Pernai savo veiklą plėtę didieji Lietuvos prekybos centrai tai daryti ketina ir šiemet. Plėtrą planuoja ne tik senieji rinkos dalyviai: naujų parduotuvių atidarys suomių „Prisma“ ir vokiečių tinklas „Lidl“. Naujų rinkos dalyvių galimybes ekspertai vertina vangiai.
Šiemet, bendrovės „Inreal“ duomenimis, prekybos tinklas „Prisma“ ketina atidaryti vieną parduotuvę Kaune ir keletą Vilniuje, o prekybos centras „Lidl“ – pastatyti parduotuvę Alytuje ir ją atidaryti 2013 metais, o per artimiausius kelerius metus atidaryti po parduotuvę visuose Lietuvos miestuose, kurie turi bent po 20 tūkst. gyventojų.
Galimybių nedaug
Didžiojoje dalyje Europos valstybių veikiantis tinklas „Lidl“ jau kartą yra mėginęs įsitvirtinti Lietuvoje, tačiau vėliau planus sustabdė. Pasak Lietuvos pramonininkų konfederacijos Ekonomikos ir finansų departamento direktoriaus Sigito Besagirsko, tikėtina, kad panašus likimas tinklą gali ištikti ir antrą kartą.
„Konkurencija Lietuvos prekybos centrų rinkoje yra milžiniška – puikiai išplėtotos centrų lojalumo programos, bendrovės stipriai konkuruoja dėl produktų kainų. Abejoju, kad net ir atidariusi 20 tinklų Lietuvoje „Lidl“ po dešimties metų dirbtų pelningai“, – svarstė S. Besagirskas. Esą tai, kad naujiems prekybos tinklams Lietuvoje sunku, parodo ir „Prisma“ pavyzdys: bendrovė, nors turi pranašumų prieš kitus centrus – geresnė parduotuvės aptarnavimo kultūra, strategiškai geriau išdėstytos prekės, – Lietuvoje kol kas teturi du prekybos centrus.
Viena iš priežasčių, dėl kurių didieji prekybos tinklai kartais atidaro parduotuves nepatraukliose ar konkurencingose rinkose, pasak pašnekovo, gali būti siekis didinti tam tikros rūšies prekių pardavimą dėl nuolaidų – bendrovės, atidariusios prekybos centrus, perka daugiau prekių, dėl to tiekėjai joms sumažina kainas. O dėl mažesnių kainų gautas pelnas atsveria nuosmukį nepatraukliose rinkose.
Stebuklų nebus
Lietuvos prekybininkų asociacijos direktorius Laurynas Vilimas taip pat pasakojo, kad Lietuvoje prekybos centrų konkurencija yra intensyvi ir iš prekybininkų strategijų matyti, kad ji neturėtų mažėti.
Pasak pašnekovo, nors „Lidl“ yra žinomas kaip žemų kainų tinklas, vargu ar jam pavyktų Lietuvos rinkai pasiūlyti žymiai patrauklesnes kainas, nes Lietuvos prekybos centrai dėl kainų ir taip konkuruoja. „Kalbėdamas apie pagrindinių produktų kainas nemanau, kad jie sugebės parodyti stebuklų“, – prognozavo L. Vilimas.
Faktai: Prekybos centrai
„Lidl“ Europoje turi daugiau nei 10 tūkst. parduotuvių.
Bendrovės „Inreal“ duomenimis, pernai „Maxima“ atidarė arba rekonstravo 9 parduotuves, „Norfa“ ir „Iki“ – po 8, „Rimi“ – 1.
Paulius GRINKEVIČIUS