Nors kokių nors sporto superrungtynių ir nesimato, kino reikalai negerėja. Matyt, veikia geležinis „ne sezono meto“ dėsnis.
Šeštadienis
Iš naujų filmų, kuriuos šiandien siūlo mums prieinami TV kanalai, bene patraukliausi yra du: žiauri Honkongo mistika „Akis“ (LTV, 24.00 val.) ir rimtas biografinis kūrinys „Kinsis“ (BTV, 21.35 val.) su Liamu Neesonu, įdomiai vaidinančiu retos profesijos žmogų, kaip jau pasufleravo kiti paskubėję kanalai, pervardiję filmą ir viską išdavę savu pavadinimu „Sekso gydytojas Kinsis“.
Žinoma, ar jie liks kino istorijai, ar bus vadinami žanrų atšviežintojais, šiandien dar rizikinga svarstyti. Užtat dienos repertuare yra laiko bandymą išlaikiusių juostų, kurios buvo gerai sutiktos ir prieš kokį dešimtmetį, gerai žiūrimos ir šiandien, kai jau truputį pasimiršo.
Tarp tokių – dramatiškas šlageris „Velnio sėkla“ (LNK, 20.55 val.), pastatytas – įspėju – ne Algimanto Puipos, o Alano J. Pakulos, gniaužęs kvapą premjeros metais, nepaleidžiantis ir dabar. Airių kovotojų, tarp kurių išsiskiria jaunasis Bradas Pittas, būtinybė naikinti net jiems asmeniškus simpatiškus žmones ekrane virsta tragiška dilema, juolab kad Pitto antagonistas – doras amerikiečių policininkas, suvaidintas, aišku, Harrisono Fordo. Ir šiandien vis dar, manau, gerai žiūrima australų ne kartą rodyta komedija „Jaunasis Einšteinas“ (TV1, 19.00 val.), su didžiuoju mokslininku siejama tik patrakusios komedijinės kūrėjų išmonės.
1997-aisiais dar jaunas amerikiečių režisierius Davidas Fincheris savuoju „Žaidimu“ (TV3, 23.15 val.), kuriame gerai vaidina Michaelas Douglas ir Seanas Pennas, pabandė įrodyti, kad trilerio žanras teikia galimybių ne tik gąsdinti, tačiau ir pafilosofuoti – apie Laiką, kartais aplinkybių sukondensuotą iki viso gyvenimo, perbėgantį prieš akis minutėmis. Ne tiek apie pačią Mirtį su jos visais fiziologiniais duomenimis, kiek apie rengimąsi jai. Neprarasdamas patrauklumo, žanras tarsi įgavo kitą kvėpavimą. Bet ką gi: prabėgo apie 10 metų ir regime, kad „Žaidimo“ pamokomis nebuvo plačiau pasinaudota, kad trileriai tebėra dažniausiai tik fiziologiški, kaip ir iki jo. Gaila...
Aną savaitę minėjau, kad vasaros repertuare palieka keistą įspūdį į jį įsipainioję „rimtieji“ filmai. Tokių pasitaiko ir šiandien. Lenkų metro Andrzejaus Wajdos „Viskas parduodama“ (TV Polonia, 21.05 val.) kadaise, žuvus kartos simboliui Zbigniewui Cybulskiui, reiškė naujo herojaus, naujos kino kalbos paieškų būtinybę; dramatiškas „filmas filme“ kaip naują įvaizdį iškėlė šiandien jau irgi nebejauną Danielių Olbrychskį.
Kadangi neseniai Rusija minėjo anksti palikusio keistojo aktoriaus ir mąstytojo Aleksandro Kaidanovskio, apie kurį šiek tiek rašiau ir aną savaitę, 60-metį, į repertuarą pateko ir Andrejaus Tarkovskio „Stalkeris“ (1 Baltijos kanalas, 0.40 val.). Neva fantastinis, o iš tikrųjų – filosofinis apmąstymas apie žmogaus vietą šioje žemėje, be galo liūdnas, kad ir besibaigiantis ironiška viltimi – gal ateitis priklausys tokiems, kaip mutantė mergaitė? – pasakojimas apie supurvintą gyvenimą, kuris galėtų būti ir toks sodriai įvairus kaip fantastinė Zona, kas akimirką keičianti savo pavidalą.
Į Zoną, tariamai pildančią žmogaus norus, kelis intelektualius pasiryžėlius veda Stalkeris (A. Kaidanovskis). Nors A. Solonicyno ir N. Grinko kuriami keliautojai anaiptol nėra primityvūs, A. Tarkovskis tarsi išreiškia nusivylimą ano meto rusų inteligentija, versdamas Stalkerį pravirkti, sakant žmonai (A. Freindlich): „Jų gi akys tuščios...“ Kaip tik po šio filmo nebetverdamas sustingusioje šalyje Tarkovskis emigravo.
