Pasak VšĮ „Versli Lietuva“ generalinio direktoriaus Manto Nociaus, nors apie startuolius Lietuvoje aktyviai kalbama jau keletą metų, tačiau objektyvaus jų paveikslo iki šiol nebuvo matyti. Tikimasi, kad pirmą kartą šalyje atlikta apžvalga leis susidaryti apie startuolius labiau realybę atitinkantį vaizdą.
„Visuomenėje vyrauja daug mitų ir stereotipų. Pavyzdžiui, kad startuolius kuria tik abiturientai ar nepamatuotų ambicijų vedami patirties neturintys studentai, o jų kuriami verslai apsiriboja vadinamaisiais „apsais“ – mobiliosiomis programėlėmis. Tačiau išties mūsų startuoliai kuria pažangius IT ar gyvybės mokslų technologijomis, inovatyviais sprendimais pagrįstus verslus“, − pažymėjo M.Nocius.
„Startup Lithuania“ 2013 apžvalgos duomenimis, 42 apklaustų inovatyvių įmonių įkūrėjų vidutinis amžius siekia 29 metus. Vyriausiajam startuolio steigėjui yra 46-eri, jauniausiajam – 17-ka. Apžvalga parodė, kad Lietuvos startuoliai turi ne tik gyvenimiškos patirties, bet ir yra išsilavinę. Tik trys pradedantieji verslininkai nėra baigę mokslų, net 27 jau turi aukštąjį išsilavinimą, o 8 – magistro laipsnį.
Inovatyvių įmonių steigėjų patirtį rodo ir tai, kad dauguma jų yra įsteigę ne vieną startuolį. Penktadaliui apžvalgos „Startup Lithuania“ 2013 dalyvių tai yra jau trečiasis startuolis, 14 proc. – antrasis. Taip pat yra vadovų, kurie sukūrė ar dalyvavo net aštuonių startuolių kūrime.
„Priešingai populiariems stereotipams, „start-up“ yra itin sudėtingas ir gilių IT, rinkodaros, dizaino ir kitų sričių žinių reikalaujantis pažangaus verslo vystymo procesas. Todėl natūralu, kad tuo užsiima kvalifikuoti, patyrę ir ambicingi žmonės, susibūrę į komandas. Sieti startuolius su moksleiviais ar „žaliais“ studentais yra tiesiog nelogiška. Jei ir pasitaiko koks penkiolikmetis IT asas, programuojantis nuo vaikystės, tai tik išimtis iš taisyklės“, − sakė startuolio „TrackDuck“ įkūrėjas Edmundas Balčikonis.
Jo teigimu, dar vienas populiarus mitas - kad startuolio sėkmė matuojama pritrauktomis investicijomis. „Aukštos rizikos kapitalo investicijų rinka, finansuojanti startuolių įmones, Lietuvoje egzistuoja vos pusantrų metų, tačiau per šį laiką atsirado ne viena dešimtis didelį potencialą turinčių įmonių, sugebančių gyventi iš savo veiklos, duodančių investicinę grąžą. Taip pat atsiranda vis daugiau verslo angelų, kurie tiki jų idėjomis. Tai ir yra tikroji startuolių sėkmė“, − įsitikinęs E. Balčikonis.
VšĮ „Versli Lietuva“ generalinio direktoriaus M.Nociaus teigimu, norint labiau paskatinti startuolių vystymąsi būtina skatinti esamų ir būsimų verslininkų ambicijas.
„Tokie pavyzdžiai, kaip projektas „Vinted“, anksčiau žinomas kaip „Mano drabužiai“, kurių naujausia gauta investicija siekia 20 mln. eurų, rodo, kad lietuviškų startuolių pozicijos tik stiprėja. Kita vertus, verslių žmonių potencialo Lietuva iki galo dar neišnaudoja. Ypač drąsos ir žinių stinga regionuose gyvenantiems. Tą iliustruoja ir duomenys - beveik visi startuoliai įsikūrę Vilniuje, keletas Kaune ir tik vienas Klaipėdoje. Todėl šiemet dar daugiau dėmesio skirsime ketinantiems kurti savo verslus ir skatinsime nuosavo verslo idėjų plėtrą regionuose“, − teigė M. Nocius.
Išsamius „Startup Lithuania 2013” metinės apžvalgos rezultatus VšĮ „Versli Lietuva“ pristatys vasario 6 d., ketvirtadienį, 18 val., Vilniuje, „Pramogų banke“ vyksiančiame renginyje. Jo metu taip pat bus atskleisti svarbiausi Lietuvos startuolių laimėjimai, bus apdovanotos sėkmingiausios pradedančiųjų verslininkų komandos.