Dingo pamėgti kanalai
„Iš pradžių galvojau, kad kažkas nutiko antenai, bet pradėjęs domėtis sužinojau, kad paslaugų teikėjas Vilniaus regione išjungė visus 3 HD kanalus. Kadangi tai buvo bene pagrindinė priežastis, dėl kurios pasirinkau šį tiekėją, dabar svarstau, ar turiu teisę nutraukti paslaugų teikimo sutartį“, – tokio turinio laišką redakcijai parašė Remigijus L.
Skaitytojas pridėjo ir telekomunikacijų bendrovės „Teo“ pranešimo fragmentą. Jame pranešama, kad nuo šio balandžio „ neberetransliuojami raiškiosios (HD) televizijos kanalai „Eurosport HD“, „Discovery Showcase HD“ ir „National Geographic Channel HD“ Vilniaus TV siųstuvo aprėpties teritorijoje“.
Dėl kokių priežasčių vieni kanalai dingsta, o jų vietoje atsiranda kiti, kodėl pamėgtos programos „keliauja“ iš vieno paketo į kitą, ką daryti, jei paslaugų teikėjas pažeidė sutartį? Ir kada jis ją tikrai pažeidžia, o kada teks prisipažinti, kad neperskaitėme visko, kas parašyta sutartyje?
Ieškodami atsakymų į šiuos klausimus (kalbėsime ne apie laikinai sustabdytą programos „RTR-Planeta“ transliavimą), redakcijos žurnalistai kreipėsi į Remigijų L., jo manymu apgavusią bendrovę, Lietuvos kabelinės televizijos asociaciją bei Ryšių reguliavimo tarnybą.
Transliuoti HD ekonomiškai nenaudinga?
„Teo“ atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis redakcijai paaiškino, kad skaitmeninės televizijos kanalų sąrašas pasikeitė dėl ekonominių sumetimų – mat padidėjus įkainiams bendrovė nutarė atsisakyti licencijos Vilniuje ir jo apylinkėse didele raiška (HD) retransliuoti „Eurosport HD“, „Discovery Showcase HD“ ir „National Geographic Channel HD“ kanalus.
„Nuo balandžio 1 d. reikšmingai padidėjus HD siuntimo paslaugų įkainiams, tolesnis šios paslaugos teikimas Vilniuje ir miesto apylinkėse tampa ekonomiškai nepagrįstu. Tačiau šių kanalų laidos bus matomos standartine raiška, o išmaniosios „Teo“ televizijos klientai ir toliau mato visus HD kanalus“, – redakciją informavo A. Stasiulaitis.
Jis pridūrė, kad „kanalų rinkiniai sudaromi atsižvelgiant į klientų poreikius ir pageidavimus, tačiau antenomis transliuojamos skaitmeninės (DVBT) „Teo“ televizijos kanalų skaičių riboja turimi dažniai tinkluose, todėl norint įtraukti naujus kanalus, būtina išjungti kurį nors jau retransliuojamą TV kanalą. Kanalų migracija iš vieno paketo į kitą skaitmeninės „Teo“ TV atveju nevyksta, nes užsakomas paketas yra tik vienas“.
Akivaizdu ir tai, kad „Teo“ suinteresuota didinti IPTV klientų skaičių, nes „išmaniosios „Teo“ televizijos klientai be pagrindinio ir didžiausios klientų dalies poreikį atitinkančio kanalų rinkinio turi galimybę papildomai užsisakyti teminius kanalus, kurie atitinka individualius poreikius“.
Tai patvirtina ir dar vienas teiginys , kurį aptikome redakcijai atsiųstame atsakyme: „Didžioji dalis Vilniuje gyvenančių „Teo“ klientų jau dabar naudojasi IPTV, todėl kiekvienam skaitmeninės „Teo“ televizijos klientui Vilniuje pateiksime jo poreikius labiausiai atitinkantį sprendimą ir informuosime apie galimybes žiūrėti išmaniąją „Teo“ televiziją su daug daugiau funkcijų ir kanalų“.
