Vasara nesitraukia, bet televizija - irgi. Kas ką? Juk iki nykių rudens vakarų dar yra laiko.
Šeštadienis
Net nežinau, ar verta skirti dėmesio eilinei „Gamtos šėlsmo“ katastrofai „Lavina“ (BTV, 20.15 val.), Melo Gibsono ir Deniso Gloverio policininkų duetui „Mirtinas ginklas“ (TV1, 21.00 val.), likusio seniai praslinkusioje epochoje.
Tuo tarpu Sidney Pollacko kad ir keliais metais ankstesnis filmas „Iš Afrikos“ (TV3, 12.55 val.) išsaugo savąsias vertybes, net jeigu ir neimsi galvon penkių pagrindinių „Oskarų“. Danė Karen Blixen, parašiusi autobiografinį romaną apie savo 1913 metų matrimonialinį susidūrimą su juoduoju žemynu, prasitęsusį dar gerą dešimtmetį, - ne vien romantikė, buities tyrėja, emocinių sprogimų meistrė. Kinas gerai apčiuopė herojės (Meryl Streep) nostalgiją tam, ko ji iš tikrųjų taip ir nepažino. Ir knygai, ir epiniam filmui, 1985-aisiais kone atitikusiam senesnio „Vėjo nublokštų“ užmojį, aktuali Rudyardo Kiplingo mintis apie žemynus, kurie niekad nesuvoks vieni kitų. Ar šiandien, susimąstant apie krikščionių ir islamo konfliktą, senas melodraminis kūrinys vėl netikėtai neįgauna aktualumo?
Tik kodėl pasaulyje garsų filmą kanalas pervardija į „Mano Afriką“ (tada gal jau geriau - „Mūsų“, t.y., lietuvių)? Juk kalba apie neišvengiamą bėgimą „iš“...
Daugiau paviršutiniškos egzotikos Johno Miliaus „Atsisveikinime su karaliumi“ (LNK, 19.05 val.; kartojama pirmadienį, rugpjūčio 8 d., 11.15 val.), nukeliančiame į Borneo per karą, o keistame vietiniame karaliuke (Nickas Nolte) įžvelgiančiame JAV armijos dezertyrą. Savaip egzotiškos - mat fantastika kitokia būti ir negali - naujos „Rydiko kronikos“ (TV3, 22.00 val.), kuriose nepagaunamas nešvarios praeities Rydikas (Vinas Dieselis) atsibasto į kažkokią neaiškią, bet pavojingą visatai galaktiką, o jam padeda ryžtingai sutikusi tokį žanrą pabandyti net tituluotoji britų aktorė Judi Dench, čia vaidinanti kažkokią kosmoso ambasadorę, bet primenanti pačią karalienę Viktoriją.
Keistas filmas „Laidotuvės Teksase“ (Tango TV, 22.00 val.), narpliojantis vienos šeimos, auginančios kupranugarius, tamsokas paslaptis, iš dalies primena Davido Lyncho dvasią. Bet tokioje makabriškoje plotmėje, aišku, niekas nesusilygins su Davidu Cronenbergu ir jo tikslia nesveikos psichikos studija filme „Voras“ (TV1000, 19.00 val.), taip savitai išnarpliota aktoriaus Ralpho Fienneso.
Sekmadienis
Yra įdomių ir senų, ir naujų filmų. Iš pirmųjų verta pažymėti berods nė karto per mūsų televizijas nedemonstruotą Jacko Claytono 1983 metų juostą „Kai artinasi blogis“ (TangoTV, 22.00 val.). Teigiama, kad ši demoniško cirko, aplankiusio mažą miestelį, istorija - apskritai geriausia puikaus amerikiečių rašytojo fantasto Ray Bradburry ekranizacija. Visai kitos nuotaikos „Labas rytas, Vietname!” (TV3, 22.30 val.), kuriame Robinas Williamsas kuria į karo meto Saigoną nutrenktą garsų diskžokėją, suvokiantį, kad su formaliu patriotizmu čia neapsieis, kad reikia palaikyti karių dvasią ir šauniu rokenrolu, ir sūriu, deja, į kitas kalbas sunkiai verčiamu humoru, ir negailestingos tiesos žodžiu, gresiančiu nemalonumais ir pačiam herojui.
