• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Tuštoka savaitė, nors, turint galvoje kartojimus ir asmeninius skonius, taip tikriausiai galima pasakyti apie kiekvieną. Tad būsime pakantūs.

REKLAMA
REKLAMA

Blyškiai erotinis šeštadienis

Nors iš gegužės 15 d. juostų greičiausiai galima išrinkti ir kitą dominantę, šioji kažkaip ypač krinta į akis. Erotika yra davusi menams nemažai peno, kinui (prisimenant, pavyzdžiui, klasikines P. P. Pasolini, L. Cavani, F. Fellini juostas) - taip pat. Deja, šeštadieninė erotika - gana prėska ir neišradinga: tokia “Vieniša gražuolė” (LNK, 0.10 val.), “Aistrų įlanka” (“RenTV”, 23.00 val.), o “Intymios kūno dalys” (TV3, 23.10 val.) žada daugiau pavadinimu, nes šiaip tai - tik komedijėlė apie nepraustburnių televiziją.

REKLAMA

Su erotika nieko bendra neturi “medicininio humanizmo” juosta “Emė” (TV3, 12.00 val.), kur tradiciniai W. Disney sentimentai liejasi su kaupu. Palaidojusi kurčią vaikelį, spjovusi į vyrą, herojė atsiduoda... žinoma, ne kitam vyrui, o kurčnebylių vaikų auklėjimui.

Miniu šią juostą tik tam, kad padūsaučiau: kur autorių užduotys - ne menas savaime (kokias medicinines, erotines ar psichologines problemas jie keltų), o spekuliatyvios sensacijos - gero nelauk.

REKLAMA
REKLAMA

Man toks atrodo ir 1999 metų prancūzų režisierės feministės Catherine Breillat “Romansas” (TV4, 22.45 val.), bent trumpam sukėlęs nemažai triukšmo fiziologinėmis moters intymaus gyvenimo detalėmis. Kartais panašu, kad filmą sukūrė ne feministė, o kaip tik pikčiausia dailiosios lyties priešė. Bet gali rastis ir kategoriškai neigiančių mano nuomonę: sumanytas kaip poleminis, “Romansas” siekia šio tikslo visomis leistinomis ir (dažniau) neleistinomis priemonėmis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Sekmadienis su menais

Šią dieną (05.16) namų ekranuose bus profesionalios pramogos, bus ir meno.

Pirmajai grupei priklauso amerikiečių nuotykiai Kanados pasienio “Laukinėje upėje” (TV3, 19.05 val.). Bet manoma, aišku, ne vien apie nesutramdomą gamtą, o ir apie Meryl Streep herojės charakterį. Įdomi, kvapą gniaužianti avantiūra su plėšikais.

REKLAMA

Lyg derėtų tikėtis meno iš dar vienos Oscaro Wilde’o pjesės “Kaip svarbu būti rimtam” ekranizacijos (LNK, 20.15 val.). Bet didysis anglų skandalistas puikiai jautė sceną, žodį, o kino tuomet dar nebuvo. Net pavadinime slypi žodinė idioma: juk “Earnest” tariamas ir kaip “rimtas”, ir kaip “Ernestas” (nebūtinai Parulskis!). O jau siužeto įmantrybės nėra itin pavaldžios nei Rupertui Everettui, nei jas vien perpasakojančiai režisūrai.

REKLAMA

Menai sekmadienį man rimuojasi - tik nesijuokit! - net su senuoju lietuvių kinu. O ką, Raimondo Vabalo 1969 metų “Birželis, vasaros pradžia”, kurį rodo LTV-2 Retrospektyva (20.00 val., kartoja trečiadienį, 05.19., 14.35 val.), - ne tik kūrinys apie nelinksmą lietuvių provincijos likimą, tyliai pašnypščiantis ant socializmo idiotizmų, bet visai meniškas, šiandien gal net įtaigesnis filmas apie nelaimingus ano meto žmonių likimus. Elvyros Žebertavičiūtės (sostinės aktorė, tik periferijoje gaunanti savą “gyvenimišką” šansą) ir Vytauto Tomkaus (lentpjūvės direktoriaus, jau net atvira, nebe Ezopo kalba, pilančio apie būsimą sąstingį) vaidyba išlaikė griežčiausią laiko bandymą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

