Vairuotojo pažymėjimų naudojimui šiam tikslui aktyviai priešinasi Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT), tuo metu Finansų bei Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, taip pat Lietuvos bankas tokiam siūlymui pritaria.
„Nesumažina nė kiek saugumo. Dabartiniai vairuotojo pažymėjimai ir ID kortelės panašaus lygio dokumentai“, – BNS aiškino ekonomikos ir inovacijų ministras Virginijus Sinkevičius
Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pakeitimus teikia valdantiesiems priklausančių socialdarbiečių frakcijos seniūnas, Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) narys Andrius Palionis. Seimas po svarstymo pataisoms yra pritaręs, joms priimti arba atmesti liko vienas balsavimas.
M. Katinas: pataisos atsirado dėl „ Brexit'o“
Investicijų agentūros „Investuok Lietuvoje“ generalinio direktoriaus Manto Katino teigimu, leisti su vairuotojo pažymėjimu nustatyti tapatybę būtina, siekiant sudaryti palankesnes sąlygas dėl „Brexit'o“ iš Didžiosios Britanijos pasitraukiančioms įmonėms kraustytis į Lietuvą.
„Labai svarbu suprasti, kad esame „Brexit'o“ kontekste – tai yra dvigubas spaudimas ir dvigubas šansas. Jeigu pavėluosime ir priimsime (pataisas – BNS) metais vėliau, pralošime 80 proc. vertės, kurią dabar turime“, – šią savaitę konservatorių frakcijoje sakė M. Katinas.
„Kai konkurencingumas išnyksta, jį atgaminti nėra lengva. Gali būti, kad vėlesniame etape Lietuva bus nepakankamai konkurencinga“, – pridūrė jis.
Pasak M. Kartino, leidimo naudoti vairuotojo pažymėjimą laukia daug įmonių, jau veikiančių Lietuvoje arba norinčių čia įsikurti. Anot jo, tai leistų atnaujinti diskusijas ir su Lietuvoje elektroninių pinigų licenciją turinčios JAV interneto milžine „Google“, kuri šią savaitę pranešė pasirinkusi Airiją, o ne Lietuvą.
„Jei pavyktų priimti įstatymą, leidžiantį progresyviai identifikuoti klientus, tas pats „Google“ klausimas vėl atgyja į naują teritoriją. (...) „Google“ dar turi Lietuvoje licenciją, ji yra galiojanti. Gali būti, kad modernesnis klientų identifikavimas paskatintų įmonę iš tos licencijos pradėti auginti verslą“, – aiškino M. Katinas.
„Didelė rizika yra, kad kitaip ta licencija tiesiog nebūtų aktyvuota ir nustotų galioti, nes įmonei būtų sudėtinga veikti taip reguliuojamojo mūsų rinkoje“, – pridūrė „Investuok Lietuvoje“ vadovas.
BFK vadovas: pataisas stabdysiu
Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pataisas svarstant Biudžeto ir finansų komitete, susilaikė tik jo pirmininkas „valstietis“ Stasys Jakeliūnas. Jis ir toliau tvirtina stabdysiantis pataisų priėmimą Seime, nes teisėsauga esą nesugebės užtikrinti tinkamos pinigų plovimo prevencijos.
„Vien dėl to tas įstatymas kol kas tikrai neturėtų būti priiminėjamas. Kol vairuotojo pažymėjimo standartai, apsaugos ir informacijos reikalavimai, netgi dokumento formatas nebus standartizuoti visoje Europos Sąjungoje“, – BNS tvirtino S. Jakeliūnas.
BFK dirbantis konservatorius Mykolas Majauskas žada tartis su Seimo frakcijomis ir ieškoti pusšimčio parlamentarų paramos, kad pataisos būtų įtrauktos į plenarinių posėdžių darbotvarkę.
„Reikia realiai įsivertinti ir galimybes tokį įstatymą priimti“, – BNS aiškino M. Majauskas.
Tuo metu S. Jakeliūnas teigia, kad jei pataisų priėmimas bus įtrauktas į plenarinių posėdžių darbotvarkę, jis siūlys šį klausimą išbraukti.
R. Karbauskis: pataisos gali būti atmestos
„Valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis žada pataisas aptarti kitą savaitę „valstiečių“ frakcijoje. Jis neatmeta galimybės, kad dėl įžvelgiamų nemažų rizikų jos gali būti atmestos.
„Šnekėsimės frakcijoje, tarsimės, ką daryti. Jeigu aiškiai matysime, kad reikia tos temos nebetęsti ir ją uždaryti, galbūt reikia eiti į balsavimą ir pabaigti“, – BNS sakė jis.