Ryt tas pats kanalas demonstruos ir specialų filmą apie Aleksandrą Kaidanovskį.
Sekmadienis
„Profesionalumą išsaugojo 1997 metų filmas „Nekaltybės amžius“ (LNK, 20.55 val.). Tai visada būna lengviau kūriniams, kurių veiksmas rutuliojasi ne statymo metais, o senovėje. Šįkart su nemažu pastatymo užmoju, tačiau ir su psichologiniais niuansais ekrane paneriama į XIX amžiaus Niujorko aukštuomenės gyvenimą. Anuomet visi buvo nustebę, nes visai jam nebūdingą juostą statė Martinas Scorsese. Dabar regi, kad sau brangiausioje „mažosios Italijos“ sferoje jis jau buvo išsisėmęs, „Nekaltybės amžiumi“ prasidėjo ne visuomet sėkmingi naujų temų ieškojimai.
Pagrindinį vaidmenį Scorsese filme kūrė puikus anglų aktorius Danielis Day-Lewis, kilęs iš menininkų (tėvas – poetas, senelis – kino žmogus) šeimos. Jį šiandien galima pamatyti ir kitame, visai skirtingame vaidmenyje: nuotaikingoje Argentinos juostoje „Besišypsantis Niudžersis“ (5 kanalas, 20.00 val.; kartojama antradienį, liepos 25 d., 14.00 val.) Day-Lewis kuria... klajojantį dantų gydytoją.
Gerų aktorių (Jeremy Ironsas, Neve Campbell, Sissy Spacek) subūrė ir naujas TV biografinis filmas „Paskutinė galimybė“ (BTV, 21.55 val.), darsyk prabylantis apie koloritingą JAV rašytojo F. Scotto Fitzgeraldo figūrą. Bet tarp jau buvusių jo kino biografijų – nieko naujesnio. Žadėta dokumentinė aktoriaus ir režisieriaus Aleksandro Kaidanovskio kino biografija, bandanti, kaip rodo pavadinimas „Svetimas tarp savų“ (1 Baltijos kanalas, 13.35 val.), apie realų kūrėją pakalbėti konceptualiai, – įdomesnė.
Užtat labai meistriškas ir nuo 1995-ųjų nė kiek nepasenęs atrodo tada dar jauno nepriklausomo kūrėjo Bryano Singerio detektyvas „Paprasti įtariamieji“ (LNK, 23.35 val.). Realistine dvasia čia rodoma legenda apie genialų nusikaltėlį, pradėjusį veiklą kažkur Turkijoje ir pajungusį sau kone visą nusikaltėlių pasaulį. Iki paskutinės akimirkos nežinosime, kas tas antiherojus, per trečiuosius asmenis siunčiantis į mirtį ir atsargesnius, labiau patyrusius gangsterius. Ne veltui juosta baigiasi fraze: „Didžiausias Velnio gudrumas – tas, kad jis įtikino pasaulį neegzistuojąs“.
23 premijas pelnęs, o už scenarijų ir antraplanį Kevino Spacey vaidmenį „Oskarais“ apdovanoti „Paprasti įtariamieji“ šiandien vadintini pačia tikriausia žanro klasika.
Pirmadienis
Nors Algimanto Puipos „Velnio sėklą“ šią savaitę ir pakeitė amerikiečių tokio paties pavadinimo šlageris, mūsų režisierius, neseniai atšventęs jubiliejų, irgi neliko visai pamirštas. „Menininkų portretų“ rubrikoje pasirodo jam skirtas dokumentinis filmas (LTV2, 20.00 val.). Jei kas domisi tokio pobūdžio kinu, paprastai praplečiančiu akiratį, paminėsiu ir kadaise nepaprastai populiarios rusų komikės Olgos Arosevos televizinį portretą „Ponios Monikos paslaptys“ (1 Baltijos kanalas, 11.20 val.).
Šiaip jau diena nykoka. Sužinome, kad Kanadą, be žymiojo Atomo Egoyano, yra pamėgę ir kiti armėnų kilmės kino kūrėjai. Deja, Arto Paragamiano neaiški komedija apie norą suspėti pasiausti prieš mirtį – „Du tūkstantieji ir daugiau nieko“ (TV1, 21.00 val.) – vargu bau ilgiau išliks atmintyje. Prastoko filmo negelbsti nė gastroliuojančio Holivudo aktoriaus Johno Turturro dalyvavimas.
