Sunkmečio sąlygomis naujoji Vyriausybė atsargiau vertina stambių strateginių su Klaipėdos valstybinio jūrų uosto plėtra susijusių projektų įgyvendinimo klausimus. Kaip tai vertina verslininkai?
Ką apie tam tikrą Vyriausybės atsitraukimą sprendžiant svarbius klausimus mano Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas Aloyzas Kuzmarskis, AB Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos (KLASCO) valdybos pirmininkas, koncerno „Achemos grupė“ prezidentas Bronislovas Lubys?
Terminalas labai reikalingas
„Yra krovinių Lietuvai taip labai reikalingų, kad šiandien dar net negalime įvertinti to poreikio. Kalbu apie suskystintų dujų terminalą. Šiandien toks krovinys dėl savo savybių negali būti kraunamas dabartiniame vidiniame Klaipėdos uoste. Mano manymu, labai reikalingas suskystintų dujų terminalas išorinėje uosto dalyje formuojamame terminale „Baltmax“ tipo laivams priimti. Tai didžiausi lavai, galintys įplaukti į Baltijos jūrą. Manau, kad atsiradus tokiam terminalui kiekvieno Lietuvos gyventojo mokėjimas už dujas sumažėtų 30 proc. ar net dar daugiau. Jokios kitos alternatyvos aš nematau“, - vienoje iš spaudos konferencijų sakė A. Kuzmarskis.
Pasak jo, kitas dalykas - kroviniai, kurie galėtų būti transportuojami į patį terminalą produktotiekiais - tai yra naftos produktai. Į terminalą šiaurinėje uosto dalyje galėtų atplaukti „Baltmax“ tipo tanklaiviai. Šiems kroviniams gabenti, anot A. Kuzmarskio, nereikėtų didelio pasiruošimo, t. y. tiesti geležinkelio, automobilinių kelių.
Per anksti
Pernai buvo įsteigta planuojamo Lietuvoje statyti gamtinių dujų importo terminalo valdymo valstybės ir privataus kapitalo įmonė Gamtinių dujų terminalas, turinti rūpintis visais terminalo, kuris turėtų užtikrinti Lietuvos energetinę nepriklausomybę nuo Rusijos, statybos klausimais. 20 proc. jos akcijų valdo trąšas gaminanti AB „Achema“.
B. Lubys, paklaustas, kaip vertina pastaruoju metu pasikeitusią naujosios Vyriausybės politiką tiek giliavandenio uosto ties Melnrage, tiek suskystintų dujų terminalo klausimais, atsakė: „Prieš vestuves kavalieriai ir panelės stengiasi atrodyti gražūs ir daug žadantys. Konservatoriai daug kalbėjo apie Lietuvos energetinę nepriklausomybę, apie suskystintų dujų terminalo statybą ir t. t., ir t. t. Tačiau dabar, po vestuvių, jau atsiranda kritinių klausimų ir abejonių, kad gal to daryti ir nereikia.
Dabar nedrįsčiau prognozuoti šito klausimo. Esu jau sakęs viešai, kad aš pasitraukiau iš šito terminalo valdybos pirmininko pareigų ir iš valdybos narių. Duodama laisvė naujiems vadovams, t. y. energetikos, ūkio ministrams. Kokie toliau bus jų veiksmai, nenorėčiau prognozuoti. Šiandien tai daryti būtų per anksti.“
Vidmantas Mažiokas