Būtent šiandien, penktadienį, - jei tai būtų vykę vakar, publika pamanytų apie balandžio 1-osios pokštus - Vilniuje “Garsų pasaulio įrašų” firma atidaro specialią naujų vaizdajuosčių ir DVD kamputį Mindaugo gatvės parduotuvėje “Maxima”. Paskui tokie centreliai žada apglėbti ir visą šalį.
Gal tuomet nebereikės dejuoti, kad namų kinui pas mus siūloma arba trečiarūšė produkcija, arba vien rusiška. Taip norisi tų pavasarinių permainų...
Savaitgalio įvairenybės
Televizijos ekranuose tarp geresnių juostų šį kartą vyrauja baisūs reginiai ir komedijos. Baisūs, bet įdomūs - turbūt taip įmanoma apibūdinti populiariąsias “Ašmenis” (LNK, šeštadienį, balandžio 3 d., 20.30 val.) su antgamtiškuoju vampyrų medžiotoju, pačiu pusiau vampyru Wesley Snipesu. Bet, tiesą pasakius, veiksmo bei specialiųjų efektų gausa nėra man tokia patraukli kaip seno prakeikto namo gotinis klaikumas filme “Namas ant vaiduoklių kalvos” (“The Haunting”), kurį rodo LTV (irgi šeštadienį, 22.00 val.). “Gotinis” šiuo atveju reiškia ne vien siaubo elementą, bet ir autentišką architektūros stilių: nepasimiršta, kaip tarp žavių arkų it somnambulos klaidžioja Lili Taylor ir Catherine Zeta-Jones. Mat amerikinį filmą statė olandų režisierius Janas de Bontas, taigi jis prisižiūrėjęs ne vien beveidžių dangoraižių.
XIII amžiaus Škotijoje, kaip teigia Melo Gibsono suvaidinta ir režisuota “Narsioji širdis” (TV3, šeštadienį, balandžio 3 d., 21.05 val., ir penktadienį, balandžio 9 d., 11.15 val.), irgi būta visokiausių barbariškų baisybių. Bet, rizikuodamas būti nepopuliarus, tarsiu, kad šio kūrėjo rankose, kad ir kaip jis stengtųsi, ir siaubai, ir istorija, ir jausmai man kažkodėl visada atrodo prėski.
Neblogą komediją apie aktoriaus pozicijų nepastovumą - ir režisierius, ir pagrindinis aktorius čia irgi vienas ir tas pats Billy Crystalas, - pavadintą “Misteris šeštadienio vakaras” (TV1, šeštadienį, 21.00 val.), žiūrėti kažkaip maloniau. Užtat kitos savaitgalio komedijos - kuklios. “Edo televizija” (TV3, sekmadienį, balandžio 4 d., 20.15 val.) gana tiesiogiai atkartoja įžymųjį Peterio Weiro “Trumano šou”, tik ten buvo ir kandus humoras, ir mintis, o čia - šiaip, juokeliai. “Sutrikęs gangsteris” (LNK, sekmadienį, 20.15 val.) - iš tų primityvokų komedijų, kuriose bando slapstytis aiškią kūrybinę krizę išgyvenantis aukščiausio lygio aktorius Robertas De Niro. Užtat ukrainiečių kanalas STB iš kažkur atkapstė seną, naivią, bet kadaise beprotiškai populiarią džiazinę komediją su Glenno Millerio orkestru “Saulėtojo slėnio serenada” (šeštadienį, 18.40 val.).