Verta priminti, kad rodoma antroji lenkų prasmingo ir gražaus „Faraono“ serija (5 kanalas, 10.30 val. ir kitądien 16.00 val.). Juk pažiūrėjot pirmąją?
Būtų buvę gražu LTV2 kanalo Retrospektyvą užbaigti šiandien demonstruojamu Romo Lileikio ir Stasio Motiejūno filmu „Aš esu“ (20.20 val.; kartojama trečiadienį, rugpjūčio 10 d., 16.15 val.). Mat šis 1990 metų pakilus ir mįslingas kūrinys tarsi jau pačiu pavadinimu konstatuoja naujojo, nepriklausomybės dienų kino meno atsiradimą. Ekrane formuojasi siela - ir ne tik mažojo herojaus, o ir visos naujai atsikvėpusios nacijos. Egzistencinės nuotaikos kine, premijuotame kažkur Portugalijoje, randi beveik religinę nuotaiką - ir ne todėl, kad čia egzistuoja Povilo Budrio vaidinamas Vienuolis, o dėl to, kad pats metas buvo toks. Ar lietuvių kinas, prabėgus dar 15 metų, beišdrįs pasakyti: aš esu?..
O kas iš naujienų? Prieš 5 metus statytas prancūzų „Sadas“ (BTV, 22.00 val.) su Danieliu Auteuiliu „prakeiktojo markizo“ vaidmenyje iš dalies rodo madą: tais pačiais 2000-aisiais pasirodė ir, manau, paviršutiniškesnė „Markizo de Sado plunksna“ su Geoffrey Rushu, o iš viso apie Sade'ą paskaičiavau sukurtus net... 34 filmus. Tiesa, kai kur jis - tik foninė figūra, kaip Luiso Bunuelio, negalėjusio nepaminėti savo garsiojo bendraminčio, juostoje „Paukščių takas“. Bet vis dėlto...
Dar 2000-ųjų - trileris „Stebėtojas“ (LTV, 21.45 val.), kuriame Keanu Reeveso - o jis juk mėgsta visokius nestandartinius vaidmenis - žudikas maniakas dar turi ir malonių vojeristo bruožų. Jameso Spaderio seklys ko iš proto nesikrausto, na, bet nieko: viena auka antiherojus neapdairiai nusižiūrės Marisos Tomei vaidinamą seklę psichiatrę.
Pagrindinis italų dramos „Andžela“ (TV11, 22.30 val. ir kitądien 15.00 val.), rodančios Sicilijos gražuolę, noriai padedančią savo vyrui nusikaltėliui, privalumas - tik tas, kad ji visai nauja. Bet yra optimistiškesnių dalykų. Vieną naujausių vaidmenų - nelaimėlį, kuriam belieka pasakyti apie save: „Viskas, kas aš esu, tėra iliuzija“, - tragikomedijoje „Mėnesio darbuotojas“ (LNK, 20.25 val.) išraiškingai kuria Mattas Dillonas. Na, o Woody Allenas, nebe pirmąsyk naudodamas „kino kine“ principą (prisiminkite kad ir „Purpurinę Kairo rožę“), vėl moka jį pakreipti kitu aspektu, filme provokaciniu pavadinimu „Holivudas mirė“ (LNK, 22.15 val.) piktokai pasišaipydamas ir iš Holivudo, jo kūrybinės publikos neįtikėtino nervingumo, ir iš Europos avangardistų - pabaigoje, kurią išduoti būtų tikra nuodėmė.
Pirmadienis
Vakar žiūrėjome, kaip „kiną kine“ naudoja W. Allenas, šiandien tuo, dar pafantazuodama apie JAV „laukinius Vakarus“, užsiima rusų režisierė Ala Surikova. „Žmogus iš Kapucinų bulvaro“ (1 Baltijos kanalas, 21.45 val., o ukrainiečių STB 13.05 val. rodo užfiksuotą šio filmo gimimo istoriją) - vienas linksmiausių jos kūrinių, primenąs ir trumpą gabiojo Andrejaus Mironovo žydėjimą.
Dar keli nauji rusų filmai. Jaunosios Natalijos Pjankovos „Slavės maršas“ (BTV, 20.20 val.) bando sąžiningiau, nei A. Balabanovas „Kare“, narplioti Čečėnijos temą. Užtat jau gerokai išsisėmusio Stanislavo Govoruchino „Palaiminkite moterį“ (kabelinės televizijos, 20.45 val.), per vieną nelengvą likimą bandantis apskritai pagraudinti rusės moters dalia, primena tik silpniausias, nuobodžias sovietmečio melodramas.
