Nepaisant akivaizdžios techninės ir technologinės žmonijos pažangos, įvairios lėktuvų ir laivų katastrofos ir toliau įvyksta. Kasmet išgirstame apie daugybę sudužusių lėktuvų, nuskendusių laivų. Šios tragedijos nusineša daugybę žmonių gyvybių. Jeigu pridėtume ir tuos incidentus, kurie baigiasi laimingai, turėtume išties įspūdingą skaičių, kurį išvydę žmonės turbūt susimąstytų, ar pirkti dar vieną lėktuvo bilietą arba kelionę kruiziniu laineriu.
Katastrofos įvyksta dėl skirtingų priežasčių. Kartais sugenda ilgai tobulinta technika, kartais ji būna pasenusi, o kartais suveikia žmogiškasis faktorius, kai žmogus (pilotas ar kapitonas) ta technika pasinaudoja netinkamai arba ne pagal paskirtį. Tačiau šio straipsnio tikslas yra ne nagrinėti katastrofų priežastis, o apžvelgti siaubingiausias, daugiausia dėmesio susilaukusias pastarųjų metų lėktuvų ir laivų katastrofas: nuo Smolensko tragedijos iki „Costa Concordia“ nelaimės, šiomis dienomis sudrebinusios visą pasaulį.
Lėktuvų katastrofos
Pirmoji istorijoje lėktuvo katastrofa įvyko 1908 metais Jungtinėse Valstijose. Tuomet lėktuvo pilotas buvo sunkiai sužeistas, o vienintelis keleivis – žuvo. Nuo tada gerokai pasikeitė tiek lėktuvų modeliai, tiek jų technika, tiek ir paskirtis bei panaudojimo mastai. Tačiau visą lėktuvų istoriją lydi sunkiai suskaičiuojami incidentai. Pastarieji metai taip pat nebuvo išimtis. 2010 metais sudužo lėktuvas, kuriuo skrido Lenkijos prezidentas ir didžioji dalis šalies politinio elito. 2011 metais nukrito Rusijoje nukrito lėktuvas su ledo ritulio komandos „Lokomotiv“ žaidėjais. Ir tai toli gražu nėra viskas. Galime prisiminti ir daugiau siaubingų lėktuvų katastrofų, nusinešusių daugybės žmonių gyvybes.
Smolensko tragedija
Neabejotinai viena dramatiškiausių ir siaubingiausių katastrofų per daugelį pastarųjų metų 2010-ais metais įvyko Smolenske, kuomet žuvo visi 96 lėktuvu skridę keleiviai. Tarp jų buvo Lenkijos prezidentas Lechas Kaczynskis su žmona, buvęs prezidentas Ryszardas Kaczorowskis, ginkluotųjų pajėgų vadas kartu su kitais aukšto rango karininkais, Nacionalinio banko prezidentas, vyriausybės ir parlamento nariai. Lėktuvas skrido į Katynės tragedijos 70-mečio minėjimą.
Ginčai dėl tragedijos priežasčių tęsiasi iki šiol.
„Lokomotiv“ tragedija
Rugsėjo 7 dieną lėktuvas „Jak-42“ sudužo prie Rusijos Jaroslavlio miesto. Lėktuvu skrido visa „Lokomotiv“ ledo ritulio komanda: žaidėjai, treneriai ir aptarnaujantis personalas. Dėl piloto klaidos lėktuvui nepavyko tinkamai įsibėgėti, todėl kildamas jis kliudė oro uosto anteną ir netrukus sudužo.
Tragedija pareikalavo 44 žmonių gyvybių. 43 žuvo vietoje, vienintelis išgyvenęs ledo ritulininkas Aleksandras Galimovas mirė po kelių dienų. Išgelbėtas buvo tik vienas lėktuvo keleivis – borto inžinierius Aleksandras Sizovas. Tarp aukų – žymūs ir perspektyvūs Rusijos ir kitų šalių ledo ritulininkai.
Ilgo ir kontroversiško tyrimo išvada – lėktuvas nukrito dėl pilotų klaidos. Lėktuvo kilimo metu buvo nuspaustas ir stabdžio pedalas, neleidęs lėktuvui pasiekti reikiamo aukščio.
Skrydžio 277 tragedija Irane
Pačioje 2011 metų pradžioje lėktuvas Irano Vakaruose Boeing 727 nukrito prie pat oro uosto. Lėktuvas negalėjo leistis dėl prastų oro sąlygų. Žuvo 77 žmonės, 26 – sužeisti. Tragedijos priežastis iki šiol nėra nustatyta.
Skrydis 771, Libija
2010 metais Tripolyje, Libija, nukrito dar vienas keleivinis lėktuvas. Iš visų 104 lėktuvo keleivių gyvas liko vienintelis mažametis vaikas iš Olandijos. Nelaimės priežastis – prastas matomumas.
Skrydis 202, Pakistanas
Žiauriausia visų laikų lėktuvo tragedija Pakistane – 2010 metų liepą Islamabade sudužęs lėktuvas nusinešė 146 keleivių ir 6 įgulos narių gyvybes. Dėl nelaimės buvo kaltas lėktuvo pilotas.
Laivų tragedijos
Laivų tragedijos dėl suprantamų priežasčių turi kur kas ilgesnę istoriją nei lėktuvai. Mūsų laikais laivai daugiausia skęsta dėl žmogiškojo faktoriaus. Praeitais metais daugiausia dėmesio susilaukė tragiškai Rusijoje kartu su daugybe žmonių nuskendęs laivas „Bulgarija“. Šiuo metu visas pasaulis yra prikaustytas prie Italijoje įvykusios „Costa Concordia“ nelaimės.
Laivo „Bulgarija“ nelaimė
2011 metų liepą Rusijoje nuskendo laivas „Bulgarija“, kuriuo plaukė 201 žmogus. 122 iš jų žuvo. Ši nelaimė sukėlė didžiulį rezonansą tiek Rusijoje, tiek ir visame pasaulyje.
Space Islander I tragedija
Keltas „Space Islander I“ buvo pastatytas Gaikijoje dar 1967 metais. Vėliau pervadintas ir perkeltas į Zanzibarą. 2011 metų rugsėjį keltas nuskendo prie Zanzibaro krantų. Tragedijos metu laive buvo 800 žmonių, iš jų 240 žuvo.
„Costa Concorda“
Kruizinis laineris „Costa Concordia“, kuriuo plaukė daugiau nei 4 tūkstančiai žmonių, avariją prie Italijos krantų patyrė sausio 14 dieną. Paskutiniais duomenimis, tragedijos aukomis tapo mažiausiai 11 žmonių, dar daugiau laikomi dingusiais be žinios.
„Costa Concordia“ dėl kapitono Francesco Schettino noro pasirodyti prieš ant kranto buvusį asmenį užplaukė ant seklumos ir pakrypo ant šono. Pats Schettino paspruko iš laivo, nesiimdamas gelbėti savo keleivių. Jis buvo pramintas „kapitonu bailiu“.
Taip pat skaitykite:
Costa Concordia: kapitonas lainerį vairavo kaip Ferrarį