Lietuvos šonaslydžio ("driftingo") čempionato varžybose į žmonių būrį įvažiavęs Mantas Kisielius savo kaltės nepripažįsta, pareigūnai įsitikinę priešingai, todėl šio plačiai nuskambėjusio įvykio byla perduota teismui.
Kol kas nė vienas iš AB "Grigiškės" vadybininko M.Kisieliaus sužalotų 7 žmonių jam nepateikė jokio ieškinio. Vienam nelaimėlių konstatuotas sunkus sveikatos sutrikdymas, keturiems - nesunkus, dviem - nežymus. Tačiau neabejojama, kad kai kurie jų tai padarys, atverčiant bylą teisme. Nors nuo nelaimės praėjo 7 mėnesiai, kai kurie nukentėjusieji tebesigydo.
Pats incidento kaltininkas tai, kas atsitiko, linkęs nurašyti jo didenybei - adrenalinui, dėl kurio ir rengiamos tokios varžybos, arba dalytis atsakomybe su varžybų organizatoriais. Šie savo interneto svetainėje 25 metų M.Kisielių apibūdina kaip seną šonaslydžio vilką.
Ištaškė kaip kėglius
Šokiruojantys nelaimės, dėl kurios buvo nutrauktos 2009 metų gegužės 23 dieną Kėdainių Daukšių aerodrome vykusios atrankinės Lietuvos šonaslydžio čempionato varžybos, vaizdai buvo publikuojami internete. Įraše aiškiai matyti, kad nesuvaldytas sportinis "Nissan Sil80" rėžėsi į žiūrovus net nestabdydamas.
Prieš pat nelaimę girdėti, kaip vairuotojas padidina greitį. Netrukus automobilis tampa nevaldomas. Pralėkęs pro vieną būrelį žmonių, jis staiga metasi į šoną, apsisuka 90 laipsnių kampu ir rėžiasi į kitą - jau didesnį žiūrovų būrį. Smūgis kai kuriuos iš jų pakelia į orą ir ištaško į visas puses kaip kėglius.
Šoko ištikti liudytojai tada teigė, kad nisanas lėkė daugiau kaip 100 kilometrų per valandą greičiu. Jį vairavęs M.Kisielius teisėsaugininkams tvirtino, kad spidometro rodyklė tuo metu buvo tarp 60 ir 70. Bylą teismui rengę pareigūnai teigė tokios ekspertizės neskyrę, nes tai nebūtų nieko pakeitę.
Didžioji dalis nukentėjusiųjų, kurių amžius - nuo 21 iki 27 metų, buvo draugai, atvažiavę stebėti varžybų iš Vilniaus. Vienas jų, patyręs sunkią galvos traumą, skubiai išvežtas į Kauno medicinos universiteto klinikas. Du įvairius lūžius patyrę jo draugai atsidūrė Kėdainių ligoninės reanimacijoje. Kiti, kaip ir šių likimo draugai - rokiškėnas bei kėdainietė, patirtas traumas bei sumušimus gydėsi ambulatoriškai.
Kaltinamojo versija
Bylos tyrimas užtruko dėl stringančių ekspertizių. Pagaliau jas gavus, M.Kisieliui pateiktas kaltinimas dėl Kelių eismo saugumo taisyklių pažeidimo, sunkiai sutrikdžiusio kito žmogaus sveikatą. Už tai numatyti viešieji darbai arba bauda iki 26 tūkst. litų, arba areštas nuo 15 iki 90 parų, arba laisvės atėmimas iki 5 metų.
M.Kisielius savo kaltės nepripažįsta. Jis teigia dalyvavęs varžybose, kuriose būtinas kuo efektingesnis pasirodymas. Anot jo, nelaimė įvyko, kai 180 laipsnių trasos lanke jis atliko manevrą dideliu greičiu ir tebeslysdamas įvažiavo į finišo tiesiąją, kurioje bandė ištiesinti automobilį, neatleisdamas akceleratoriaus pedalo.
M.Kisieliaus advokatas prašė skirti kompleksinę eismo įvykio ekspertizę. Bandyta kelti klausimą, ar ginamasis turėjo techninę galimybę išvengti to, kas įvyko. Tačiau ikiteisminiam tyrimui vadovavęs prokuroras Arvydas Bernotavičius prašymą atmetė. Anot jo, tai tik bergždžias laiko vilkinimas - M.Kisieliaus kaltė įrodyta.
Pasak prokuroro, kaltinamojo versiją paneigia liudytojai, tvirtinantys, kad M.Kisieliaus automobilis neišlėkė nevaldomas iš trasos, o toks tapo tada, kai staiga nei iš šio, nei iš to vėl padidino greitį, jau važiuodamas finišo tiesiąja į stovėjimo vietą.
Kitų kaltės nerasta
Po įvykio apžiūrėję M.Kisieliaus nisaną, kelių policijos pareigūnai konstatavo, kad jis - techniškai netvarkingas (padangos nudilusios daugiau negu leistina). Automobilio savininkas linkęs ginčytis, kad tokiomis padangomis jis be problemų atvažiavęs iš Vilniaus į Kėdainius, tiko jos ir šonaslydžio varžyboms. Be to, anot M.Kisieliaus, jo nisanas, prieš išvažiuojant į trasą, buvo techniškai patikrintas. Organizatoriai dalyvauti varžybose leido. Vadinasi, jie ir turėtų prisiimti atsakomybę dėl to, kas įvyko.
Daugiau niekam kaltinimų šioje byloje nepateikta, nors po nelaimės būta kalbų, kad tai galėjo įvykti ir dėl varžybų organizatorių aplaidumo (įvykio vietoje nebuvo jokių įspėjamųjų juostų), ir dėl pačių nukentėjusiųjų neatsargumo (neva stovėta per arti trasos).
Varžybų organizatorių kaltės neįžiūrėta, nes nelaimė įvyko daugiau kaip už 50 metrų nuo trasos. Ir visi varžybų dalyviai buvo instruktuoti, kad baigus pasirodymą greitį privalu maksimaliai sumažinti. Taigi vieta, kur įvyko nelaimė, nelaikyta pavojinga, dėl to ir nebuvo aptverta. Toks pats paaiškinimas, kodėl nerasta ir jokios pačių nukentėjusiųjų kaltės.
Nelaimės priežastimi laikomas per didelis M.Kisieliaus pasitikėjimas savo jėgomis. 2007 metais užėmęs bendroje įskaitoje tik 29 vietą, jis grįžo į trasą po metų pertraukos. Tačiau jau su nauju 2008 metų vasarą iš Japonijos parsiplukdytu specialiai šonaslydžio varžyboms parengtu 1993 metų gamybos nisanu. Juo M.Kisielius renginio žiūrovams teikė ir "Drifti Taxi" paslaugas - vežiodavo juos, panašiai kaip per šoninio slydimo lenktynes už pinigus.
Greta ČIŽINAUSKAITĖ