Sovietų laikais kaimynai latviai sugebėjo ekranizuoti nacionalinę savo vertybę - Janio Rainio pjesę „Pūsk, vėjeli“ (RTR Planeta, 13.30 val.), kurią pakartotinai pasižiūrėti ypač įdomu. Manau, kad poetinio mąstymo režisierius Gunaras Piesis 1974 metais gebėjo neišbarstyti originalo vertybių, išsaugoti gana raiškų (tik ar teatriškai, ar kinematografiškai?) tautinį koloritą.
Nebenaują, bet vargu bau jūsų matytą amerikiečių 1989 metų, kai Kevinas Costneris tik artėjo prie veterano statuso, o Burtas Lancasteris jau juo buvo, fantastinę juostą „Svajonių laukas“ (Tango TV, 22.00 val.) įmanoma apkaltinti ir naivumu, ir kitomis bėdomis. Ajovos fermeris Rėjus (K.Costneris) girdi balsus (na, na, išsišiepsit jūs), o tie jį paskatina paaukoti kukurūzus ir įrengti čia, periferijoje, beisbolo aikštę, į kurią lošti susirinks vaiduokliai žaidėjai. Tikriausiai Amerikoje šį filmą geriau suvokia, bet ir mums jis turi sunkiai paaiškinamo žavesio.
Vis dėlto bene reikšmingiausiu dienos filmu esu linkęs laikyti britų užpernai statytą „Jaunąjį Adamą“ (Adomą?), rodomą per BTV, 22.15 val. Jaunas nepriklausomas režisierius Davidas Mackenzie pelnė už jį Edinburgo festivalio prizą. Kaip jau dažniausiai būna, ir kriminalą britų saliečiai rodo kruopščiai realistiškai, dorai atkurdami 1950 metus su menkiausiomis jų detalėmis, rūpindamiesi personažų psichologija.
Keisčiausias jų - jaunasis Džo, sakantis, kad jis pradedantis rašytojas, bet dirbantis padėjėju Elos (Tilda Swinton) ir Leso (Peteris Mullanas, Ingeborgos Dapkūnaitės partneris filme „Gyvenimo bučinys“) šeimyninėje baržoje - neva geriau gyvenimui pažinti. Užmezga erotinį ryšį su vyresne už jį, nublankusia Ela, menkai beprimenančia Tildos Swinton Orlando ir kitus elegantiškuosius paveikslus. Geltonoji spauda teigė, kad visos tos scenos - tik tam, kad E. McGregoras galėtų ekrane apsinuoginti - tą, jis girdi, labai mėgstąs. Bet kažkaip neįtikina, nes viskas čia vietoje. Kaip vietoje ir tas jaunos merginos lavonas, nes kažko panašaus, drastiško, toje filmo ir baržos tingioje tėkmėje tarsi laukei. Kaip ir drastiškos, bet nelabai stebinančios žinios, kad Džo anksčiau pažinojęs žuvusiąją.
Antradienis
Labai jau daug pasikartojimų. Vis rodomas ir rodomas geras tarptautinis filmas „Maksas“ (1 Baltijos kanalas, 21.45 val.) - apie Adolfo Hitlerio alkaną jaunystę, kai jis buvo tik pradedantis dailininkas, šiek tiek paglobojamas žydo vadybininko Makso. „Nuotaką iš Rusijos“ (TV1, 21.00 val.), nepaisant Nicole Kidman, jau darosi kažkaip nebepatogu minėti. Dar du neseniai demonstruoti filmai - su puikiuoju Billu Bobu Thorntonu: 2002 metų „Žymėje“ (kabelinės televizijos, 20.45 val.) jis - šerifas, nemėgstąs transvestitų, o čia teks tepti rankas tokios būtybės nužudymo byla, 2003-ųjų „Lengvabūdiškume“ (TV3, 23.15 val.) - norintis išpirkti jaunystės kaltę žmogus, susiduriantis su visiška netolerancija, per metų metus neišdilusia. Vis dėlto filmai - ne tokie, kad galėtum priskirti geriausiems gero aktoriaus paveikslams.
