Apie tokius atvejus kalba ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) duomenys. Pernai maždaug pusę (beveik 250) dėl vartojimo prekių gautų nusiskundimų sudarė skundai dėl el. prekybos. Dažniausiai vartotojai skundėsi, kad nėra laikomasi prekių pristatymo terminų arba prekės visiškai nepristatomos.
Kad tokios situacijos ir liktų tik vaizduotėje, pasakojame, ką reikėtų žinoti, norint apsidrausti ir jų išvengti.
Išsamiai pateikta el. pardavėjo informacija
„Visais atvejais rekomenduotume pirkti prekes tik iš patikimų el. parduotuvių, o prieš perkant paieškoti kitų vartotojų atsiliepimų internete ir pan. Taip pat rekomenduojame atkreipti dėmesį, ar nurodomi parduotuvės kontaktiniai duomenys (adresas ir telefono numeris), o ne tik el. pašto adresas. Priešingu atveju, vartotojai dažnai nežino, kur kreiptis, kai jų teisės pažeidžiamos“, – atkreipia dėmesį advokatų kontoros „Sorainen“ vyresnioji teisininkė Vytė Danilevičiūtė.
Be to, ji papildo, kad prieš perkant el. parduotuvėje būtina susipažinti bent su pagrindinėmis sutarties nuostatomis (prekės aprašymu, mokėjimo, pristatymo, grąžinimo sąlygomis). Reikėtų atkreipti dėmesį ir į prekių siuntimo bei kitas išlaidas. Tinkamo informavimo pareiga tenka pardavėjui, tačiau vartotojas taip pat turi elgtis apdairiai.
Patikimumą atpažinti leidžia specialūs ženklai
Atskirų el. parduotuvės paslaugų patikimumą el. prekybos svetainėse gali padėti atpažinti ir žymėjimas. Jose įdiegti oficialūs, nustatytas taisykles atitinkantys, ženklai vartotojams nurodo garantinius įsipareigojimus dėl prekių kokybės, duomenų apsaugos standartus ir pan. Tinkamo prekės pristatymo iš el. parduotuvės kriterijams apibrėžti siuntų bendrovės „DPD Lietuva“ iniciatyva pradėtas diegti Patikimo pristatymo standartas. Jis atpažįstamas iš „Patikimo pristatymo“ ženklo.
„Toks ženklas el. parduotuvėje pirkėjams praneša, kad iš jos įsigytos prekės bus pristatytos laiku ir saugiai, atlyginama žala, jei gabenant siuntinys bus pažeistas, taip pat garantuojamas informacijos apie pirkėją konfidencialumas“, – pabrėžia Asta Brazaitienė, „Patikimo pristatymo“ ženklo vadovė.
Ženklas taip pat nurodo vartotojo teises siuntos praradimo ar sugadinimo gabenant atveju. Jei gabenant siuntinys yra pažeidžiamas, taikoma iki 520 EUR (1800 Lt) žalos atlyginimo garantija. „Jeigu perkate didesnės vertės prekę, rekomenduojame pasidomėti papildomomis prekės draudimo paslaugomis, teikiamomis draudimo bendrovių“, – pataria A. Brazaitienė.
Signalas – ir nesaugus interneto adresas
Kiti prekybos internetu žinovai taip pat pataria atkreipti dėmesį į papildomas apsaugos priemones, padedančias išvengti sukčių ir nepatikimų pardavėjų. Pavyzdžiui, rekomenduojama internetu neatsiskaitinėti el. parduotuvėse, kurios neturi vadinamojo SSL sertifikato, garantuojančio atsiskaitymo saugumą. Jei toks sertifikatas yra, svetainės adresas prasidės HTTPS:// (šis adresas gali įsijungti ir tik pradėjus atsiskaitymą, nebūtinai pirmajame puslapyje). Jei tokio sertifikato nėra, visais pirkimo etapais adresas prasidės tik HTTP://, be papildomos „S“ raidės.
Taip pat siūloma nepamiršti ir įprastinių interneto „higienos“ priemonių – naudoti sudėtingus slaptažodžius, antivirusines programas, apsipirkinėti naudojantis tik saugiu interneto ryšiu, vengti pirkimo viešose interneto prieigos vietose, taip apsisaugojant nuo piktavalių.
Papildomas kritiškumas vertinant pirkinius irgi pagelbės. Pavyzdžiui, pasiūlymai, kurie yra per geri, kad būtų tiesa, gali būti paprasčiausi spąstai, į kuriuos geriau nepapulti.
Dar kartą patikrinti ir tik tada – pirkti
Žinoma, reikia vengti ir paprasčiausių klaidų, įvedant užsakymo duomenis – klaidingas adresas ar užsakomų prekių kiekis gali vėliau sukelti papildomų problemų ieškant savo prekių ar bandant grąžinti per didelį užsakymą ir atgauti pinigus. Tad dukart patikrinkite informaciją prieš patvirtindami užsakymą.
„Svarbu nepamiršti saugoti savo asmens duomenis, neperduoti finansinės informacijos nepatikimiems subjektams, naudotis tik patikimais apmokėjimo būdais. Taip pat derėtų saugoti su pirkimu susijusius duomenis (pardavėjo patvirtinimus, susirašinėjimą ir t.t.), kad ginčo atveju vartotojas turėtų pakankamai įrodymų. Dažnai ginčo nagrinėjimas VVTAT bei kitose institucijose nutraukiamas tuo pagrindu, kad vartotojas pateikė neišsamią informaciją arba nepateikė jokių įrodymų.“, – sako V. Danilevičiūtė.
Svarbu atkreipti dėmesį, kad parduotuvės patikimumą reikia įvertinti bent keliais kriterijais ir nepamiršti laikytis minėtų saugumo taisyklių. Tad perfrazavus žinomą posakį, perkant derėtų kelis kartus „pamatuoti“ – nepatingėti patikrinti užsakymo informaciją, paieškoti informacijos apie el. pardavėją ir pan., o tik tada – pirkti.