STT vertinimu, daugiausia problemų siekiant patekti pas medikus kyla būtent todėl, jog iki šiol nėra sukurta tinkamai veikianti, vieninga ir į pacientą orientuota registravimo sistema. Taip pat nėra suformuotos vienodos darbo praktikos visose Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemai (LNSS) priklausančiose gydymo įstaigose.
Atlikusi tyrimą, STT nustatė, kad didžiausia korupcijos rizika kyla tuomet, kai visą informaciją apie pacientų registracijai skirtus laikus valdo gydymo įstaigos darbuotojai – informacija apie pacientų registracijai skirtus laikus nėra viešai prieinama.
Pasak STT, kai kuriose gydymo įstaigose pacientų registracija vykdoma tik popieriniuose žurnaluose pacientui atvykus į ligoninės registratūrą arba skambinant telefonu.
„Nenaudojama nei išankstinė pacientų registracijos sistema sergu.lt, nei jokia kita analogiška registracijos sistema, kurioje visiems asmenims, siekiantiems gauti paslaugas, būtų viešai atskleista informacija apie registracijai skirtus laikus“, – teigiama STT pranešime.
Tarnyba vertino 16 gydymo įstaigų ir atliko keturias korupcijos rizikos analizes. Su problemomis, trukdančiomis užtikrinti reikalaujamą asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą, anot tarnybos, susiduria visos vertintos įstaigos.
STT specialistai pastebėjo praktiką, kai viešai deklaruojama, jog pas specialistus galima registruotis ir internetu, tačiau neatskleidžiama, kad išankstinėje pacientų registracijos sistemoje pateikiama tik dalis informacijos apie registracijai skirtus laikus.
Tai, Tarnybos vertinimu, gali lemti, kad pacientas pasirinks mokamas paslaugas net ir esant galimybei gauti iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto apmokamas sveikatos priežiūros paslaugas, kadangi manys, jog jam tinkamų registracijos laikų nėra.
„Pavyzdžiui, viena iš vertintų asmens sveikatos priežiūros įstaigų išankstinėje pacientų registracijos sistemoje sergu.lt atskleidžia tik apie 70 proc. pirminei pacientų registracijai skirtų laikų pas gydytojus odontologus ortopedus ir tik apie 50 proc. laikų pas gydytojus ortodontus. Informaciją apie neatskleistus laikus ir jų užimtumą valdo klinikos darbuotojai“, – rašoma pranešime.
Sveikatos apsaugos ministerijai siūloma sukurti tinkamai veikiančią vieningą pacientų registravimo pas medikus sistemą, baigti vykdyti vėluojantį išankstinės pacientų registracijos informacinės sistemos (IPRIS) kūrimo procesą ir užtikrinti, kad sistemos naudotojais taptų visos sveikatos įstaigos. Taip pat raginama užtikrinti, kad sukurtoje IPRIS būtų atskleista visa informacija apie pacientų registracijai skirtus laikus.
SAM ir visos vertintos įstaigos per 3 mėnesius turėtų pateikti informaciją STT, kaip įvykdyti ar numatomi vykdyti pateikti pasiūlymai.