Praėjusį penktadienį rekomendavau airių šiek tiek siurrealistinę komediją, šiek tiek primenančią pagarsėjusio prancūzo Francois Ozono „Žiurkyną“ drastišką „Žiurkę“. Jei neišvydot, yra šansas tą prasmingų ironiškų permainų juostą pamatyti dar šiandien (Tango TV, 22.00 val.).
Rusų režisieriaus Sergejaus Bodrovo vyresniojo (jaunėlis, kaip žinot, jau žuvo) tarptautinė juosta „Karalius baltas, karalienė raudona“ (1 Baltijos kanalas, 12.30 val.) net stebina savo neorganiškumu, išgalvotu pasakojimu apie emigrantą šachmatininką ir jo beprotišką meilę buvusiai marksizmo-leninizmo instituto „mokslinei“darbuotojai. Dabartiniuose Vakaruose herojus, grasindamas ginklu, išprievartauja moterį ir čia pat prašo jos rankos bei širdies. Komentarai, kaip sakoma, nereikalingi.
Trečiadienis
Jau kiek kartų miniu ir miniu nemarią temperamentingojo prancūzų komiko Louis de Funeso pavardę. Svarbiausia, jo tebejuokinančias komedijas, dažniausiai iš žandarų ciklo, demonstruoja visai skirtingi kanalai - tad tiesiog nuodėmė būtų neįdėti de Funeso portreto.
Taip bus ir į šios savaitės antrąją pusę. Šiandien galime pamatyti, kaip „Žandaras veda“ (TV1000, 19.00 val.) ir kaip „Žandaras poilsiauja“ (STB, 19.50 val. ir kitądien 9.55 val.). Beje, ryt ir poryt per TV1000 - dar ir kiti ciklo filmai. Žinoma, man gaila, kad televizininkai apsiriboja tik vienu ciklu - prancūzų balaganinės tradicijos tęsėjo kūryboje buvo ir kur kas įdomesnių paveikslų. Bet pats jis ilgai manė esąs nevykėlis, suvaidino kine... 75 miniatiūrinius epizodus ir tik 1958-aisiais, kai de Funesui buvo jau 43 metai, režisierius Yvesas Robert’as jam patikėjo pagrindinį brakonieriaus vaidmenį komedijoje „Nepagautas - ne vagis“. Paskui buvo „Žandaras iš San Tropezo“, ir pradėjęs minimą ciklą, kelios „Fantomaso“ serijos, kur komisaras Žiuvas (de Funesas) įtūžęs gaudo vis išslystantį iš nagų ir dar niekinamai nusikvatojantį Jeano Marais nusikaltėlį, buvo „Žioplys“, kuriame flegmatiško žioplio Bourvilio ir choleriko de Funeso duetas - tiesiog nepakartojamas. Buvo triumfas.
Kiti dienos filmai su šiuo aukštu žodžiu lyg ir nedraugauja. „Keršytojai“ (TV1, 21.00 val.) gerai suprantami tik tiems amerikiečiams, kurie apie 1960 metus žiūrėjo tokį nesibaigiantį veiksmo serialą, o čia - išspaudos, tiesa, elegantiškos, su specialiaisiais efektais, su Uma Thurman, su labai labai blogu Seanu Connery, norinčiu užšaldyti visą Žemės rutulį.
Įdomesnės 5-ojo kanalo egzotiškų kinematografijų juostos. Ispanų „Šeima“ (20.15 val. ir kitądien 16.00 val.) tragikomiškomis spalvomis kritikuoja pačią šeimos instituciją, nevengia šalyje taip mėgstamų siurrealistinių detalių. Ir apskritai kas yra šeima - argi ne tik visuotinė vaidyba? Kupinas originalios išmonės ir Argentinos filmas „Arčibelio kelionė“ (5 kanalas, 22.45 val.) - „fantasy“ žanro atstovas, rodąs pramanytą Lotynų Amerikos šalį, herojumi pasirenkąs žurnalistą, už vieną publikaciją patenkantį į kalėjimą ir ten, turint daug laiko, fantazuojantį revoliucijos galimybę.
