Baudos už Tabako kontrolės įstatymo pažeidimus nekeistos jau ketverius metus ir šiuo metu atrodo juokingai. Tačiau ir taip simbolines baudas pažeidėjai teismuose apkarpo iki minimumo, rašo „Respublika“.
Neoficialiomis „Respublikos“ žiniomis, artimiausiu metu bus siekiama gerokai padidinti baudas už tabako reklamą, tabako gaminių pardavimą nepilnamečiams ir kitus pažeidimus. Tuo tarpu Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba (VTAKT) pripažįsta, kad maksimalios baudos neretai virsta minimaliomis.
Planai neatskleidžiami
Šiuo metu maksimali bauda už tiesioginę ar paslėptą tabako gaminių reklamą siekia 10 tūkst. litų. Tokia suma galbūt išgąsdintų smulkios įmonės savininką.
Tačiau tabako industrijos gigantams tokio dydžio bauda nenubrauktų nė šimtosios procento dalies nuo metinės apyvartos - 10 tūkst. litų gaunama pardavus kiek daugiau nei 2 tūkst. pakelių populiariausių cigarečių. Atsižvelgiant į rūkalių skaičių Lietuvoje, maksimalią baudos sumą uždirbti galima ir per porą valandų.
VTAKT direktoriaus pavaduotoja Gražina Belian „Respublikai“ užsiminė, kad planuojama didinti baudas. Esą ruošiami atitinkami teisės aktų pakeitimai. Tačiau kiek ir kokias baudas ketinama kelti, pašnekovė vis dėlto neatskleidė. „Rengiami projektai, vyksta diskusijos. Bet ne nuo mūsų tai priklauso“, - šyptelėjo ji.
„Buvo laikai, kai bauda buvo fiksuoto dydžio, bet Konstitucinis Teismas nustatė, kad turi būti tam tikras intervalas, kad baudą būtų galima individualizuoti“, - pasakojo G.Belian.
Galima sumažinti ir minimalią baudą
Esą būtent baudos „individualizavimas“ leidžia pažeidėjams piktnaudžiauti įstatymu. VTAKT direktoriaus pavaduotojos teigimu, neretai tūkstantinės baudos teismuose apkarpomos iki vos kelių šimtų litų.
„Įsivaizduokite: už tabako pardavimą nepilnamečiui bauda juridiniam asmeniui siekia 3-5 tūkst. litų. Sakykim, įmonei skiriame minimumą - 3 tūkst. litų. Bet teisinė sistema teismui suteikia teisę mažinti paskirtos baudos dydį. Įmonė kreipiasi į teismą - esą bauda neadekvati padarytam pažeidimui arba, pvz., įmonės materialinė būklė yra sunki, nes ji yra paėmusi kreditą. Savo ruožtu teismas baudą sumažina iki, pvz., 300 litų. Neva pažeidimas mažareikšmis - parduotas vienas pakelis“, - piktinosi G.Belian.
Beje, pastaruoju metu VTAKT susiduria su vis daugiau pažeidimų, daromų tabako gamintojų. Vienas populiaresnių paslėptos reklamos pateikimo būdų - reklaminiai lapeliai cigarečių pakeliuose. „Netgi leidžiama informacija apie tabako gaminius turi būti pateikta prekybos vietose ir negali būti skirta išsinešti, o tokių atvejų esame užfiksavę, ir ne vieną. Jeigu neklystu, kai kurios baudos jau skundžiamos teismuose“, - pridūrė G.Belian.
Tyrimas gali užsitęsti
Po „Respublikos“ publikacijų VTAKT pradėtas tyrimas dėl galimos netiesioginės tabako reklamos lauko stenduose reklamuojant „Marlboro Classics“ drabužius gali ir užsitęsti. G.Belian teigimu, šiuo metu kreiptasi į AB „Apranga“, kuriai priklausančiose parduotuvėse platinami minėtieji rūbai, taip pat kreiptasi į sostinės savivaldybę.
„Kol kas jokių išvadų negalime pateikti“, - sakė pašnekovė. „Respublika“ primena, kad VTAKT, be maksimalios 10 tūkst. litų baudos, taip pat gali uždrausti prekybą „Marlboro Classics“ rūbais. Mat ant drabužių esantys logotipai dažnai sutampa su analogiško pavadinimo cigarečių logotipu, o tai galbūt pažeidžia Tabako kontrolės įstatymą.
Šarūnas ČERNIAUSKAS