Pastaruoju metu atsiranda vis daugiau rinkodaros taktikų bei kanalų, kurių prieš penkerius metus net nebuvo. Vis dažniau pasigirsta kalbų apie skaitmeninę bei internetinę rinkodarą, todėl verslo atstovai ir rinkodaros specialistai klausia savęs, ar tradicinė rinkodara dar veikia.
„Eurostat“ duomenimis, 2012 metais Lietuvoje net 65 proc. vartotojų bent kartą per savaitę naudojosi internetu. Nors potencialo augti interneto vartotojų skaičiui dar yra, jam didėjant auga ir skaitmeninės reklamos kiekis. Vartotojams persikraustant į virtualią erdvę, kompanijos turi perskirstyti savo reklamai skirtą biudžetą ir didinti jos srautą virtualioje erdvėje. Kyla klausimas, ar reklamai tradiciniuose kanaluose lemta žlugti, ar skaitmeninė rinkodara ją tik papildo?
Skaitmeninė rinkodara pasižymi tuo, kad geba klientą pasiekti tada, kai siūlomas produktas jam yra aktualiausias. Tai leidžia sumažinti išlaidas reklamai bei padidinti pardavimą.
Be to, tokios sistemos kaip „Google AdWords“ leidžia paskirstyti reklamos išlaidas tik tikslinei auditorijai. Tinkamai sukūrus reklamos kampaniją, jos skelbimus matys tik tie interneto vartotojai, kurie ieškos informacijos, susijusios su jūsų teikiamomis paslaugomis. Akivaizdu, kad skaitmeninės reklamos kampanijas daug paprasčiau organizuoti.
„Skaitmeninė reklama pataiko tiksliau į reikiamą vartotoją, todėl yra geriau optimizuojamos sąnaudos arba išlaidos reklamai. Tai vienas iš požymių, kuris mažintų ne investicijas į reklamą, bet reklamos poreikį, – savaitraščiui „Ekonomika.lt“ teigė skaitmeninės rinkodaros agentūros „Raibec“ vadovas Remigijus Kuliešius. – Su tuo pačiu biudžetu, tais pačiais pinigais galima pasiekti geresnį rezultatą.“
Plečiasi socialiniuose tinkluose
Viena iš skaitmeninės rinkodaros rūšių yra socialinių tinklų rinkodara. Ji suteikia galimybę skleisti naujienas socialiniuose tinkluose. Įmonės, savo socialinių tinklų paskyrose atnaujindamos profilius, įkeldamos naujų nuotraukų ar paskelbdamos apie įvykius, užmezga ryšį su klientais. Be to, vartotojas gali rasti aktualios ir naudingos informacijos.
Pasitelkdamos socialiniais tinklais įmonės gali bendrauti su klientais tiesiogiai. Kai kurie klientai gali rašyti užklausas arba palikti komentarus prie įmonės pranešimų pastarosios profilyje.
Kalbėti apie teikiamą didelę reklamos naudą socialiniuose tinkluose leidžia ir didelis jų populiarumas tarp Lietuvos vartotojų.
Agentūros „Socialus marketingas“ direktoriaus Arijaus Žako teigimu, 40 proc. Lietuvos gyventojų turi savo „Facebook“ anketą, o vidutiniškai per dieną prie savo „Facebook“ paskyros prisijungia 14 kartų ir stebi 40 įmonių veiklą. „Lietuviai „Facebook“ tinklu naudojasi labai aktyviai. Todėl įmonės, kurios neinvestuoja į „Facebook“, į jo auditoriją, galinčią realiai pirkti, nėra labai inovatyvios“, – savaitraščiui „Ekonomika.lt“ aiškino A. Žakas.
Be to, pastebimas ne tik „Facebook“ auditorijos augimas, bet ir įmonių aktyvumas socialiniame tinkle.
A. Žako teigimu, įmonės pradeda suprasti, kad socialiniai tinklai yra naudingi siekiant sėkmingos įmonės rinkodaros strategijos. „Auga ne tik noras būti socialiniuose tinkluose, bet ir noras turėti profesionaliai sutvarkytus socialinius tinklus“, – kalbėjo Socialinių tinklų agentūros vadovas.
Jo teigimu, įmonių, kurios norėtų turėti profesionalias ir koordinuojamas paskyras socialiniame tinkle „Facebook“, skaičius kasmet auga.
Kitai auditorijai
Nereikėtų nuvertinti ir tradicinės reklamos galimybių (tokių kaip skrajutės ar reklama spaudoje). Rinkodaros specialistai sutinka, kad tradicinė reklama, nors mastu ir nusileidžia skaitmeninei, dažnai pasiekia kitokią auditoriją negu virtualioji.
Svarbiausia yra pažinti tikslinę savo auditoriją, prie jos prisitaikyti ir pasirinkti, kokią rinkodaros rūšį taikyti ir naudoti taip, kad ji taptų efektyviausia. Tradicinė rinkodara vis dar veikia, ją galima puikiai pritaikyti. Reklamos specialistų teigimu, šios strategijos gali būti labai veiksmingos ir siekiant pritraukti naujų vartotojų.
„Jokiu būdu negalime kalbėti apie tradicinės reklamos pabaigą. Komunikacija negali apsiriboti vienu kanalu, t. y. tik internetu ar televizija, – savaitraščiui sakė skaitmeninės komunikcaijos agentūros „Media Contacts“ vadovas Tadas Pukas. – Tai yra komunikacijos priemonių mišinys, kiekviena iš jų turi pasiekti tam tikrą tikslą.“
Pokytį lemia ir technologijos
Tradicinės rinkodaros tikslas – pritraukti naują klientą ir kuo greičiau jam parduoti prekę ar paslaugą. Kiek vėliau tradicinės rinkodaros buvo papildytos lojalumo sistemomis, todėl vis dažniau pasitaiko atvejų, kai bandoma išlaikyti santykį su klientais ar vartotojais.
„Rinkodara stipriai keičiasi dėl to, kad vis svarbesnį vaidmenį atlieka naujos technologijos bei galimybė reikšti savo nuomonę, – savaitraščiui kalbėjo A. Žakas. – Nebeliko abejingo požiūrio į tai, ką apie mane kalba. Anksčiau vyravo nuomonė, jog svarbiausia, kad apskritai apie mane kalba. Dabar svarbu, kad kalbėtų gerai.“
Atsiranda poreikis ne tik rasti klientą bei įtikinti jį įsigyti prekę ar paslaugą, bet ir palaikyti gerus santykius.
„Svarbu nuolat bendrauti su klientu, pasakoti, kuo esame išskirtiniai, kad žmogus apskritai norėtų palaikyti su mumis santykį ir naudotis mūsų produktais ar paslaugomis“, – kalbėjo „Socialaus marketingo“ direktorius.