Gana naujas, bet jau labai gausiai visų rodytas filmas „Niekados šalies beieškant“ (BalticumTV, 20.30 val.) visai originaliai prabyla apie vaikų literatūros perlo „Piterio Peno“ kūrėją. Malonus atvejis, kai biografija statyta su fantazija, stengiantis atkartoti ekrane rašytojo kūrybos stilių. Tam labai padeda ir aktorius Johnny Deppas, mėgstantis štai tokius poetiškus eksperimentus.
Antradienis
Kitas anglų filmas – „Balselis“ (BalticumTV, 20.30 val.) šiandien pretenduoja į geriausius.
Jo kūrėjas Markas Hermanas vadintinas, man atrodo, „populistiniu“ režisieriumi, aišku, į šį terminą neįdedant nieko užgaulaus. Paprasti, eiliniai žmonės, jų tarsi neišsiskiriantys jausmai, aiški, kiekvienam suprantama kino kalba. Vis dėlto per tą paprastumą iškyla ir gražių netikėtumų, emocinių aukštumų. 1996 metų Hermano „Orkestre“ tai buvo šachtininkų saviveiklinio dūdų orkestro žmonių solidarumo pliūpsnis, kažkaip sustiprinantis, išaukštinantis ir juos visus. Šiandieniniame, po dvejų metų statytame „Balselyje“ – dvasingumo ir cinizmo konfliktas. Pirmajam atstovauja neišsiskirianti mergaitė Elvė (Jane Horrocks), sugebanti – kai apima įkvėpimas – tiksliai imituoti mylimas dainininkes Marlene Dietrich, Judy Garland, Marilyn Monroe. Antrąjį bruožą – audringo temperamento mamytė (Brenda Blethyn) ir jos draugužis iš pramogų verslo (Michaelas Cane‘as), išvydęs Elvės asmenyje pasipelnymo šaltinį.
Originalu ir miela, emocinga. Pridursiu, kad abiejuose minimuose Hermano filmuose visai kitu amplua, nei esame įpratę, pasirodo populiarusis Ewanas McGregoras. „Balselyje“ jis – nepaprastai kuklus ir kompleksuotas Elvės draugas.
Įdomią – metaforišką, turinčią siurrealizmo ir juodojo humoro, pasaulyje pelniusią nemažai prizų – ispanų dramą ne dramą „Šeima“ siūlo 5 kanalas (20.00 val.; kartojama ketvirtadienį, liepos 27 d., 14.00 val.). Pasirodo, turtingi žmonės irgi gali būti labai vieniši...
Holivudo profesionalas, nors ir rutinierius Mike‘as Nicholsas perkėlė į amerikietiškąją dirvą prancūzų geros komedijos apie homoseksualus „Narvelis“ situacijas. Pavyko šiek tiek šiurkščiau, nors vaidina Robinas Williamsas ir Gene‘as Hackmanas (TV1, 21.00 val.). Įmanoma pasižiūrėti neblogą ir gana naują trilerį „Baisūs nusikaltimai“ (TV3, 23.10 val.), nors ir nežibantį nepaprastu originalumu, tačiau supažindinantį su nematytu karinės advokatūros darbu, o juodaodis Morganas Freemanas prastai vaidinti tiesiog nesugeba.
Trečiadienis
Nelengva būtų rekomenduoti šiandienos trilerius: oro susisiekimo antireklamą „Neįmanomas nusileidimas“ (BTV, 21.15 val.), beveik teigiančią, kad kiekviename reise mūsų laukia po teroristą, taip pat ir „Mirtinus interneto spąstus“ (TangoTV, 22.00 val.), kurie nuo pasaulinio voratinklio juk vis tiek neatbaidys nei manęs, nei pažinčių ieškančių panelių.
Keistokos televizinės melodramos „Meilės laiškas“ (1 Baltijos kanalas, 22.45 val.) autoriai sumanė, kad įmanomas susirašinėjimas tarp skirtingų epochų. Kadangi ir savam laike šiandien sunkiai parašai kokį žodį – na, nebent elektroniniu paštu – tokia idėja neatrodo labai viliojanti. Gal tik aktorė Jenniffer Jason Leigh kaip visuomet čia yra savita ir įdomi.
Neįsivaizduoju, kur įsivėlė klaida. Lietuviškos programos teigia, kad per kabelinių televizijų klientų matomą „TVC International“ kanalą 19.20 valandą (ir dar rytoj) pamatysime gerą Ivano Bunino gyvenimo dramą „Jo žmonos dienoraštis“, šiuose puslapiuose jau aprašytą ir net su nuotrauka. Tuo tarpu pats kanalas teigia tuo metu rodysiąs laidą apie įdomų praeities teatro ir kino aktorių Anatolijų Ktorovą, o kiek anksčiau – gruzinų menininko Tengizo Abuladzės tragikomediją „Vėrinys mano mylimajai“ (17.05 val.). Abu anonsuojami filmai – savaip įdomūs, ir dekadentiškas Bunino santykių su moterimis pateikimas, ir gruzinų stilinga juosta, kurioje pasirodo Nani Bregvadzė, o vis dėlto knieti sužinoti, kas čia klysta.