Ir linksmas, ir dramatiškas, labai antiburžuazinis ir talentingas Otaro Joselianio Prancūzijoje statytas filmas “Sudie, mano karvide” (“RenTV”, sekmadienį, 23.10 val.). Tiesa, rusai užsispyrę jį vadina “In vino veritas” (“Tiesa vyne”). Seniai žinomas Joselianio hedonizmas, bendros gruzinų bei prancūzų vynų pomėgio tradicijos tarsi tam ir neprieštarautų, o vis dėlto kūrinio skambesį tai šiek tiek susiaurina. Juk šiuolaikinės pilies savininko, kurį pats režisierius ir vaidina, problemos kyla ne vien tik dėl perdėto potraukio gaiviesiems gėrimams, o dėl baisaus jo aplinkos manieringumo (tikra “karvidė”!) ir vienatvės.
Paviršutinišką turtuolių linksmumą ir už to slypinčią tuštumą, visai realiai prasiveržiantį siaubą neblogai perteikia režisierius Anthony Minghella “Talentingame misteryje Riplyje”. Dar prisijungia ir detektyvo motyvai (ne veltui pagal Patricios Higsmith romaną). O jauną dviprasmiškų santykių trio meistriškai piešia šiandien vieni populiariausių kartos aktorių: Mattas Damonas, Gwyneth Paltrow, Jude’as Law. Jei kas praleido kinuose, pamatyti verta (LTV, sekmadienį, 21.00 val.).
Su šiuo filmu savaip sietųsi Federico Fellini kadaise baisius skandalus kėlęs “Saldus gyvenimas”. Bet kadangi klasikinis kūrinys - tai įvairių 1960 metų Italijos visuomenės sluoksnių skerspjūvis, tikra freska, o reklamoje rašoma tik “melodrama”, kyla ir abejonių, visuomet aplankančių, kai įsižiūri į keisto kanalo “TV11” programas. Žinai, kad šis kanalas turi senų gerų italų filmų paketą, bet kam taip kvailai intriguoti: gal įsijungsiu (šeštadienį, 20.05 val., ir sekmadienį, 17.25 val.) Fellini šedevrą, o gal - tik kokį analogiško pavadinimo šlamštą? Be to, žmonės planuoja savą laiką - kaip gali gerbti kanalą, šitaip negerbiantį mūsų visų?
Didžioji savaitė
Jeigu kas mėgsta ryškiai raudonus sportinius kostiumus akinamai balto sniego fone, visokius prigalvotus pavojus ir dar “kiną kine” - tam, aišku, pritiks pirmadienio nauji “Ekstremalai” (TV4, 21.45 val., ir trečiadienį, balandžio 7 d., 14.15 val.). Man asmeniškai įdomesnė tipiškai angliško juodai juodojo humoro kupina “Keršytojo tragedija” (kabelinės televizijos, pirmadienį, 21.00 val.) - irgi visai dar naujas filmas, kurio gabus režisierius Alexas Coxas sugeba net linksmai žaisti su visokiais košmariškais anachronizmais.
“Don Žuane iš Marko” (TV1, pirmadienį, 21.00 val., ir kitądien, 16.00 val.) pirmiausia imponuoja keistas dviejų skirtingų kartų superaktorių - Marlono Brando ir Johnny Deppo nepakartojamas duetas, nors jiedu galėjo vaidinti ir įtikinamesnį, ne tokį melodramišką siužetą. Beje, antradienį (per TV3, 23.05 val.) šviesiai dažytas Deppas pasirodo dar kone “mokomajame” trileryje, nepaliekančiu iliuzijų pavadinimu “Kokainas”.
Savaip įdomūs antradienio filmai - ir nauja, tipiškai prancūziška komedija su kalėjimu bei loterijomis - “Uždaras ratas” (1 Baltijos kanalas, 11.15 val.), pačių prancūzų lyginama (nors gal kiek perdėtai) su homerišku Louis De Funeso “aukso laikų” humoru. Ir rusų “hemingvėjiškas” “Paskutinis colis” (“RTV International”, 24.00 val.), kadaise buvęs tikrai kultiniu. Ir ispanų metro Carloso Sauros “Paukštukas” (TV1, 21.00 val., ir kitądien, 16.00 val.), kurio tik jokiu būdu nesupainiokit su to paties pavadinimo Alano Parkerio filmu apie džiazo legendą Charlie “Birdy” Parkerį. Ispanų juosta patraukia berniūkščio, patenkančio į naują, ekscentriškų personažų kupiną aplinką, nuoširdumu, bendra tragikomiška intonacija. Bene paskutinį vaidmenį čia sukūrė didis aktorius Francisco (tautiečių meiliai Paco vadintas) Rabalis, mūsų ne per seniausiai dar matytas Goya vaidmenyje, todėl tėvynėje “Paukštuką” dažniausiai traktuoja kaip atsisveikinimą su nacionaliniu kūrėju.
