Forume vykusioje diskusijoje „Kada vandenilio naudojimas transporto sektoriuje taps kasdienybe“ A. Vaiciukevičiūtė keitėsi įžvalgomis su Vokietijos nacionalinės vandenilio ir kuro elementų technologijų organizacijos Tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vadovu Franzu Lehneriu, Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentu Martynu Nagevičiumi ir UAB „Scania Lietuva“ regiono vadovu Dariumi Snieška.
„Žaliasis“ vandenilis Europoje jau sparčiai gaminamas, analogiškai plėtojant ir vandenilio papildymo stotelių infrastruktūrą. Senojo žemyno valstybėse veikia daugiau nei 200 tokių stotelių. Remiantis prognozėmis, iki 2025 m. jų visame žemyne turėtų padaugėti mažiausiai iki 500.
Vandenilio papildymo infrastruktūros plėtra ypač išsiskiria Vakarų Europa. Automobilių gamintojai taip pat pradeda orientuotis į vandeniliu varomas transporto priemones ir ypatingą dėmesį skiria toms, kurioms reikia įveikti didelius atstumus, t. y. autobusams, vilkikams.
2021 m. Europoje buvo įregistruota daugiau kaip 2 tūkst. vandeniliu varomų transporto priemonių. Lietuvoje šiuo metu užregistruotas 1 vandeniliu varomas lengvasis automobilis, vandenilio papildymo infrastruktūros nėra, o artimiausia papildymo stotelė veikia Rygoje. Pasak susisiekimo viceministrės A. Vaiciukevičiūtės, per kelerius artimiausius metus ši statistika Lietuvoje bus gerokai pakoreguota.
„Lietuva iki 2030 m. planuoja ne tik paskatinti vandeniliniu varomų visų rūšių transporto priemonių – lengvųjų, autobusų ir vilkikų – įsigijimą, bet ir sukurti joms reikalingą vandenilio papildymo infrastruktūrą. Vandeniliu varomas transportas greitai riedės Lietuvos gatvėmis: Susisiekimo ministerijos tikslas iki 2026 m. įrengti 4 viešai prieinamas vandenilio papildymo stoteles, o pirmoji turėtų atsirasti 2024-ųjų pabaigoje“, – Transporto inovacijų forumo diskusijoje kalbėjo A. Vaiciukevičiūtė.
Siekiant užtikrinti ir verslo, ir visos visuomenės poreikius, įrengiamos vandenilio stotelės turėtų būti pritaikytos lengvosioms, sunkiosioms ir viešojo transporto priemonėms, t. y. turėti 350 ir 700 barų papildymo galimybę.
Stotelių įrengimui finansuoti Lietuvoje yra numatyta 2,4 mln. Eur Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (RRF) lėšų. Susisiekimo ministerija sieks padidinti finansavimą iki 3,6 mln. Eur. Kvietimą teikti paraiškas gauti finansavimą numatoma skelbti 2023 m. sausio mėn., o finansavimui gauti bus skelbiamas konkursas.
Numatoma, kad iki 2030 m. viešai prieinamos vandenilio papildymo stotelės būtų įrengtos pagrindiniuose šalies keliuose ne rečiau kaip kas 150 km, o jomis naudotis galėtų tiek lengvosios, tiek sunkiosios transporto priemonės.
Susisiekimo ministerija lygiagrečiai su vandenilio stotelių įrengimu sieks paskatinti ir vandeniliu varomų transporto priemonių įsigijimą. Kvietimus vandeniliu varomiems automobiliams įsigyti numatoma skelbti 2023 m.
Transporto inovacijų forumo metu vykusioje diskusijoje pabrėžta ir tai, kad vandenilis turi itin daug potencialo: jis įrašytas ir Europos komisijos paskelbtame „RePowerEU“ plane, kuriuo siekiama sumažinti Europos Sąjungos priklausomybę nuo Rusijos iškastinio kuro ir spartinti perėjimą prie švarios energijos.