Paketai – skirtingų pomėgių žiūrovams
Pabrėžusi, kad „Teo“ nėra Lietuvos kabelinės televizijos asociacijos (LKTA) narė, asociacijos prezidentė Vaiva Žukienė patvirtino, kad ne masiniam žiūrovui skirtas programas retransliuotojai dažniausiai siūlo specializuotuose paketuose.
„Paprastai programas, kurios nėra skirtos visiems abonentams, bet turi savo žiūrovą – pavyzdžiui, besidomintį žvejyba, kovos menais, ar norintį ypatingos kokybės, sakykime, HD – retransliuotojai stengiasi dėti į specialius paketus“, – sakė ji.
Pasak V. Žukienės, tam tikrus pasikeitimus programų paketuose lemia ir rtetransliavimo sąlygos. „Mokamų programų sutartys yra terminuotos, ir kai deramasi dėl naujo termino, transliuotojai kartais kelia retransliuotojams naujas sąlygas, pavyzdžiui, padidina kainą arba mes norime pratęsti sutartį pagrindiniam kanalui, o jie nori, kad imtume ir kelis dukterinius kanalus. Jei naujos sąlygos retransliuotojui nepalankios ar nepriimtinos, tenka ieškoti kitų sprendimų – arba visiems kelti mokestį dėl vieno kanalo, arba ieškoti kitų sprendimų, pavyzdžiui, perkelti programą į kitą paketą“, – aiškina ji. V. Žukienė taip pat pridūrė, kad kartais transliuotojai kelia ir tokias sąlygas, kurių retransliuotojai negali įvykdyti.
Sutartis gali tapti apynasriu
Nenuostabu, kad sulaukę ne visai to, ko tikėjomės, ar nepatenkinti dėl pakeitimų programų paketuose imame svarstyti apie galimybę nutraukti sutartį ir pasirinkti kitą retransliuotoją. O tuomet neretai nustembame, kad atsikratyti paslaugų teikėjo ne taip paprasta. Tad norime to ar ne, į Remigijaus L. klausimą „ar turiu teisę nutraukti paslaugų teikimo sutartį“?, pirmiausia atsakysime klausimu: „Ar atidžiai ją perskaitėte prieš pasirašydamas“?
„Neretai abonentai apskritai neskaito sutarčių. Pasižiūri, kokios programos ir viskas. Retas klientas įsigilina, kas rašoma sutartyse“, – sakė ir LKTA prezidentė V. Žukienė.
Jos teigimu, nepatenkinti paslauga žmonės visada turi teisę nutraukti sutartį, tačiau kaip tai bus padaryta, priklauso nuo pačios sutarties ir abiejų pusių įsipareigojimų.
„Jeigu klientas yra išsinuomojęs kokių nors įrenginių, pavyzdžiui, išsimokėtinai įsigijęs atkodavimo įrangą, kartais kyla konfliktų, nes operatorius nori susigrąžinti per įrangą į klientą investuotus pinigus“, – aiškina V. Žukienė.
Pašnekovės teigimu, jei žmogus tokių įsipareigojimų neturi, o sutartis neterminuota – pakanka tik pranešti, kad atsisakai paslaugų. „Dažniausiai sutartyje būna numatyta, kad už tą mėnesį, kai nusprendžiate nutraukti sutartį, reikia sumokėti. Pavyzdžiui, jei balandžio viduryje nutarsite nutraukti sutartį, už šį mėnesį teks sumokėti“, – sakė LKTA prezidentė. Vis dėlto ji pripažino, kad kai kada operatoriams tenka bylinėtis su abonentais.
RRT: pakeitimus lemia ir objektyvios priežastys
„Mes nagrinėjome keletą skundų, kuriuose buvo keliamas klausimas dėl TV programų paketo pakeitimo. Dažniausiai elektroninių ryšių paslaugų teikėjai kilusį ginčą su paslaugų gavėju išsprendžia taikiai“, – redakcijai sakė Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) direktoriaus pavaduotojas dr. Mindaugas Žilinskas. Kilus neaiškumams jis pataria pirmiausiai kreiptis į paslaugų teikėją, o jei problemos nepavyktų išspręsti gražiuoju, – į šią tarnybą.