Ketvirtadienis
Taip išėjo, kad su kanalais „XXI Visata“ ir „XXI Mikrovisata“ man draugauti netenka, tačiau jose šiandien tomis pačiomis valandomis (9.00 val. ir 17.00 val.) rodomas filmas „400 smūgių“ nėra labai dažnai pasitaikančio pavadinimo. Galiu čia tik spėlioti, bet negi tai bus FrancoisTruffaut šedevras apie į gyvenimą įžengiantį jaunuolį, nuo kurio praktiškai ir prasidėjo visas prancūzų „naujosios bangos“ judėjimas? Filmą, aišku, mačiau, bet jei tik neklystu, kanalų žiūrovams galiu pavydėti šios galimybės.
Kitas prancūzas - vakar mano apdainuotas Louis de Funesas - triumfuoja komedijoje „Žandaras Niujorke“ (TV1000, 19.00 val.), nors su „naująja banga“ komiko menas ir neturi nieko bendra.
Užpernai daug buvo kalbama apie įspūdingą amerikiečių filmą, kurio originalaus pavadinimo „Shattered Glass“ taip paprastai neišversi. Reikštų „Sudaužytą stiklą“, bet visa bėda, kad „Glass“ („stiklas“) - tai dar ir pagrindinio herojaus pavardė. 1 Baltijos kanalas išvertė „Stiveno Glaso afera“ (21.45 val.). Profesionalus, ypač įdomus su žiniasklaida susijusiems žiūrovams kūrinys apie žurnalistą aferistą, darantį karjerą absoliučiai pramanytomis sensacijomis, bet laviruojantį kaip ant skustuvo.
Tų, kurie mato „RenTV“ kanalą, laukia dar vienas geras filmas - kinų „Mažoji mokytoja“ (23.15 val.), nors originale jis ir vadinasi „Nė vienu mažiau“. Tokį priesaką 13-metei Vei paliko kalnų kaimelio mokytojas, priverstas palikti šią vietą, o ją skirti mokytoja. Bet vaikai vis dėlto išsilaksto, ir Vei ieško pagalbos mieste, kur tik ir suvokia, kiek daug jai reikia dar pačiai išmokti. Tai paskutinis realistinis (ir todėl ypač vertingas) naujojo Kinijos kino meistro Zhango Yimou kūrinys; paskui jau bus tik labai gražūs, bet labiau dekoratyviniai „Bevardis“, „Skraidantys durklai“.
Penktadienis
Gaila, kad taip retai galimybę sukurti naują filmą gauna gabus amerikiečių režisierius Bobas Rafelsonas, kadaise, 1970 metais, pastatęs tikrą šedevrą „Penkios nesunkios muzikinės pjesės“. Šiandien rodomas jo filmas „Namas Turkų gatvėje“ (LNK, 23.10 val.) yra naujausias, bet 2002-ųjų. Labai stilingas, kaip stilingi buvo ir „juodojo“ JAV rašytojo Dashielo Hammetto detektyvinės novelės, pagal vieną kurių juosta ir sukurta. Samuelio L. Jacksono sukurtas policininkas - daugiau negu policininkas, o Millos Jovovich nusikaltėlė - daugiau nei nusikaltėlė. Tai ne mano teiginys, taip teigia reklaminė filmo frazė, o aš tik prisidedu, dar pasidžiaugdamas dėl savito stiliaus.
Greta visiškai tuščių komedijų „Pietų Kensingtonas“ (LNK, 21.05 val.) ir fiziškai pykinančio „Jaunėlio“ (TV3, 21.35 val.) su... nėščiu Schwarzeneggeriu, greta italų „Imbiero ir cinamono“ (TV11, 22.30 val.), kurio 14-metė herojė visą filmą svajoja prarasti nekaltybę (na, ir problema mūsų dienomis...), dėmesį gali patraukti nebent autorinė aktoriaus ir režisieriaus Warreno Beatty satyra „Bulvortas“ (TV3, 23.40 val.). Autorius vaidina senatorių Džėjų Bilingtoną Bulvortą, ikirinkiminiame įkarštyje staiga pasirodančiu, koks yra iš tikrųjų, nevaidinančiu daug geresnio, nesisvaidančiu pažadais, sakančiu žmonėms - ne, negali būti! - tiesą motinėlę, kad ir kokia nemaloni ji būtų.
Ar įsivaizduojate tokį Bulvortą turint Lietuvos pilietybę? Aš tai jau ne, atleiskit. Na, nebent pamanyčiau, kad prieš akis - dar nematytas, ypač rafinuotas politinis žaidimas. O gal taip bus ir filme?..