Įtakingo Vokietijos dienraščio "Frankfurter Algemaine Zeitung" teigimu, turizmo ekspertai nesitiki, kad šiemet vokiečiai užsienyje išleis daugiau lėšų, net jei ir nekiltų karinis konfliktas Artimuosiuose Rytuose.
"Esant dabartinei padėčiai, net ir optimistinis scenarijus numato dėl prastos pradinės padėties nedidėsiančias išlaidas", - metinių Vokietijos turizmo išlaidų ataskaitoje prognozavo "Dresdner Bank" ekonomistė Renate Finke (Renata Finkė).
Ekonomistės nuomone, pasaulio ekonomiką ir turizmo sektorių 2003 metais lems niūri geopolitinė padėtis, kurią apibūdins du svarbiausi žodžiai - "Irakas" ir "nafta".
Jei ne prasta geopolitinė padėtis, ekonominės perspektyvos nebūtų tokios niūrios. Europos Sąjungoje, išskyrus Vokietiją, padidėjo verslo pasitikėjimo lygis. Dėl šio pokyčio užsieniečių metinės išlaidos Vokietijoje galėtų padidėti 2 proc. iki 21 milijardo eurų, palyginti su praėjusiais metais išleistais 20,4 milijardo, net jei nusilpęs doleris ir sumažintų amerikiečių išlaidas.
Tačiau tokiam scenarijui gali pakenkti konflikto Artimuosiuose Rytuose atveju pašokusios naftos kainos, kurios atbaidytų užsienio turistus ir sumažintų Vokietijos turizmo sektoriaus pajamas.
Prieš neilgalaikį naftos kainų pakilimą trumpo konflikto atveju turizmo įmonės atsilaikytų, tačiau, pasak R. Finke, užsitęsusio karo padarinių neįmanoma įvertinti.
Beveik tokie pat veiksniai lems ir vokiečių turistų išlaidas užsienyje. "Dresdner Bank" ataskaitoje teigiama, kad net pasitvirtinus optimistiniam scenarijui, netikrumas dėl darbo vietų bei išliekanti prasta ekonominė padėtis skatins vokiečius šykštėti pinigų atostogoms.
Rinkos tyrimų instituto "Forsa" atlikta apklausa parodė, kad 60 proc. Vokietijos namų ūkių šiemet užsienyje išleistų mažiau lėšų, net jei turizmo agentūros ir sumažintų kelionių kainas. Savo ruožtu verslo kelionių skaičių sumažins prasta ekonominė padėtis.
Vokietijos turistų išlaidos užsienyje didėjo jau du dešimtmečius. Tačiau 2001-aisiais išlaidos nebedidėjo, o praėjusiais metais pradėjo mažėti. Vis dėlto užsienio turistai, daugiausiai atvykstantys iš kaimyninių šalių ir Jungtinių Valstijų, 2002 metais šalyje paliko daugiau lėšų, sumažindami grynąjį lėšų nutekėjimą Vokietijos turizmo sektoriaus balanse.
Apibendrindamas preliminarius Bundesbanko pateikto turizmo sąskaitų balanso duomenis, "Dresdner Bank" nustatė, jog Vokietijos turistai 2002 metais užsienyje išleido apie 50,5 milijardo eurų, arba 2,5 proc. mažiau, palyginti su 51,6 milijardo, kuriuos vokiečiai išleido 2001 ir 2002 metais, - būtent jais nenutrūkstama 20 metų tendencija buvo pasiekusi aukščiausią lygį.
Vis dėlto praėjusiais metais Vokietijoje daugiau pinigų išleido užsieniečiai, 2001-aisiais šalyje tepalikę 19,2 milijardo eurų. "Dresdner Bank" pagerėjusią padėtį siejo su atvykėliais iš kaimyninių šalių, kuriose vartojimo apimtys smuko lėčiau nei Vokietijoje. Tiesa, po 2001 metų rugsėjo 11-osios teroro išpuolių turistai mieliau keliavo automobiliais ir traukiniais, o ne lėktuvais.
Vokietija išlaikė septintąją vietą tarp turistams patraukliausių pasaulio šalių. Pirmąjį šių šalių penketuką sudarė Jungtinės Valstijos, Ispanija, Prancūzija, Italija ir Didžioji Britanija, o šeštąją vietą užėmė Kinija, 2001 metais iš šios pozicijos išstūmusi Vokietiją.
2002 metais didžiąją dalį Vokietiją aplankiusių turistų buvo europiečiai. Tiesa, sustiprėjęs doleris padėjo amerikiečiams išsiveržti į trečiąją vietą po prancūzų ir austrų.
Tuo tarpu olandų turistai paliko šalyje daugiausiai pinigų - beveik 12 proc. visų užsieniečių išleistų lėšų. Šiuo požiūriu antrąją vietą užėmė šveicarai, kurių išlaidos sudarė 11 proc. Vokietijoje paliktų užsienio turistų pinigų.
Praėjusiais metais verslo ir privačioms kelionėms lėktuvu pakenkė prasta ekonominė padėtis bei teroro išpuoliai Tunise, Balio saloje, Kenijoje ir Maskvoje. Per praėjusius metus atostogų skrydžių sumažėjo 9 procentais.
Vokietijos namų ūkių disponuojamąsias pajamas sumažino padidinti mokesčiai bei sumažinti darbo užmokesčių priedai Kalėdų švenčių ir atostogų progomis.
Nors ir tikėtasi, kad turizmą paskatins euro įvedimas, vieningoji valiuta labai greitai tapo padidėjusių kainų - ypač paslaugų sektoriuje - simboliu. Dar 2001 metais restoranų ir kelionių paslaugos pašoko 10 procentų.
Alternatyvių pasiūlymų stengėsi pateikti mažomis kainomis skraidinančios avialinijos bei interneto bendrovės. Tuo tarpu turizmo agentūros pirma bandė į 2002 metais kritusius kelionių užsakymus reaguoti sumažindamos veiklos apimtis. Tik vasaros pabaigoje agentūros pabandė padidinti paklausą mažesnėmis kainomis.
Kelionių paketus siūlančios bendrovės pasirodė netgi prasčiau už kitas turizmo sektoriaus įmones. Didžiausia Europoje turizmo bendrovė "Tui" praėjusį mėnesį paskelbė atleisianti 1 tūkst. darbuotojų po to, kai jos pajamos iš turizmo sumenko 30 procentų.
"Praėjusiais kelionių metais, kurie paprastai baigiasi spalio 31 dieną, bendrovės turėjo atsilaikyti prieš 6-9 proc. nukritusius pardavimus, - teigė "Dresdner Bank" analitikas Hansas Peteris Muntzke (Hansas Pėteris Miunckė). - Paslaugų teikėjų skaičius nukrito dar labiau".
2002 metais mėgstamiausia vokiečių turistų atostogų vieta tapo Italija, aplenkusi labiau nutolusią Ispaniją.
ELTA