“Birželį...” tinka žiūrėti įvairiausioms kartoms: manau, net jaunimui bus įdomu, kuo gyveno lietuvaičiai prieš pusamžį. O rusų klasikinis1927 metų “Žmogus iš restorano” (“Naše kino”, 0.45 val.) - arba snobams, arba tikriems žinovams: kur kitur pamatysi legendinį aktorių Michailą Čechovą, po emigracijos į JAV nebe tiek vaidinusį, kiek nešusį Holivudui Stanislavskio sistemą, vėliau modifikuotą ir tapusią jau Čechovo sistema. Ekrane vaidinantis tragiško likimo oficiantą, jis mokė galybę garsenybių, net pačią Marilyn Monroe.

REKLAMA

Rusų kanalas “RenTV”, anksčiau nevengęs meno, matyt, ne iš gero gyvenimo pakeitė taktiką. Dabar čia tarp standartinių kovinių filmų tik retsykiais pasirodo pasaulio juostos su kokybės ženklu. Toks nedidelis žymiojo danų režisieriaus Larso von Triero filmų ciklas, šįkart dovanosiąs 1996 metų “Prieš bangas” (23.00 val.). Gana greitai po premjeros pasirodžiusi ir Lietuvoje, religinė mistinė drama kėlė vienų pritarimą, kitų aršų protestą. Šiandien, “RenTV” jau parodžius ir naujausią novatoriaus “Dogvilį”, kuriame religinės maksimos įvilktos į nebe tokį permatomą rūbą, turbūt atsiras norinčių grįžti ir prie senesnio filmo, savaip varijavusio šiuolaikinės Marijos Magdalietės - Besės (anglų aktorė Emily Watson) likimą.

REKLAMA

Keisti ir realūs juostos kūrėjų likimai. E. Watson, matyt, buvo per kartą visiems laikams taip “išsunkta” L. von Triero, kad dabar ją visi traktuoja nebent kaip galinčią vaidinti lengvesnes “...bangų” variacijas aktorę, o ne kaip žvaigždę. Irgi anglės Katrinos Cartlidge (herojės sesuo) kūrybinė sėkmė pamažu kilo iki nelauktos mirties ir būtent šioji atnešė mūsų tautietei Ingeborgai Dapkūnaitei pagrindinį vaidmenį ką tik per “Kino pavasarį ‘04” matytame “Bučinyje iš anapus”. Tarptautinės įžymybės statusą pasiekė nebent skandinavas Stellanas Skarsgardas, bet dabartiniai jo vaidinami intelektualai mažai kam primena šį debiutą, vaikiną, kurio vitalines jėgas pakirto katastrofa ir kurio keistos erotinės svajos išprovokuoja visą tragišką juostos “Prieš bangas” konfliktą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pirmadienis

Šiandien (05.17) ne taip jau apstu įdomesnių filmų. Gal kam tikru romantišku avantiūristu, koks ir turėtų būti vesterno “Maverikas” (TV1, 21.00 val.) herojus, pasirodys gerai žinomas Melas Gibsonas; man jis atrodo tik apsimetinėjančiu, o realybėje jau planuojančiu statyti “Kristaus kančias” teisuoliu.

Niekaip nepavyko išsiaiškinti, ar “TV11” kanalo rodomas (17.05 val.) “Svetimas” - iš tikrųjų italų klasiko Luchino Visconti juosta, galiu tik spėliojimais pasidalyti. Bet jeigu net pasirodytų, kad šie spėliojimai - ne be pagrindo, didelio džiaugsmo iš to vis dėlto nebūtų. Nes Visconti - senosios kultūros filosofinio prado iškėlėjas ekrane, o Gabriele D’Annunzio, pagal kurio romaną tas “Svetimas”, dėl kurio čia abejoju, ir sukurtas, - niūrus dekadentas, režisieriui netinkantis į porą, ir tiek.

REKLAMA

Dienos filmas - aišku, prancūzų aktoriaus, prodiuserio, režisieriaus Jacques’o Perrino “Migruojantys paukščiai” (kabelinės televizijos, 21.00 val.). Prieš porą metų turėjo pasaulyje mirtiną pasisekimą. Nors pavadinimo sparnuočiai, savais maršrutais apdengiantys visą Žemės rutulį, ir yra tikrieji filmo herojai, kūrinys nėra siaurai šviečiamasis, kaip kokia “Discovery Chanell” programa. Tai pats gryniausias Kinas su sava architektonika ir filosofija, užburiantis muzikos bei unikalaus vaizdo dermėmis, atnešiąs keistos, sunkiai apibūdinamos šventės dalelę į kiekvieno žiūrovo namus.

