Ikonizuojamos asmenybės vaidenasi prabėgančiose reklamose, o kiti ir ilgesniam laikui įstringa atmintyje ar reklaminiuose stenduose. Tereikia pasirinkti įdomesnį rakursą ir gali daryti iš įžymių žmonių ar legendinių asmenybių reklamas, dėmesį patraukiančius plakatus ar marškinėlius. Norint sulaukti susidomėjimo tereikia žinomo veido ir tegul jis tau tarnauja, kaip efektyviausia reklama. Ikonizuotos reklamos dažniausiai būna labai veiksmingos, ar bent jau sukelia tam tikrą ažiotažą. Prieš tampant vartotojiškos visuomenės jauku, asmuo turi tapti ikona, herojumi ar simboliu.
Pats žodi ikona, kilęs iš religinio konteksto, kur vaizduojami šventųjų atvaizdai ar kiti religiniai momentai. „Ikonos užduotis yra paliudyti įsikūnijimo paslaptį.” Tačiau, kokios ikonos vyrauja dabar? Pop art stilius, agitaciniai plakatai su įžymių žmonių atvaizdais tampa ikonomis ir meno kūriniais. Populiarumo viršūnėje šiuo metu yra amerikiečių dailininko Andy Warhol‘o kuriami šedevrai, kuriuose įamžinti tokios įžymybės, kaip David Bowie, Merilyn Monroe, Che Guevara ir kiti. Tik ar jaunieji tokių emblemų mėgėjai tikrai žino, kas yra tas revoliucionierius Che ar klausosi Jim Morrison‘o muzikos, ar tikrai Merilyn Monroe išliko grožio simboliu, šiuolaikiniame Twiggy mados amžiuje?
Ikonizacija naudinga marketingo srityje ir mene, patraukianti visuotinį susidomėjimą ne tik gražiu pateikimu, bet ir aktualijomis. Pastaruoju metu itin populiarūs JAV prezidento B. Obama‘os atvaizdai naudojami daugelyje sričių, tai vienas iš naujausių ir populiariausių šių dienos veidų. Tokie žmonės naudojami daugeliui reklaminių plakatų, kuriems jie patys galbūt ir nepritartų, tačiau partizaninis marketingas vis tik veikia.
Nuotrauka pasiskolinta iš: http://designyoutrust.com/2009/07/13/obamahuana
Nuotrauka pasiskolinta iš: http://politicalhumor.about.com/od/barackobama/ig/Barack-Obama-Pictures/Obama-and-Superman.-1j3.htm
Nuotraukos pasiskolintos iš: http://hypemeansnothing.blogspot.com/
Nuotrauka pasiskolinta iš: http://media.photobucket.com/image/pop%20art/borreg252/star-wars-pop-art1.jpg
Nuotrauka pasiskolinta iš: http://www.flickr.com/photos/sebastianfritzon/530489154
Sovietmečiu Lietuvos menininkai gaudavo užduotis tų laikų herojus įamžinti taip, kad jie taptų savotiškomis ikonomis, tokiu būdavo kuriamas įvaizdis apie valstybę ir jos gerbūvį. Tokios tendencijos vyravo ir kitose totalitarinio valdymo valstybėse. Šiuo metu tokie herojai visai ne savo noru ikonizuojami - tauta pati renkasi savo herojus.
Pastarųjų vaizdavimas skiriasi nuo senesniųjų, tai priklauso ir nuo istorinės epochos, kultūrinio konteksto ar paprasčiausio išradingumo. Pasirinktos asmenybės reprezentuoja ne tik tautą, kaip visumą, bet ir atskiras sritis. Vienos jų tampa mados ir grožio ikonomis, kiti muzikos ar revoliucinių judėjimų, treti – intelektualumo reprezentatais. Siūlydami atsigręžti į savus herojus lietuvaičiai paskelbė akciją „Turėk savus herojus“, kurių sąraše jau yra žurnalistas Algimantas Čekuolis ir filosofas, politikas ir visuomenės veikėjas Leonidas Donskis. Šios dvi asmenybės priklausytų intelektualiųjų herojų klasei. Nesenai panašaus dėmesio sulaukė ir Lietuvos Respublikos prezidentė Dalia Grybauskaitė:
Nuotrauka pasiskolinta iš: http://goodi-d.blogspot.com/2009/03/lithuania.html
Nuotrauka pasiskolinta iš: http://www.tadam.lt/2008/11/19/don-kichotas
Kokią vertę išlaiko šie herojai, ar nenuvertėja jų, kaip intelektualių veikėjų, įvaizdis? Toks pop populiarumas leidžia lengviau įsilieti į visuomenę politikos veikėjams, tokiu keliu nuėjo ir B. Obama‘os rinkiminė kampanija, kuri akivaizdžiai pasitvirtino. Jaunimas, kaip aktyvioji sociumo dalis, greičiausiai suvalgo ir suvirškiną naują informaciją, ją pateikdami su savotiškais prieskoniais. Todėl marškinėlių ir kitų emblemų mados dažniausiai vyrauja jų tarpe, o pats reiškinys tampa pop atributika, o įdomiausi darbai - meno kūriniais. Vis tik nederėtų pamiršti jų tikrosios vertės ir istorijų, kurių dėka jie susilaukia tokio susidomėjimo, ne tik paveikslėlio nusipelnę visuomenės veikėjai.
Lina Sabaitytė