Jeigu būtų nuspręsta burlaivį "Meridianas" suremontuoti taip, kad jis galėtų ir plaukioti, tai būtų vienintelis pasaulyje tokio tipo ir dydžio medinis plaukiojantis laivas. Tačiau tai kainuotų milijonus litų. Jeigu visgi lietuviai nuspręstų, kad jiems to laivo apskritai nebereikia, jį pirktų suomiai, prieš 60 metų pastatę šį burlaivį.
Vakar posėdžiavusi Klaipėdos miesto tarybos Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisija, be kitų klausimų, svarstė ir barkentinos "Meridianas" išsaugojimo problemas.
Klaipėdos jūrinio simbolio burlaivio "Meridianas" paramos fondo direktorius Artūras Žičkus informavo komisiją, kad Suomijos garbės konsulas žadėjo pagalbą laivo remontui. Prisidėti ketina ir šios šalies verslininkų asociacijos.
Pirmiausia "Meridianas" turėtų būti pakeltas į doką, jį turėtų apžiūrėti atvykę suomių ekspertai, tada jau būtų galima kalbėti ir apie konkrečią remonto kainą bei spręsti, kokį variantą renkasi Lietuva - ar "Meridianas" plaukios, ar palopytas stovės prie krantinės. Apie tai, kad jį reikėtų iškelti ant kranto, jau nebekalbama.
Komisijos nariai žada prašyti miesto savivaldybės apmokėti suomių ekspertų komandiruotės išlaidas.
Miesto svarbos objektas
Komisijoje aptartas ir "Meridiano" dokavimo klausimas. Siūlyta kreiptis į AB "Klaipėdos laivų remontas" ir prašyti, kad ji suteiktų savo doką bent jau 30 dienų nemokamai. Viena para jos doke kainuoja 1 000 litų. Tai būtų bendrovės indėlis prisidedant prie miesto gerovės ir išsaugant jo simbolį. Rekomenduota tai pasiūlyti ir Vakarų laivų gamyklai, ir "Baltijos" laivų statyklai. Dar vienas siūlymas - pakelti laivą ant pontonų.
Suomiai siūlo dabartinėje laivo "Meridianas" stovėjimo vietoje įrengti sausą doką. Tokiu atveju būtų nušautas dar vienas zuikis - miestiečiams būtų atrakcija pažiūrėti, kaip restauruojamas laivas. Tačiau A. Žičkus baiminasi, kad sausojo doko įrengimui gali prireikti ne vienerių metų.
Komisijos narys Naglis Puteikis siūlo pripažinti "Meridianą" jeigu ne nacionalinės, tai bent miesto svarbos objektu. Jo manymu, vertėtų galvoti ir apie šios barkentinos plaukiojimą - tai būtų puiki reklama ne tik Klaipėdai, bet ir Lietuvai. Ji, ko gero, būtų efektyvesnė nei straipsniai užsienio spaudoje, kuriems valstybė išleidžia nemažai pinigų.
Yra ir manančių, jog vis dėlto reikėtų vietoj "Meridiano" pastatyti naują laivą, t. y. jo kopiją, nes tai kainuotų kur kas pigiau.
Komisija nusprendė kreiptis į miesto Tarybą ir prašyti, kad šio laivo paramos fondo ir miesto savivaldybės krantinės panaudos sutartis būtų išplėsta. Tada miestas galėtų teikti daugiau pagalbos laivui, ne tik garantuoti nemokamą jo stovėjimą prie Danės upės krantinės.
Žvalgosi į ES paramą
Komisijos nariams kilo klausimas, ar yra galimybė "Meridiano" restauravimui gauti Europos Sąjungos (ES) fondų lėšų. Bendrija remia naujų technologijų panaudojimą seniems laivams restauruoti, skiria paramą nekilnojamojo turto objektams.
"Meridianas" yra registruotas Valstybinėje vidaus vandenų laivybos inspekcijoje, t. y. vidaus vandenų laivų registre, todėl jis yra prilyginamas kilnojamajam turtui. Laivai, kurie yra registruoti Lietuvos saugios laivybos administracijoje, t. y. Jūrų laivų registre, prilyginami nekilnojamajam turtui.
Komisija ketina prašyti Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos išnagrinėti ES paramos gavimo galimybes. Žadama kreiptis ir į susisiekimo ministrą bei prašyti, kad "Meridianas" būtų įregistruotas kitame registre ir taptų nekilnojamuoju turtu.
Dalia BIKAUSKAITĖ