„Šiemet pirmą kartą nepriklausomo Rusijos kino filmus rodėme atskiroje programoje. Šią naujovę būtinai pratęsime ir kitąmet. „Kino pavasario“ žiūrovai ne tik noriai lankė šiuos seansus, bet ir gyrė juose pristatytus nepriklausomų rusų kūrėjų darbus, kuriuos vis dažniau puikiai įvertina ir garsiausi tarptautiniai kino festivaliai,“ - teigia festivalio „Kino pavasaris“ direktorė Vida Ramaškienė.
Jau 24-ą kartą vykęs Atvirasis Rusijos kino festivalis „Kinotauras“ sulaukė svarbiausių Rusijos kino kritikų ir apžvalgininkų bei svečių iš užsienio, atvykusių įvertinti naujausius rusų filmus. Dažnai režisuojančio aktoriaus Fiodoro Bondarčiuko ir įtakingojo prodiuserio Aleksandro Rodnianskio globojamas renginys šiemet į konkursinę programą pakvietė 12 pilno metražo filmų, kurie Sočyje šventė nacionalines premjeras.
Sėkmės „Kino pavasaryje“ sulaukusi kino juosta įvertinta ir namuose
Kai kurie konkursantai į rusiškuoju „sandansu“ vadinamą festivalį Sočyje atvyko jau įvertinti Europos kino festivalių. „Kino pavasaryje“ šiemet viešėjusio režisieriaus Aleksejaus Fedorčenko erotizuoto folkloro istorijų almanachas „Dieviškos pievų marių žmonos“ (Celestial Wifes of Meadow Mari / Небесные жены луговых мари) ir Bakhtiaro Khudojnazarovo „Belaukiant jūros“ (Waiting for the Sea/ В ожидании моря) dalyvavo 2012 m. Romos kino festivalyje. Vilniuje gimusio Andrejaus Stempkovskio kriminalinei socialinei dramai „Picos išvežiotojas“ (The Delivery Guy/ Разносчик) šią žiemą plojo Roterdamo kino festivalio žiūrovai. Jurijaus Bykovo aštrios dramos apie šokiruojančią korupciją Rusijos policijoje „Мajoras“ (The Mayor/ Майор) premjera įvyko Kanų festivalio programoje „Kino kritikų savaitė“, o Taisijos Igumentsevos apokalipsinę pasaulio pabaigos komediją „Pakratykime kojas“ (Bite the Dust/ Отдать концы) pakvietė ankstesnius įsipareigojimus įvykdęs Kanų festivalio oficialios programos vadovas Thierry Fremaux. Jau prasidėjus festivaliui „Kinotauras“, paaiškėjo, kad trys filmai tiesiai iš Sočio keliaus į Karlovy Varų kino festivalį ir varžysis dėl prestižinių apdovanojimų.
„Buvo smagu vėl sutikti Aleksejų Fedorčenko ir išgirsti, kad jam Vilnius paliko milžinišką įspūdį. Režisierius paminėjo, kad Vilnius yra labai kinematografiškas ir idealiai tinkamas filmavimuose pavaduoti Maskvą ar Sankt Peterburgą. „Dieviškos pievų marių žmonos“ gavo Rusijos kino kritikų ir apžvalgininkų gildijos diplomą bei du pagrindinės Žiuri apdovanojimus už geriausią scenarijų bei geriausią operatoriaus darbą,“ - garsaus kūrėjo sėkme džiaugiasi „Kinotaure“ apsilankęs „Kino pavasario“ programos sudarytojas Edvinas Pukšta.
Nugalėtojas - dvejonių nekėlęs festivalio favoritas
Atvirojo Rusijos kino festivalio lyderiai taip ryškiai išsiskyrė iš visų kitų, kad Žiuri balsavo vienbalsiai, taikliai ir teisingai. Nugalėtoju buvo pripažintas „Geografas gaublį pragėrė“ (Geographer Drank His Globe Away/ Географ глопус пропил), kuriam po premjerinio seanso publika audringai plojo daugiau nei 5 minutes. Režisierius Aleksandras Veledinskis įtaigiai, jautriai ir provokuojančiai ekranizavo rašytojo Aleksejaus Ivanovo romaną apie pasiklydusį, vienišą ir nereikalingą žmogų. Vieną geriausių vaidmenų karjeroje sukūręs garsusis Rusijos aktorius Konstantinas Chabenskis Sočyje pelnytai ir užtikrintai atsiėmė asmeninį apdovanojimą. Dar vieną prizą filmui atnešė muziką kūręs legendinės grupės „Akvarium“ muzikantas Aleksejus Zubarevas. Juosta „Geografas gaublį pragėrė“ nestokoja dramatiškų, romantiškų, linksmų ir kvapą gniaužiančių momentų.
Lietuviški vardai apdovanotųjų komandose
Kuriant už geriausią debiutą apdovanotą dramatišką erotinę absurdo komediją „Intymios kūno vietos“ (The Intimate Parts/ Интимные места) dirbo ir lietuviai. Režisierių poros Natašos Merkulovos ir Aleksejaus Čiupovo režisuoto drąsaus, atviro ir intymaus filmo garsą aikštelėje įrašinėjo Saulius Urbanavičius. Post-produkcijos etape filmo garsas buvo tvarkomas Vilniuje kartu su Vladimiru Golovnickiu ir Jonu Maksvyčiu.
Geriausia aktore tituluota Julia Aug įvertinta už juostoje suvaidintą valstybės tarnautoją, kuri darbo valandomis dalyvauja kabinetiniuose posėdžiuose, o vakarais slopina vienatvę meilės romanu su vibratoriumi, kurio baterijos vis baigiasi. Į provokuojančių ir ironiškų įvykių grandinę įsipina skirtingo amžiaus spalvingi veikėjai, kurie audringai gyvena šiuolaikinėje Maskvoje, yra priklausomi nuo sekso, bet ieško jiems skirtos laimės ir tos vienintelės meilės. Karlovy Varų kino festivalio konkursinei programai „East of the West“ atrinktas filmas „Intymios kūno vietos“, pasak E.Pukštos, atitinka žiūroviško ir pramoginio, bet ne kvailo kino kriterijus.
Prie Bakhtiaro Khudojnazarovo prabangios, vizualios ir ambicingos dramos „Belaukiant jūros“ taip pat dirbo lietuvis. Tačiau, pasak „Kino pavasario“ programos sudarytojo, mačiusio šį filmą dar pernai Romos kino festivalyje, juosta nepavyko ir montažinėje rusų kūrėjui talkinęs Danielius Kokanauskis jos išgelbėti jau nebegalėjo.
„Nors kolegos dažnai sako, kad sėkmingai konkursinei programai tereikia 2-3 stiprių filmų, „Kinotaure“ nusižiūrėjau net penkis, tikrai gerus (neskaičiuojant „Dieviškų pievų marių žmonų“), kuriuos vertėtų siūlyti 2014 m. „Kino pavasariui“. Bent trys trumpametražiai filmai nusipelno pasimatymo su Lietuvos žiūrovais, o vienas iš trumpų atradimų - 8 minučių savanaudiška meilės istorija „Išdavystė“ apie savo delną beprotiškai įsimylėjusį vaikiną - tiesiog nerealus,“ - pasakoja iš Sočio grįžęs festivalio „Kino pavasaris“ atstovas.