Donatas Brazdeikis
Aerodinaminiai elementai, pagerinantys estetinį automobilio vaizdą. Kasdienėje kalboje netaisyklingai vadinami „spoileriais“, automobilių kėbulus puošiantys aptakai – oro sūkurius mažinantys arba prispaudimą didinantys sparnai – skirti gerinti transporto priemonės aerodinamines savybes: didinti korpuso aptakumą, lyginti oro srautus, išnaudoti juos spaudžiamajai jėgai sukurti ir įšylančioms dalims aušinti. Bet ne tik.
Ne vien grožis
Daugelio nespecialistų įsitikinimu, aptakai ant automobilio montuojami išskirtinai dėl grožio. Taip, šie priedai labai pakeičia automobilio išvaizdą į gerąją pusę, tačiau jų funkcija vien tuo neapsiriboja. Mechaninė tokių detalių kaip aptakas paskirtis, kaip galima spręsti iš pavadinimo, – padaryti automobilį kuo aptakesnį. Kuo mažiau kampuotas bus jūsų asmeninis „bolidas“, tuo jis bus stabilesnis kelyje, greičiau įsibėgės ir taupys degalus.
Aptakai gaminami atsižvelgiant į daugelį veiksnių: automobilio masę, variklio galingumą, judėjimo greitį, kėbulo ypatybes ir panašius. Pavyzdžiui, nėra jokio reikalo nei prasmės naudoti aptakus sunkiuose ir galinguose automobiliuose, nes, norint kad jis būtų veiksmingas, reikėtų padidinti aptako plotą iki absurdiško dydžio.
Paprastai aptakai montuojami automobiliuose, kurių variklio galia viršija 200 AG (147 kW) ir kurie turi įveikti staigius posūkius judėdami 70–150 km per valandą greičiu. Priekinis aptakas naudojamas esant didesniam kaip 150 km per valandą greičiui tam, kad nepakiltų automobilio priekis (taip lekiant kėbulas ima veikti kaip sparnas).
Sugalvojus aptaką susimontuoti ant savo automobilio, pirmiausia reikėtų apsispręsti, kokiu tikslu šis patobulinimas bus naudojamas – prispausti automobilį prie žemės, pagerinti aptakumą ar tiesiog dėl grožio. Taip pat reikia žinoti, kad aptakai skiriasi priklausomai nuo automobilio kėbulo tipo: sedanuose aptakas montuojamas ant bagažinės dangčio krašto, o hečbekai ir kai kurie kupė turi keletą jo montavimo vietų.
Panašios savybės
Priekinis aptakas montuojamas po priekiniu buferiu, jis dengia variklio elementus ir transmisiją. Dažniausiai turi tris ertmes: dvi mažesnes šonuose ir vieną didelę viduryje. Per šonines ertmes oras tiekiamas į stabdžių diskus, per vidurinę – variklio aušinimo sistemai. Kartu sukuriama jėga, prispaudžianti automobilio priekinę dalį ir didinanti priekinių ratų sukibimą su kelio danga esant dideliam greičiui. Šis procesas pristabdo keliamosios galios didėjimą po kėbulu ir palengvina automobilio valdymą.
Priekinio aptako stabilumą automobiliui suteikiančios savybės labiausiai išryškėja važiuojant didesniu kaip 100 km per valandą greičiu.
Norint dar labiau padidinti oro pratakumą, priekinio aptako apačioje montuojami sparneliai – vadinamosios slidės – arba viena didelė vientisa slidė, einanti horizontaliai priekiniam aptakui. Tokios slidės ne tik pagražina aptaką, bet ir apsaugo jį bei variklio skyrių nuo pažeidimų važiuojant akmenuotais keliais.
Užpakalinis aptakas tvirtinamas po užpakaliniu buferiu, bet jo savybės panašios į priekinio: didina pra-takumą oro srovei, atslenkančiai nuo slenksčių bei pro apatinius automobilio kraštus.
Jei aptakas sumontuotas ant automobilio dar gamykloje, jis paprastai atlieka estetinę funkciją, šiek tiek išlygina oro srautą už automobilio, sumažina keliamą triukšmą judant dideliu greičiu.
Specialūs aptakai sportiniams automobiliams yra specifinių formų ir dydžio. Pagrindinė jų paskirtis, pasitelkus oro srautus, prispausti užpakalinę automobilio dalį prie kelio, padidinti užpakalinių ratų sukibimą esant dideliam greičiui.
Aptakas aptakui nelygus
Stabilizatorių ant bagažinės montuoja dažnas vairuotojas, nes jis, kaip ir ratlankiai, labai pagerina automobilio estetinį vaizdą. Nors praktinė nauda irgi neginčijama: aptakas važiuojant suteiks automobiliui spaudžiamąją jėgą, kuri mašinai leidžia priešintis iš apačios ją veikiančiai keliamajai jėgai. Kuo didesniu greičiu važiuosite, tuo labiau jūsų automobilis bus spaudžiamas prie žemės. Tai ypač aktualu darant staigius posūkius.
Aptakas ant bagažinės sudaro taką judamojo oro srautui ir pagerina automobilio aerodinamines savybes, bet kad išsirinktumėte idealios šiam tikslui formos stabilizatorių ir jo pastatymo kampą, gali tekti šiek tiek paeksperimentuoti. Specialistų patirtimi, geriausiomis savybėmis pasižymi aptakas, kai oro atakos kampas neviršija 4–5 laipsnių.
Tiesa, dar yra slankiojančių aptakų stabilizatorių – juos uždeda jau pats gamintojas. Tokiam aptakui oro atakos kampą mygtuku parenka pats vairuotojas sėdėdamas salone.
Stabilizatorius ant bagažinės ir aptakas po buferiu taip pat sumažina vadinamąjį aerodinaminį šešėlį – žemo spaudimo sritį su turbulencinėmis netvarkingomis tėkmėmis automobilio užpakalyje, o jų derinys duoda maksimalų efektą.