Ketvirtadienis
Vos keli šiandienos filmai yra verti bent šiokio tokio burnos aušinimo. „Kelio atgal nėra“ (5 kanalas, 20.00 val. ir kitądien 14.00 val.), kur žmogžudystę seka pagrobimas, vieni paskui kitus laksto kaip pamišę amerikiečių bei japonų mafijozai ir tvarkos sergėtojai, primena visus tuos standartinius trilerius, kurie pasimiršta vos pasibaigę. Paminėjau vien dėl Russello Crowe, kurio filmografijoje, aišku, yra ir kur kas vertingesnių darbų. Nuobodi, neoriginali ir prancūzų komedija „Tas tikrasis vienintelis“ (LNK, 22.35 val.), pasirenkanti medžiaga vedybines klaidas ir įmanomą jų taisymą, tačiau „Snobo nakčiai“ tikrai mažai tetinkanti.
Kadaise visame pasaulyje skambėjo Holivudo atradimo – režisieriaus Michaelo Cimino, sukūrusio skandalingą „Elnių medžioklę“, pavardė. Bet prabėgo metai, o Cimino, regis, taip ir liko to vieno stipresnio kūrinio autoriumi. Šiandieninis jo „Saulės gaudytojas“ (1 Baltijos kanalas, 22.55 val.), kad ir kurtas už didelius pinigus, ano įspūdžio nedaro. Su įstatymu nedraugaujantis jaunuolis turi mirti, bet visai ne nuo kulkos, o nuo vėžio – kaip negarbinga! Bet gal dar įmanoma kažką pataisyti, pasimaudžius mistiniame kalnų ežere, anot reklamos, gydančiame nuo visų ligų? Deja, egzistencinis aspektas, kurį matei „Elnių medžioklėje“, šiuo atveju yra vis dėlto aukojamas tiesiog nuotykiui.
Tokiame fone bene geriausiai nuteikia, tiesa, ne kartą ir ne du – ir kitais pavadinimais taip pat – demonstruota prancūzų neįmantri komedija su Danieliu Auteuiliu „Chameleonas“ (BalticumTV, 20.30 val.). Papročių sfera – kas būtų, jeigu žmogus staiga apsiskelbtų gėjumi, net jei toks ir nėra? – analizuojama su prancūzišku šmaikštumu bei išmone. O gal man tik šiandien, nuliūdintam bendro repertuaro, taip atrodo?
Bet ne, svarbu, kad pagrindinius vaidmenis šioje juostoje atliekantys Auteuilis ir Gerard‘as Depardieu – ne „gryni“ komikai, o kai į šią sferą neria ir dramoje patikrinti aktoriai, rezultatas visada būna stipresnis, įdomesnis. Galėsit ryt prisižiūrėti kiek lenda komikų-kaukių.
Penktadienis
Vidutinių komedijų metas tebesitęsia. Tikriausiai tik patologiškas Jimo Carrey pokštelių gerbėjas galės nesusierzinęs darsyk pasižiūrėti į dievaitį, piešiantį patologišką melagį („Melagi, melagi“, TV3, 21.40 val.), priverstą trumpam atsisakyti šio ne tik malonaus, bet ir profesinio (mat herojus – advokatas) įpročio. Eddy Murphy – panašus melagis ir dar aferistas juostoje „Nusipelnęs ponas“ (TV3, 23.15 val.).1992 metais Lietuvoje kurta „Meilės apyvoka“ (LTV2, 22.10 val.) – pagal Juozo Erlicko specifinius tekstus; būtų labai įdomu išgirsti, ką apie šią komediją mano pats autorius.
Kas žino, ar iš gausių, bet vidutinybės antspaudo žymėtų šios dienos juostų patraukliausia nepasirodys nuotykių „Kiurasao“ (5 kanalas, 20.00 val.), kurioje puikus aktorius George‘as C. Scottas kuria seną jūrų vilką, baigusį su dinamiškąja savo karjera, įsigijusį barą Karibų jūros Kiurasao saloje. Tačiau gyvenimas (ir nuotykių kino įstatymai) – negailestingi, ir ponas herojus vėl įsitraukia į visokias pavojingas intrigas. Žinoma, „Kiurasao“ mus galėtų patenkinti, irgi jau iš anksto nuleidus kriterijų kartelę.
Šia nelinksma gaida ir baigsime mūsų paieškas iki kito penktadienio.