Jis neslėpė, kad siūlymą vairuotojo pažymėjimo naudojimą vertina skeptiškai, nes aplinkinėse valstybėse su finansų paslaugomis susiję reikalavimai yra griežtinami.
„Jei liberalizuosime sąskaitų atidarymą Lietuvoje, iki ko galime nueiti. Aplinkinės valstybės imasi griežtinimo priemonių, o mes elgiamės atvirkščiai. Traukiam visų dėmesį, kurie suinteresuoti. Kokia problema, norint atsidaryti sąskaitą, atsinešti tinkamą asmens dokumentą?“ – svarstė R. Karbauskis.
„Mes einame į super liberalų variantą, nematydami, kas vyksta aplinkui, kad šalys griežtina tuos klausimus, – aiškino jis.
R. Karbauskis taip pat sakė abejojantis finansų įmonių, raginančių leisti vairuotojo pažymėjimą leisti naudoti tapatybei nustatyti, patikimumu. Jis pabrėžė, kad pataisas „stumia ir lobuoja“ konservatorius Andrius Kubilius, kurio sūnus dirba „Google“.
BFK nariai: rizikų yra, potenciali nauda didesnė
M. Majauskas pripažįsta, kad su vairuotojo pažymėjimo naudojimu rizikų kyla, tačiau jos yra nesudėtingai suvaldomos ir nereikalauja didelių resursų.
„Nuo apgavystės 100 proc. neapsisaugosi, bet reikia saugotis ir nuo didelių palūkanų, turime padaryti kažką, kad Lietuvos gyventojai nebebūtų skandinaviškų bankų įkaitais. (...) Dabar turime dideles palūkanas, didelius sąskaitų aptarnavimo, pinigų išsiėmimo ir pervedimo kaštus. Vienintelis būdas tai sumažinti yra pritraukiant naujas bendroves, didinant konkurenciją“, – BNS sakė M. Majauskas.
Galimų rizikų neneigė ir BFK narė, opozicijai priklausanti socialdemokratė Rasa Budbergytė, tačiau, anot jos, jų suvaldymu turi rūpintis atitinkamos institucijos.
„Pas mus neateis didžiosios informacinių technologijų bendrovės, kurios yra ateitis, jeigu mes neprisiimsime kažkokios rizikos. (...) Ar jas mes suvaldysime, politikus turi patikinti tarnybos. FNTT neturi pakankamai specialistų, jie ne kartą tą sakė. Kad reikia mažiausiai penkių analitikų“, – BNS teigė R. Budbergytė.
Tuo metu BFK dirbantis liberalas Kęstutis Glaveckas sakė, kad finansinių technologijų (fintech) plėtrą skatinančios valstybės institucijos neįvertino visų rizikų.
„Daugiau ir su tokiu entuziazmu žiūrėta į technologinę pusę , o ne rizikas – padirbinėjimus, piktnaudžiavimus. Ministerijos nelabai įvertino galimus pavojus. (...) Jos gerai daro, kad atveria šliuzus naujovėms, bet jas vistiek reikia kontroliuoti, nes paskui galima likti prie suskilusios geldos“, – BNS aiškino K. Glaveckas.
Jis taip pat abejojo, kad Seimui nusprendus nepripažinti vairuotojo pažymėjimo tinkamu tapatybei nustatyti dokumentu, būtų sutrikdyta fintech plėtra Lietuvoje.
Valstybės institucijų pozicijos
Per kelis pataisų svarstymus BFK savo pozicijas išsakė daugelis suinteresuotų valstybės institucijų.
Seimo Teisės departamentas taip pat sako, kad vairuotojo pažymėjimas nėra skirtas patvirtinti asmens tapatybę, nes jis tik suteikia leidimą vairuoti transporto priemonę.
FNTT kartoja, kad be pilietybės duomenų asmens dokumente neįmanoma efektyviai valdyti rizikų finansų sistemoje. Vėliau, uždaruose posėdžiuose, parlamentarų teigimu, FNTT pripažino, kad grėsmes suvaldytų, jeigu jai būtų skirtas didesnis finansavimas nusisamdyti kelis specialistus.
Finansų ministerijos ir Lietuvos banko atstovai tikina, kad teigiamas sprendimas valstybei pridėtų konkurencingumo pritraukiant investicijas ir verslus.
Vairuotojo pažymėjimas tinkamas asmens tapatybei nustatyti ir sąskaitą banke atsidaryti Didžiojoje Britanijoje, Estijoje, Danijoje, Islandijoje, Švedijoje, Čekijoje, Maltoje.