduoda savo plaukus šimtus kartų dažniau nei Švedijoje, - kalbėjo Ukrainoje įsikūrusios importuotojos, kompanijos „Raw Virgin Hair Company“ vadovas Davidas Elmanas. – Jie nedaro to iš malonumo. Dažniausiai žmonės turintys laikinų finansinių sunkumų prislėgtuose regionuose pardavinėja savo plaukus.“
26-erių Natalija N. Vinokurova, užaugusi netoli miestelio, kuriame pusė namų neturi kanalizacijos, o vidutinė mėnesio alga siekia 300 JAV dolerių. „Aš nešiojau kasas, uodegėlę, įvairiai, - pasakojo ji. – Tačiau galiausiai man nusibodo, o visos kitos merginos turi trumpus plaukus, tad aš juos nusikirpau.“ Dabar ji yra trumpaplaukė ir teigė nesiruošianti atsiauginti plaukų iki pardavimui tinkamo ilgio, nes tai užtruktų kelis metus.
A. Kuznetsovo įmonė „Belli Capelli“ yra didžiausia tokio tipo bendrovė visoje Rusijoje, o jos kasmetinis pelnas siekia 16 mln. JAV dolerių. „Tai yra kapitalizmas, - sako jis. – Žmonės, turintys pinigų, nori atsiriboti nuo tų, kurie jų neturi. Kodėl viena moteris parduoda savo plaukus kitai? Moteris, turinti pinigų, nori atrodyti gražiau už tą, kuri jų neturi.“
JAV vartotojai dažniausiai nesirūpina apie savo priaugintų plaukų kilme. „Labiau už viską jiems rūpi tai, kaip jie atrodo“, - kalbėjo kompanijos „Hair Extensions Guide“ įkūrėjas Ronas Landzaatas.
Didžiausias iššūkis rinkoje yra gauti tinkamą pasiūlą. Kompanija „Great Lenghts“ plaukus gauna iš Indijos šventyklų, kur moterys juos paprasčiausiai aukoja, ir teigė, kad juos galima nudažyti bet kokia spalva. Kiti šios pramonės šakos atstovai mano, kad europiečių plaukai yra geresnis pasirinkimas šviesiaplaukėms moterims.
Rusijoje rinka yra tokia konkurencinga, kad 2006 metais ginčo tarp dviejų plaukų prekeivių metu, vienas jų buvo nušautas. Nors A. Kuznetsovas ir neturi jokių vietinių priešių, apie kuriuos jis pats žinotų, tačiau jo sandelį prižiūri apsaugos darbuotojas. Pieno pakeliai pilni plaukų ir surūšiuoti tokiomis kategorijomis kaip „Pietryčių Rusija“ ar „Rusiškas auksas“, gali tapti viliojančiu taikiniu vagiams.
Paprastai 70 proc. į Rusiją atvežamų plaukų patenka iš namų saugyklų. Pavyzdžiui, kai kurios Ukrainos ir Rusijos moterys tradiciškai nusikerpa savo plaukus gimus pirmam vaikui ir tik praėjus keliems metams nuspręsti juos parduoti.
„Kai kurios moterys kerpasi plaukus norėdamos pakeisti stilių, kitoms tiesiog reikia pinigų, - sako plaukų supirkėjas Sergejus V. Kotlubis. – Tai kaip žvejyba – niekada negali žinoti, ką pavyks pagauti.“