Trečiadienį kiek išsiskiria Kanados “Iliuzijų kvaitulys” (LTV, balandžio 7 d., 23.05 val.), nors koledžo merginų lesbietinis tarpusavio potraukis čia piešiamas gal ir ne taip subtiliai, kaip filme pirmtake - švedų “Parodyk man meilę”. Užtat labai neaiškus variantas - prancūzų operatoriaus Jeano-Michelle’o Carre Rusijoje pagal Viktoro Merežkos scenarijų režisuotas “trileris” apie diplomatus “Lapė Alisa” (“RenTV”, 19.00 val., ir kitądien, 8.50 val.). Įdomu, kokia (ir kieno?) mergaitė slapstosi už pagrindinės atlikėjos egzotiško pseudonimo “Darja Volga”?
Maniau, kad tikrai nebėra piliečių, sugebėjusių nepamatyti tadžiko Bachtijaro Chudojnazarovo mielojo, fantazijų kupino “Mėnulio tėtės” (TV4, ketvirtadienį, balandžio 8 d., 21.20 val., ir kitądien, 13.55 val.). Pasirodo, yra, ir net tarp kino mėgėjų. Na, laikas, piliečiai, laikas - juolab kad tokių viltingų filmų, kur mergina ima ir pastoja... nuo Mėnulio, šiandien kažkaip ir nebesimato. Ne veltui “Mėnulio tėtei” savo kapitalus sumetė ne vien tadžikai, bet ir vokiečiai, rusai, prancūzai. Ir nepralošė: filmą visur mielai žiūri, savo pozicijas juo įtvirtino pusiau rusė Čiulpan Chamatova (“Kurčiųjų žemė”) ir tasai, dėl kurio visą filmą bėgo atsidavusi Lola - vokietis Moritzas Bleubtrau.
O kiti ketvirtadienio filmai - baisoki. Tiesa, Tailando (ne Pietų Korėjos, kaip rašoma spaudoje) kruviniausiame trileryje “6/9” (LNK, 22.35 val.) atsiranda vietos ne vien pjūklu džirinamoms galūnėms, bet ir savotiškam humorui, ir net nelauktai budistiniam pabaigos gestui. Užtat japonų mistinė “Akis”, sukurta brolių Pangų tegul meistriškai, bent man sukėlė kažkokius kone fiziologinius virpulius, net nenorimą prisiminti siaubą: juk kalba apie regą, didžiausią visų turtą. O maniau, kad manieji nervai dar pakankamai stiprūs...
Gana turtingas pasirinkimu Didysis penktadienis, balandžio 9-oji. Nepaisant privalomos rimties, vis dėlto prunkštelėjau, pamatęs, jog TV1 galutinai persiorientavo į ornitologiją ir po “Paukštuko” dabar jau rodo “Žvirblį” (penktadienį, 21.00 val.). Ne, ne, tai įsidėmėtinas, neturintis kelti paiko juoko Franco Zeffirelli filmas apie XIX amžiaus vienuolyną, apie draudžiamą meilę, nešantis tam tikras autoriaus bene geriausio filmo “Romeo ir Džuljeta” reminiscencijas, o sukurtas ne pagal bet ką, o pagal paties Giovanni Verga prozą.
