Neeilinėje sesijoje antradienį Seimas balsuos dėl Alternatyviųjų degalų įstatymo pataisų, numatančių, kad naftos degalų suvartojimas kelių transporte iki 2030 metų, palyginti su 2021 metais, turėtų sumažėti bent 39 proc.
Šio rodiklio būtų siekiama nesukeliant ekosistemų degradacijos – biokuro gamybos sąskaita nemažinti maistui skirtų kultūrų, pavyzdžiui, rapsų, grūdų auginimo.
Seimo Ekonomikos komiteto narys Gintautas Paluckas sako, kad pataisa įpareigos Vyriausybę peržiūrėti ankstesnius planus dėl transporto sektoriaus skleidžiamos taršos ir pasiūlyti priemones, kaip numatomą rodiklį būtų galima pasiekti.
„Ar tai būtų finansinės paskatos, rinkliava ar panašiai, kad būtų mažinamas tiek dėl anglies dioksido, tiek šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimų transporto sektoriuje. (...) Jeigu ministerijos ir Vyriausybė nesugalvos paveikių ir efektyvių mechanizmų, bus labai blogai – išliks rinkoje tik patys didžiausi, nes jie turės pinigų kainų konversijai, nes juos spaus jų klientai. Mažiukams bus blogai. Jeigu paramos tvarka bus tvarkinga, rodiklius pasieksime“, – BNS posėdžio išvakarėse sakė G. Paluckas.
Pasak jo, transporte taršos mažinimo pažanga yra mažiausia.
„Europos Komisija jau yra įspėjusi, kad per 2021-2025 metų laikotarpį Lietuva jau nepasieks savo įsipareigojimų ir gaus milžinišką, kelių šimtų milijonų baudą arba bus priversta pirkti vadinamuosius apyvartinius taršos leidimus“, – tikino G. Paluckas.
Parlamentaro teigimu, transporto verslas labai aktyviai domisi kuro alternatyvomis, kaip sumažinti CO2 išmetimus, nes užsakovai Europoje logistikos grandines žalina pagal tų šalių reikalavimus.
„Todėl mūsų didieji transportininkai šimtais perka transporto priemonių, varomų arba elektra, arba biodujomis, bet biodujų degalinių neįmanoma pasistatyti. (...) Biodujų fabrikų arba tų generavimo įrenginių už europinę paramą pristatėme daugybę, bet tų biodujų nesuvartojame, o parduodame, tai yra mokame subsidijas už statybas ir galų gale patys už nesumažintą CO2 kiekį mokėsime Europai baudas“, – teigė Seimo narys.
Jo teigimu, nuo kitų metų sausio transporto įmonės „bus paskatintos“ – kils degalų akcizas, atsiras CO2 dedamoji – dėl to, anot G. Palucko, kuras brangs 10-12 proc., arba 16-17 centų už litrą.