„Čia turbūt pats liūdniausias kada nors mano pieštas grafikas. Lietuvoje maksimalus mokytojo atlyginimas yra mažesnis nei Rumunijoje, dvigubai mažesnis nei Turkijoje, dešimt kartų mažesnis nei Austrijoje ar Olandijoje ir dvidešimt kartų mažesnis nei Liuksemburge“, – savo „Facebook“ paskyroje rašo ekonomistas.
Pasirodžius šiems duomenims, iškilo abejonių, ar priskaičiavus visus priedus, nepasirodytų, kad Lietuvos mokytojų atlyginimas žymiai didesnis. Ekonomistas tv3.lt portalui teigia nežinantis, kokia priedų sistema kitose šalyse, tačiau netiki, kad pasivytume Turkiją.
„Taip yra tokių kurie dirba daugiau nei pilną etatą, viršvalandžius, daugiau pareigų jiems prisideda, bet čia rodiklis kuris leidžia objektyviai palyginti skirtingas šalis. Nežinau, gal ir kitose šalyse yra priemokos, tačiau galima tik svajoti, kad priskaičiavus priedus pasivytume kitas šalis. Faktas, kad kitur atlyginimai žymiai didesni“, – įsitikinęs N. Mačiulis.
Tačiau ekonomistė Rūta Vainienė linkusi šiais duomenimis nepasitikėti ir net neabejoja, kad priskaičiavus priemokas, grafikas pasikeistų.
„Padalinkime nurodytą algą iš 12 mėnesių, gauname apie 500 eurų per mėnesį, pardavėjai tiek gauna, tai tikrai nelogiški duomenys. Mokytojai yra skirtingų lygių, priklauso ir nuo pamokų skaičiaus, ir moksleivių skaičiaus ir dar daug kitų kintamųjų. Nepatikėjau aš tuo grafiku“, – tv3.lt portalui sako ekonomistė.
Pasak jos, visi apsisaugodami bazinį atlyginimą nustato nedidelį, nes priedus lengviau karpyti nei bazinį atlyginimą nurodytą darbo sutartyje. Į tai atsižvelgiant – gaunami netikslumai.
Ekonomistas N. Mačiulis teigia, kad tokia alga nieko bendro su mokytojų kvalifikacija neturi.
„Lietuvoje yra daug struktūrinių problemų, nepakankamas finansavimas, o žiūrint į statistiką pagal tai kiek vienam mokytojui tenka moksleivių, Lietuva paskutinėje vietoje ES. Klasės yra mažos, mokyklų daug, mokytojų daug, o mokinių mažai. Tai aišku, kad tas ribotas finansavimas paskirstomas per dideliam mokytojų skaičiui. Dėl šios priežasties reikia sisteminės reformos, kitu būdu šią problemą išspręsti būtų sunku“, – mano ekonomistas.
Savo poziciją išreiškė ir švietimo ir mokslo viceministrė Genoveita Krasauskienė.
„Lietuvoje mokytojai neturi etatinio apmokėjimo, jie dirba pagal tarifikuotas valandas.
Šiame „Eurydice“ grafike Lietuvos mokytojų atlyginimai pateikti tik už pusę darbo laiko – 18 val. per savaitę, t.y., paskaičiuota, kiek mokytojas gauna, jei dirba 3,6 valandos per dieną. Mokytojams leidžiama dirbti 36 val. per savaitę, todėl teigti, kad tai yra galimas maksimalus atlyginimas nėra korektiška. Be to, neįskaičiuotos papildomos valandos, kurias mokytojai gauna už papildomą darbą – pasirengimą pamokoms, mokinių darbų tikrinimą, vadovavimą klasei ir kitus darbus.
Statistikos departamento duomenimis, vidutinis Lietuvos mokytojo atlyginimas, neatskaičius mokesčių, siekia 823,40 eurų per mėnesį – 9880,80 eurų per metus. Taigi, atlyginimai yra didesni nei rodo „Eurydice“ duomenys, tačiau Švietimo ir mokslo ministerija pripažįsta, kad atlyginimus reikia kelti ir nuosekliai to siekia.“