Niekas nesinaudoja
Portalo Balsas.lt kalbintas Karolis naudojasi tarpmiestinių autobusų paslaugomis jau bemaž 10 metų. Vaikinas puikiai atsimena, kai autobusuose atsirado saugos diržai, tačiau yra jie ar ne, jais vis tiek niekas nesinaudoja. „Kažkaip tai nėra įprasta.
Greičiausiai į tą keleivį, kuris prisisegtų, visi žiūrėtų kaip į keistuolį. Kaip ir anksčiau, taip ir dabar niekas jų nesisega“, - sakė jis. Karolis pripažįsta matantis autobusuose lipdukus su užrašu „Būtina prisisegti saugos diržus“, tačiau teigia, kad būtų daug įtikinamiau, jei vairuotojas visiems griežtai pasakytų, jog būtina tai padaryti. „Lipdukas nėra labai įpareigojantis dalykas, o galbūt aš nemoku skaityti. Jei prieš kelionę vairuotojas pasakytų visiems prisisegti, manau, kad taip visi ir padarytų“, - svarstė pašnekovas.
Galima gauti baudą
Policijos departamento Komunikacijos skyriaus viršininkas Ramūnas Matonis pasakoja, kad neprisisegusių autobusų keleivių baudimas nėra pareigūnų prioritetinė sritis, jiems svarbiau vairuotojų blaivumas, tačiau patikrinimai būna daromi: „Dažniausiai autobusui išvažiuojant iš stoties būna tikrinamas vairuotojų blaivumas, o tuo pačiu ir saugos diržų segėjimas bei kiti pažeidimai.“
Pašnekovas pasakoja, kad tokiu atveju bauda gresia ir vairuotojui, ir keleiviui, nes Autobusų parkas turi informuoti važiuojančius žmones apie būtinybę prisisegti saugos diržus, o pastarieji turi tai vykdyti.
Taip pat privalomas apie tai įspėjantis ženklinimas. Nevykdant nurodymo prisisegti saugos diržą galima gauti nuo 28 iki 57 eurų baudą. Policijos atstovas apgaleistavo, kad žmonių sąmoningumas toks mažas ir jie nesirūpina savo saugumu: „Svarbiausia, kad žmonės patys suvoktų, jog saugos diržai skirti ne policijai, o apsaugoti patiems save.“
Vairuotojas neturėtų vežti neprisisegusių saugos diržu
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vyriausiasis specialistas Dmitrij Bial sako, kad jeigu autobuse prieš kiekvieną sėdynę yra įrengti saugos diržai ir prilipintas įspėjamasis lipdukas, tai net negali kilt klausimų, jog diržą būtina prisisegti visiems juo vykstantiems, juk saugumo priemonės įrengtos ne šiaip sau. Jeigu skiriamųjų ženklų autobuse nėra, tuomet vairuotojas privalo visus keleivius įspėti žodžiu arba panaudoti garso ir vaizdo priemones.
Tiesa, jis pripažįsta, kad pastarosios dvi dažniau naudojamos užsienyje, o Lietuvoje yra gana retos. „Jeigu visos šios trys priemonės būtų vykdomos ir dar būtų informacinis ženklas, tai būtų idealiausias variantas“, - teigia specialistas.
Jis pasakoja, kad apskritai vairuotojas neprisisegusių saugos diržu neturėtų vežti, nes keleivis nevykdo savo pareigos, o vairuotojo reikalas yra užtikrinti, kad autobusu vežami keleiviai būtų saugūs. „Taip pat būtų labai gerai, jei vairuotojas prieš kelionę pereitų per visą autobuso saloną ir pasižiūrėtų, ar visi prisisegę, o to nepadariusių pareikalautų tai padaryti“, - dar vieną variantą keleivių saugumui užtikrinti pateikė D. Bial.
Saugaus eismo skyriaus specialistas sako nesuprantantis, kodėl žmonės nesisega saugos diržų ir sąmoningai nesirūpina savo saugumu, nes avarijos metu rankomis smūgio tikrai nepavyktų atlaikyti.
Dalį kaltės, anot pašnekovo, galėtų prisiimti ir komerciniais tikslais keleivius vežantys vežėjai, nes jeigu įmonės vadovas pasikviestų vairuotoją ir jam pasakytų, kad vien įspėjamųjų ženklų neužtenka, o būtina imtis ir kitų priemonių, tada problemos nebeliktų. Dabar žmonės nerimtai žiūri į šią saugos priemonę.
Keleiviai „išsidirbinėja“
Tolimojo keleivinio transporto kompanijos (toliau TOKS) direktorius teigia, kad lengvuosiuose automobiliuose taip pat yra saugos diržai, nors ten jokių įspėjamųjų lipdukų nebūna, tačiau niekas nekelia klausimo, jog saugos diržą būtina segėti.
Pasak pašnekovo, yra įvairių atvejų, vieni keleiviai prisisega geranoriškai, kiti ne, sako, jog jiems nepatogu, o galvojimas, kad pasakius vairuotojui visi jo klausys yra nerealus. „Nors vairuotojas yra atsakingas už keleivių saugumą, tačiau ir keleivis turi pats rūpintis savimi, nes vairuotojas negali priversti prisisegti saugos diržą ir sakyti, aš tavęs nevešiu“, - sako kompanijos vadovas.
Pateikus Susisiekimo ministerijos atstovo argumentą, kad neprisisegę keleiviai neturėtų būti vežami, direktorius atkirto: „Kaip tada su bilietu? Kas išspręs tą ginčą bilieto pirkimo?“ Pasiūlius grąžinti pinigus, TOKS vadovas buvo lakoniškas: „Tada tik tuo ir užsiimsim.“
Pašnekovas pasakoja, kad yra laikomasi visų nustatytų taisyklių, buvo sugalvoti įspėjamieji ženklai apie būtinybę segėti saugos diržą, jei jų nebūtų, tada imtųsi kitų priemonių. Esą, vairuotojų darbo krūvis ir taip labai didelis, todėl, norint jiems jį palengvinti, ir buvo sugalvota klijuoti lipdukus.
Direktorius pripažįsta, kad rūpintis saugumu yra labai svarbu ir būtų galima imtis papildomų įspėjamųjų priemonių, tačiau dažnai tenka kariauti su pačiais keleiviais, nes kai kurie jų atsistoja autobusui dar važiuojant ir laukia savo išlipimo, o niekada negali žinoti, kada vairuotojui teks greitai stabdyti.
Be to, anot vadovo, nėra laiko eiti prie kiekvieno ir prašyti jo užsisegti diržą, nes reikia ir bilietus parduoti, ir bagažą padėti susikrauti, ir laiku išvažiuoti, be to, kiti specialiai saugos diržų nesisega: „Čia iš šono pažiūrėjus vienaip atrodo, o iš vairuotojo pusės visai kitaip. Keleivių „išsidirbinėjimas“ baisus.“