Truputį nelauktai įdomus pasirodė visai naujas amerikinis “Favoritas” (1 Baltijos kanalas, penktadienį, 22.00 val.). Atrodytų, ką gi įmanoma kine dar pasakyti apie žirgų lenktynes: vėl tos pačios, ne kartą ekrane matytos intrigos, nesąžiningumas, tuščios lošėjų viltys, pagaliau žirgai, grožiu ir natūralumu tokiais atvejais dažniausiai nustelbiantys visus žmonių personažus. O štai ir neįspėjote. Gary Rosso juostoje susitinka vieni nelaimėliai: pusaklis žokėjas (Tobey Maguire’as), artrito kamuojamas mustangų tramdytojas (“oskarininkas” už “Adaptaciją” - dar neseniai vien epizoduose vaidinęs Chrisas Cooperis), per didžiąją krizę savuosius dolerius praradęs milijonierius (Jeffas Bridgesas). Ir neišvaizdus jų arkliukas - atrodo, niekas neįspės, kad būtent jis, žmonių trijulės tikėjimo palaikomas, taps geriausiu 1938 metų šalies žirgu.
Holivudo hepiendai neretai erzina savuoju nemotyvuotumu. Šiuo atveju dėl “Favorito” kažkaip nesinori urgzti. Gal kad čia veikia stiprūs, taikliai išpiešti charakteriai, gal kad tikslus istorinis fonas, o gal tiesiog dėl žmonių meilės. Šia prasme viltingas “Favoritas” - tikrai velykinis filmas, šia prasme gal net viršijantis tiesiogiai religinę televizinę prancūzų juostą “Jėzus”, kurią lyg kokią duoklę šventei pateikia LTV (tą pačią dieną, 23.45 val.).
Retrospektyva
Sekmadienį, balandžio 4 d., 20.00 val. (ir trečiadienį, balandžio 7 d., 14.40 val.) LNK-2 demonstruoja 1967 metų novelių tragikomediją “Suaugusių žmonių žaidimai”. Tada ši režisierių Iljos Rudo ir Algimanto Kundelio juosta kiek erzino savo didaktiškais motyvais, kruopščiais patikinimais, kad gyventi žaidžiant - reiškia pasilikti prie suskilusios geldos.
Gal mūsų laikais, išmokus ir žaisti (santūriai, tiesa), bus labiau matomi ir nepretenzingo filmo privalumai. Šiaip ar taip, pasilinksminsime iš Regimantui Adomaičiui visai nebūdingo kaimo lovelaso vaidmens, pasidžiaugsime labai išraiškingu režisieriaus Marijono Giedrio suvaidintu girtuoklio epizodu, išvysime Ferdinando Jakšio ir Dalios Melėnaitės, Juozo Rygerto ir Nijolės Lepeškaitės jaunystę.
Bet Retrospektyvai, atrodo, jau gresia ir pavojai. Joje klesti chronologija, viskam savo laikas, o rusų kanalas “NTV Mir” ima ir anksčiau parodo puikų lietuvių režisieriaus Almanto Grikevičiaus detektyvą “Veidas taikinyje” (pirmadienį, balandžio 5 d., ir kitądien; abi serijos - tą pačią 23.50 val.), pasisėmusį iš G. K. Chestertono literatūrinės versmės.. Koks ten puikus seklio praktikos griebęsis šventikas tėvas Braunas - Klaipėdos teatro režisierius Povilas Gaidys arba šaltas, rafinuotas nusikaltimo filosofas Fišeris, kurį piešdamas, R. Adomaitis net iš tolo neprimena to nelemto “...žaidimų” vairuotojo Broniaus.
Ne, juokauju, žinoma, - čia dar ne pavojai. Kuo daugiau ir plačiau demonstruojamas lietuviškas kinas, tuo linksmiau visiems mums. Kaip dabar, kai Lietuvos miestais dar tebežygiuoja festivalis “Trispalvis kinas”.