REKLAMA

Antradienis

Šią dieną (05.18), tiksliau, vakarą, praleisime su juodaode Holivudo garsenybe Whoopie Goldberg.

Volstrito analizuotoja, kurią galime išvysti komedijoje “Kompanionas” (“TangoTV”, 22.00 val.), bergždžiai - na, ne viskas iš karto - bando pramušti skylę tame šiuolaikinės veiklos lauke, kurį nuo seno užsikariavo vyrija.

Komedija nebloga, bet kur kas platesnis laukas W. Goldberg talentui pasireikšti - kone epinė Steveno Spielbergo drobė “Purpurinė pieva” (TV1, 21.00 val.). Herojės Silės likimas meistriškai įkomponuotas į amžiaus permainų foną, į baisių (incestas), romantiškų, šiek tiek komiškų, bet niekuomet ne nuobodžių įvykių tėkmę.

REKLAMA
REKLAMA

Kas kartą matė šį blizgantį juodą snukutį purpurinių lauko gėlių fone, tas greičiausiai jau nebepamirš šio vaizdaus filmo “rakto”. Tegul melodrama, bet ne visai “muilinė”. Juk desperatiškas žmogaus bandymas išsilaisvinti, trunkantis metų metus, negali nekelti pritarimo, tegul ir kiek ašaringo.

Vakar žiūrėjome fantastiškai įdomų prancūzų filmą su fauna - “Migruojantys paukščiai”. O šiandien LTV-2 Retrospektyvoje (21.00 val.) primenama, kad ir Lietuvoje gyvenęs toks gamtos kino poetas Petras Abukevičius, kūręs mielą ciklą apie mūsų miškų linksmuolę, jauną meškutę Nidą.

Trečiadienis

Iš šios dienos (05.19) pakartojimų priminsiu Raimondo Vabalo 1969 metų juostą “Birželis, vasaros pradžia” (LTV-2, 14.35 val.) - paprastą ir nenuolankų kūrinį, rodantį, kaip normalūs žmonės negalėjo normaliai gyventi, kaip jie moraliai duso socializmo epochos laikais.

Kiti ryškesni dienos filmai imponuoja kaip tik neįprastumu.

Barry Levinsono, kuriam labiau sekasi kurti psichologines juostas (tarkim, atmintiną “Lietaus žmogų”), “Sfera” (TV1, 21.00 val.) - apskritai fantastinė, eksploatuojanti ekspedicijos į Ramiojo vandenyno gelmę detales. Gaila, “užkalbėtas”, perdėm dialoginis filmas nelabai žino, ką jam veikti su gerų aktorių - Dustino Hoffmanno, Sharon Stone, Samuelio L. Jacksono - plejada.

REKLAMA

Ir aktorių meistrystė, ir tuomet, 1991-aisiais, meilės istorijai gana nelauktas raiškus sąšlavynų, griuvėsių, “buvusių žmonių” gyvenviečių fonas stipriai liejasi į vienumą prancūzų “naujojo romantizmo” kūrinyje, garsiame Leos Caraxo filme “Naujojo tilto meilužiai” (1 Baltijos kanalas, 23.25 val.). Fragmentai, kai jaunas patiltės gyventojas savo ir kitų nemotyvuotam malonumui leidžia iš burnos ugnį, - jau kone klasika.

Gal 1999-aisiais toje pačioje Prancūzijoje gimęs “Prarastas laikas” (LTV, 23.10 val.) tiek plačiai ir neišpopuliarėjo. Vis dėlto jis vertas dėmesio kaip vienas negausių sėkmingų kino bandymų prisilytėti prie literatūrinės Marcelio Prousto kūrybos bei enigmatiškos jo paties figūros. Keista, kad nacionalinę prancūzų šventenybę leista interpretuoti svetimtaučiui, Paryžiuje radusiam savo “naująjį tiltą” čiliečių avangardistui Raouliui Ruizui. Ekrane - daug “savų” (žinoma, Catherine Deneuve!), bet specifinį baroną de Šarliusą raiškiai piešia... Johnas Malkovichius. Greičiausiai tai teisingas kelias, nes Proustas irgi priklauso žmonijai. Gaila tik, kad Izoldą Keidošiūtę su jos apgalvotu “Elito kinu” nubloškė į tokį nepatogų laiką.