M. Žilinskas primena, kad Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklės numato, jog „sutartyje elektroninių ryšių paslaugų teikėjas privalo aiškiai nurodyti teikiamas elektroninių ryšių paslaugas, jų teikimo sąlygas, o prieš sudarant sutartį sudaryti galimybę paslaugų gavėjui susipažinti su sutarties sąlygomis, paslaugų teikimo taisyklėmis bei kitokia informacija, turinčia įtakos paslaugų gavėjo apsisprendimui sudaryti sutartį“.
„RRT laikosi nuomonės, kad elektroninių ryšių paslaugų teikimo sutartimi sulygtas TV programų paketas yra laikytinas elektroninių ryšių paslaugų teikimo sutarties sąlyga, lemiančia paslaugos gavėjo apsisprendimą naudotis konkretaus paslaugos teikėjo paslaugomis, ir su kuria paslaugų gavėjas turi būti supažindintas pasirašytinai. Atsižvelgiant į tai, vienašališkas TV programų paketo pakeitimas laikytinas paslaugų teikimo sutarties sąlygų pakeitimu ir gali būti vykdomas tik laikantis Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklių reikalavimų“, – aiškina jis.
M. Žilinskas taip pat pridūrė, kad jeigu su TV programų paketo sudėtimi paslaugų gavėjas buvo tinkamai supažindintas, bet tam tikrų TV programų retransliavimas jame nebuvo numatytas, o paslaugų teikėjas šias programas teikė savo iniciatyva (papildomai neapmokestindamas), minėti teisės aktų reikalavimai netaikytini. „Teisės aktai taip pat numato, kad sutartyje turi būti nurodyta sutarties pakeitimo ar papildymo tvarka – turi būti numatyta, kokiais atvejais ir kokios procedūros laikantis sutartis gali būti keičiama, įskaitant ir TV programų paketo pakeitimus“, – aiškino pašnekovas.
„Bet ne visada elektroninių ryšių paslaugų teikėjai gali užtikrinti sutartyje numatytų programų paketų retransliacijas dėl objektyvių priežasčių (pavyzdžiui, dėl valstybės institucijų sprendimų nutraukti tam tikrų programų transliavimą dėl jų netinkamo turinio), – pastebi M. Žilinskas, primindamas neseniai priimtą sprendimą laikinai sustabdyti „RTR-Planeta“ transliaciją.
Į klausimą, ar Remigijus L. ar bet kuris kitas klientas, kurio netenkina pakeitimai paketuose, ir kokiais atvejais gali nutraukti sutartį, jis atsakė: „Elektroninių ryšių paslaugų teikimo taisyklės suteikia teisę paslaugų gavėjams nutraukti terminuotą elektroninių ryšių paslaugų teikimo sutartį be netesybų, jeigu elektroninių ryšių paslaugų teikėjas pakeičia sutarties sąlygas, įskaitant ir sutartyje nurodyto TV programų paketo pakeitimus. Teisės aktai numato, jog elektroninių ryšių paslaugų teikėjas, norėdamas sutartį pakeisti, pavyzdžiui, pakeisti TV programų paketo sudėtį, abonentui apie tai turėtų pranešti iš anksto, ne vėliau kaip prieš 1 mėnesį. Kartu jis turėtų pranešti apie kliento teisę nutraukti sutartį be jokių netesybų dėl priešlaikinio sutarties nutraukimo, jei naujosios sutarties sąlygos jam nepriimtinos. Jei abonentas nurodytu atveju per nustatytą terminą nutraukia sutartį, elektroninių ryšių paslaugų teikėjas neturi teisės taikyti abonentui netesybų dėl priešlaikinio sutarties nutraukimo“.
„Neterminuotą sutartį abonentas turi teisę nutraukti iš anksto, ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas apie tai pranešęs elektroninių ryšių paslaugų teikėjui“, – pridūrė RRT direktoriaus pavaduotojas dr. M. Žilinskas.