Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centras (ŠRATC) rado genialų būdą, kaip išvalyti Kairių sąvartyno žaliųjų atliekų kompostavimo aikštelę: visas bioskaidžias atliekas, susimaišiusias su plastiko buteliais, šiukšlių maišais ir padangomis, išgabenti į pašonėje uždaromą žvyro karjerą.
Naujas šiukšlynas?
Greta Kairių sąvartyno esančiame UAB „Žemda“ eksploatuotame žvyro karjere šiukšlių kalnai augo ne vieną dieną. Ratais nuo sąvartyno žaliųjų atliekų kompostavimo aikštelės iki už kelių šimtų metrų esančio žvyro karjero zujo trys sunkvežimiai ir traktorius.
Paklausti, ką vežantys, vairuotojai sakė išvežantys kompostą.
Žvyro karjere augę tariamo komposto kalnai nepasirodė panašūs į perpuvusias ir trąšų funkciją atliekančias žaliąsias atliekas.
Didžiulėse suverstose krūvose iš tolo bolavo šiukšlių maišai, plastiko buteliai, lentgaliai, nesusmulkintos medžių šakos, padangos.
Žvyro karjeras panėšėjo į naujai kuriamą sąvartyną.
Ekologei šiukšlės – kompostas
ŠRATC ekologė Vilija Visockienė problemos nematė. Esą bioskaidžios atliekos išvežamos, suderinus su žvyro karjerą eksploatuojančia UAB „Žemda“ bei aplinkosaugininkais.
Tačiau V. Visockienei nepavyko paslėpti susierzinimo, pasakius, kad žurnalistai užfiksavo atliekas, susimaišiusias su neiriomis šiukšlėmis.
„Kokios ten šiukšlės? Ten kompostas“, – akcentavo V. Visockienė, vėliau prisipažinusi, kad neirių medžiagų į karjerą išvežamose atliekose vis dėlto gali būti, mat įmonė neturinti sijotuvo.
Specialistė prabilo ir apie tai, kad komposto tyrimai šioms į žvyro karjerą išvežamoms bioskaidžioms atliekoms nėra atlikti. Vadinasi, kompostavimo procesas tebėra nebaigtas.
ŠRATC ekologei keistas pasirodė klausimas apie suvežtose krūvose boluojančias padangas. Galbūt ponia, vadinanti save ekologe, ir šias atliekas vadina kompostu?
„Kokios padangos? Gal jūs nežinote, kad padangoms aikštelėje yra numatyta kita vieta, o ne prie žaliųjų atliekų?,“ – atakavo įmonės ponia, dar pabėrusi priekaištų, kodėl žurnalistai domisi šiuo reikalu.
Vadovas šokiruotas
UAB „Žemda“ direktorius Rosvaldas Bukantas nustebo sužinojęs, kad kartu su tariamu kompostu į karjerą vežami susimaišę plastikiniai maišai su buitinėmis atliekomis, buteliai, padangos, šakos.
Direktorius „Šiaulių kraštui“ patvirtino prieš keletą savaičių su ŠRATC vadovais sutaręs dėl komposto, kuris yra reikalingas rekultivuojant žvyro karjerą.
Esą toks susitarimas abipusiai naudingas. Tačiau vadovas nesitikėjo, kad uždaromą karjerą ŠRATC pavers sąvartynu.
Darbas – „ne iš to galo“
Vakar UAB „Žemda“ direktorius R. Bukantas uždaromame žvyro karjere apsilankė kartu su Šiaulių regiono aplinkos apsaugos departamento (ŠRAAD) Šiaulių rajono agentūros vedėju Egidijumi Kvasausku.
Pagal atliekų tvarkymo reglamentą, anot E. Kvasausko, ŠRATC turi leidimą kompostui panaudoti. Viename iš punktų yra numatyta, kad kompostą galima naudoti šlaitų perdengimui.
Grubi klaida, anot aplinkosaugininko, buvo padaryta, kad ŠRATC neišvalė išvežamo komposto aikštelėje, o suvežė į rekultivuojamą karjerą ir jį užteršė.
„ŠRATC daug ką daro „nuo antro galo“, – sakė aplinkosaugininkas. – Turės viską sutvarkyti – tegul vaikšto ir rankioja dabar šiukšles. Antraip už aplinkos teršimą bus skirtos baudos.“
Kompostas – visai ne kompostas?
ŠRATC direktoriaus pavaduotojas gamybai Alvydas Putriūnas pripažino klaidą ir pažadėjo, kad į žvyro karjerą suvežtas kompostas artimiausiomis dienomis bus sutvarkytas – plastiką, padangas ir nesusmulkintas šakas darbininkai surinksią bei išvešią.
A. Putriūnas sakė, kad uždaromas žvyro karjeras buvo užterštas nesąmoningai. Esą tai nutiko dėl to, jog ŠRATC iki šiolei neturėjo žaliosioms atliekoms kompostuoti reikalingos įrangos: nei smulkinti, nei vartytuvo, nei sijotuvo.
Anot jo, artimiausiu metu kompostavimo įranga bus sukomplektuota ir galima bus paruošti kokybišką kompostą.
Vakar rytą „Šiaulių kraštas“ dar kartą apsilankė atliekų užterštame žvyro karjere. Užterštą aplinką tvarkė darbininkai, atliekas lygino traktorius.
Edita KARKLELIENĖ