REKLAMA

Ketvirtadienis

Namų kine šiandien (05.20) daugiausiai - nebent pakartojimai. LNK vėl rodo Oscaro Wilde’o “Kaip svarbu likti rimtam” (10.55 val.), deja, ne pačią kinematografiškai išraiškingiausią ekranizaciją. Daug emocingų nuotykių su žvaigžde Meryl Streep, prieš savo valią tapusią banditų vedle, -- per TV3 kartojamoje “Laukinėje upėje” (12.00 val.).

Dienos juosta - Karlovy Varų festivalio 2000 metų Didžiojo prizo laureatas, Izraelio režisieriaus Ariko Kapluno filmas “Janos draugai” (LNK, 22.35 val.). Specifinis ekrano humoras savitai siejasi su liūdesiu, bet vilties paliekama.

Tai pasakojimas apie buvusios Sovietų Sąjungos emigrantų bangą, atsiritusią į svetimą pietų kraštą. Nespėjo Jana (režisieriaus žmona Evelyn Kaplun, už šį vaidmenį irgi ne kartą premijuota) atsibastyti į Izraelį, kai jos vyras nėrė atgal į Maskvą. Etinis Janos egzistavimas svetur - abejotinas, politinė situacija baugina, bet čia irgi atsiranda gerų žmonių, kurie viską suvokia ir nori padėti.

Neįmantrūs “Janos draugai” sava šiluma kažkaip išlieka atmintyje.

Tas margas penktadienis

Tikrai margoka diena (05.21).

Kriminalinių juostų mėgėjams įmanoma gana mielai parekomenduoti naują “Tiesos įkaitą” (kabelinės televizijos, 21.00 val.). Tiesa, britų režisierius Johnas Mackenzie kadaise sukūrė tikrą žanro šedevrą “Ilgasis penktadienis”, tai dabar visi iš jo kažko panašaus tebelaukia. Deja, šedevrai gimsta ne kasdien, nors “Tiesos įkaite” irgi yra privalumų, pavyzdžiui, užspęsto į kampą darboholiko Martino paveikslas, sodriai nutapytas Michaelo Keatono, meistriškai auginama įtampa, “juodojo kino” atgarsiai.

REKLAMA

Šią dieną įmanoma susitikti ir su egzotiškųjų Rytų, tiksliau, Honkongo kinu. Na, ko laukti iš Jackie Chano, “Dievo šarvuose” (LTV, 22.00 val.), kaip paprastai, įstrigusio į nepaprastai painias - šį kartą susietas su šėtono kulto sekta - situacijas, jūs maždaug įsivaizduojate. O štai ankstyvas ekrano poeto, vėlesnio “Meilės laukimo” autoriaus honkongiečio Wong Kar-wai kūrinys “Laukinės dienos” (Baltarusijos TV, 23.50 val.) slepia gausybę netikėtumų. Karštai jį rekomenduočiau, jeigu tik TV kanalas nebūtų toks nepatikimas.

Lenkai (TVP1, 13.45 val.) primena savo neilgai gyvavusio genijaus Krzysztofo Kieslowskio debiutą “Personalas” (1975). Dar nesukurtas nei “Dekalogas”, nei “Trijų spalvų” ciklas, veiksmas rutuliojasi banalokos teatro siuvyklos aplinkoje, tačiau egzistencinis jaudulys jaučiamas netgi čia.

Verta prisiminti ir pirmąjį rusų režisieriaus Glebo Panfilovo ir genialios “pelenės” Inos Čiurikovos susitikimą netradiciniame filme apie revoliuciją “Per ugnį liepto nėra” (“Naše kino”, 20.00 val.). Herojė - beraštė mergina, turinti neklaidžią menininkės nuojautą. Deja, tai pasmerktas likimas, kuriam ne pakeliui ir su baltaisiais, ir su “savais” raudonaisiais, ko gero, taip pat. Genijaus pašaukimas - ne laviruoti: per ugnį liepto nėra.

[email protected]

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų