Naujausias šiauliečių pirkinys – modernūs žemagrindžiai „Karsan Jest+“. „Viskas labai gerai. Kiekvienas laiptelis pažymėtas ryškiai geltona juosta, paryškinti ir ranktūriai, kad silpnaregiui būtų patogu. Puikiai veikia ir vairuotojo informavimo mygtukas. Jį paspaudus ne tik pasigirsta garsinis signalas, užsidega lemputė, bet ir ties vairuotojo vieta įsižiebia neįgaliojo simbolis“, – sako į naujųjų autobusų pristatymą atvykusi regos sutrikimą turinti šiaulietė Vida Jočienė.
Moteris taip pat labai patenkinta praėjusiais metais Šiaulių viešajame transporte įdiegta silpnaregiams ir akliesiems skirta mobiliąja programa. „Nesudėtingai parsisiunčiau ją į savo išmanųjį telefoną, dabar galiu viena keliauti miesto autobusais, iš anksto susiplanuoti kelionę. Programėlė – labai patogi, joje visos funkcijos, kurių reikia regos sutrikimų turintiems žmonėms“, – džiaugiasi V. Jočienė.
Programėle mielai pasidalijo kauniečiai
Pirmieji akliesiems ir silpnaregiams skirtą mobiliąją programą „KVT Balsas“, kuri suteikia galimybę identifikuoti realiu laiku atvykstantį autobusą ir gauti informaciją apie jį, 2016-ųjų gruodį pristatė kauniečiai. Programinę ir techninę įrangą sukūrė bendrovės „Kauno autobusai“ informatikos specialistai. Bendrovė „Busturas“ nusprendė ją pritaikyti Šiauliams.
„Pagalbos negalią turintiems žmonėms būtinybė įrašyta mūsų bendrovės strateginiame plane. Senokai svarstėme, kaip „įgarsinti“ miesto autobusus. Galvojome įrengti garsiakalbius pačiuose autobusuose, bet tuomet kyla problema miegamųjų rajonų gyventojams, reikia apgalvoti, kad garsiakalbiai neviršytų nustatytų garso apribojimų. Kiti rinkoje esantys programinės įrangos variantai mums pasirodė per brangūs“, – aiškina bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius Vaidas Seirackas.
Jo teigimu, susipažinę su mobiliąja programa šiauliečiai daug nesvarstė – nutarė, kad ji tinkamiausia miestui, ir įsigijo iš „Kauno autobusų“. „Pristatėme programėlę Šiauliuose gyvenantiems regos negalią turintiems žmonėms. Kvietėme juos, konsultavomės. Atsižvelgėme į visas pateiktas pastabas“, – pasakoja įmonės vadovas.
Visuose „Busturo“ autobusuose įmontuotos aktyvios žymos, kurios „Bluetooth“ ryšiu siunčia informaciją tiek į keleivio telefoną, tiek į autobusų stoteles. Prieš pradėdami diegti programėlę, bendrovės „Busturas“ darbuotojai su Šaulių miesto aklųjų ir silpnaregių draugija parinko šimtą stotelių, kuriose įmontuotos žymos. Jos naujuose miesto žemėlapiuose pažymėtos specialiu ženkliuku – žmogaus su lazdele siluetu. Žemėlapius galima rasti internete, be to, jie iškabinti ir miesto viešojo transporto stotelėse.
Regos negalią turintys šiauliečiai programėlę gali nemokamai parsisiųsti iš interneto parduotuvės „Google Play“ ir taip pat nemokamai ja naudotis. „Sulaukėme tik teigiamų keleivių atsiliepimų. Pastebėjome, kad ja noriai naudojasi ne tik regos negalią turintys keleiviai, bet ir senjorai, kiti šiauliečiai“, – sako bendrovės „Busturas“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Silvas Gedaminskas.
Mokė vairuotojus
Pasak V. Seiracko, nors esminis autobusų parko atnaujinimas prasidėjo šiemet, bet pamatai jam pakloti praėjusiais metais. Pernai vyko viešųjų pirkimų konkursai, priimti sprendimai įsigyti pavažinėtų, bet gerokai patogesnių ir modernesnių autobusų.
Be to, praėjusiais metais „Busturo“ vairuotojams surengti mokymai, kaip elgtis su judėjimo negalią turinčiais keleiviais. Asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ prezidentas Ričardas Dubickas keletą kartų vyko iš Vilniaus į Šiaulius, kur kaskart vis kitas autobusų vairuotojų grupeles mokė tinkamai padėti žmonėms neįgaliojo vežimėliuose.
„Mokymai tiek įmonės vairuotojams, tiek administracijos atstovams buvo labai naudingi. Sužinojome daug naujovių, praktiškai išbandėme pagalbos negalią turintiems žmonėms būdus“, – džiaugiasi bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius.
R. Dubickas labiausiai patenkintas teigiamu bendrovės vadovų požiūriu į žmones, turinčius skirtingą negalią. „Pirmą kartą susidūriau su įmonės vadovais, kurie yra tokie geranoriški, taip nori padėti. Administracijos atstovai sudarė vairuotojų grupes, suteikdavo patalpas, visas reikalingas mokymo priemones. Neslėpsiu – iš pradžių ne visi vairuotojai buvo nusiteikę geranoriškai, tačiau pamažu priešiškumas tirpo“, – pasakoja asociacijos prezidentas.
R. Dubickas mokė vairuotojus, kaip tinkamai padėti žmogui neįgaliojo vežimėlyje patekti į autobusą, kad būtų saugu ne tik neįgaliajam, bet ir pagalbininkui: „Aiškinau, kaip vairuotojai turėtų saugoti stuburą, kad jis patirtų kuo mažesnę apkrovą. Ne visi vairuotojai rampai atlenkti naudoja specialų kablį, jie lankstosi patys, o tai gali pakenkti sveikatai.“
Asociacijos prezidentas atsakė ir į gausybę vairuotojams kilusių klausimų. Deja, pasak jo, reikia ilgesnio laiko, kad autobusų vairuotojai įsisavintų informaciją, galbūt ne visiems pakanka geranoriškumo. „Sulaukiame šiauliečių skundų, kad kai kurie vairuotojai neskuba padėti negalią turintiems žmonėms. Sutartyje su bendrove „Busturas“ numatyti ir kontroliniai važiavimai, taigi netrukus vyksime į Šiaulius, tikrinsime, kokia situacija yra iš tiesų“, – kalba R. Dubickas.
Važinės tik žemagrindžiai autobusai
Pasak V. Seiracko, šiuo metu bendrovė „Busturas“ eksploatuoja vos aštuonis ne žemagrindžius autobusus, kurie važinėja miesto pakraščiuose. Jų atsisakyti žadama iki šių metų pabaigos. Šiaulių centre keleivius veža tik neįgaliesiems pritaikyti autobusai.
Neseniai į parką atvyko 12 naujutėlių dujomis varomų „MAN Lion’s City“. Tiek šiuose, tiek naujausiuose „Karsan Jest+“ – visa įranga, reikalinga skirtingą negalią turintiems žmonėms. „Rengdami techninę specifikaciją net nesvarstome, ar autobusus pritaikyti negalią turintiems žmonėms. Tai daryti įpareigoja šalyje galiojantys įstatymai“, – pabrėžia V. Seirackas.
Pastaruoju metu šiauliečiai įsigijo 15 pavažinėtų žemagrindžių „Mercedes-Benz“, kurie pakeitė seniausius mieste važinėjančius autobusus. Be to, iki metų pabaigos laukiama dar 6 žemagrindžių autobusų. „Drauge su bendrovėmis „Scania Lietuva“ ir „SG dujos“ žadame miestiečiams pristatyti dar vieną modernią naujovę – autobusus, kurie ne tik veš keleivius, bet ir suteiks galimybę išbandyti naujos kartos degalų – hidrometano – privalumus, ekologiškumą ir ekonominę naudą“, – sako V. Seirackas. Į Šiaulius atvyks „Scania Citywide“, kurie dalyvaus pasaulinio lygio eksperimente.
Straipsnio autorė: Lina Jakubauskienė