Naudoti lengvieji automobiliai dažnam lietuviui ir toliau lieka geidžiamiausia ir prieinamiausia transporto priemone. Nusipirkti naują mašiną gali toli grąžu ne kiekvienas, o kadangi dažnas automobilio savininkas sugeba viską pasidaryti pats – nuo posparnių lopymo iki alkūninio veleno keitimo, eksploatavimo išlaidos tampa minimalios. Pagaliau - jeigu pats ir nesugebi, nebrangiai tai atliks kaimynas iš gretimo garažo...
Tokioje šalyje, kaip Airija, naudotiems automobiliams taikomas ekologinis mokestis: su metais automobilis vis labiau teršia aplinką, vadinasi, ir mokestis didėja. Todėl eksploatuoti net pusamžį automobilį airiams neapsimoka – kasmetinės įmokos gali siekti tūkstančius eurų plius kelių mokestis. Šių eilučių autoriui Dublino gatvėse teko matyti priparkuotų apynaujų automobilių su užrašais už priekinio stiklo: „Parduodamas". O kainos stebino. Ta prasme, kad Lietuvoje už tokį pat, tik kur kas labiau „nudrožtą", automobilį mokėtumei nepalyginamai brangiau. Vienintelė bėda – dešinėje pusėje esantis vairas...
Šiaip ar taip, pastaraisiais metais kiek prislopęs įvežamų automobilių srautas į Lietuvą, panašu, vėl atsigauna. VĮ „Regitra" viešųjų ryšių specialistės Laimutės Užupės teigimu, per pirmąjį šių metų pusmetį įregistruotos 88 335 į Lietuvą įvežtos naudotos transporto priemonės. O tai yra 6,1 proc. daugiau nei per tą patį laikotarpį pernai. Taigi ar naudotų automobilių rinkoje pasijuto pagyvėjimas?
Statistika
Sakytume, labai iškalbingai lietuvaičių prioritetus iliustruoja šie skaičiai: Lietuvos kelių transporto priemonių parką papildė 6 150 naujų ir 82 185 naudotos (t. y. anksčiau jau registruotos užsienyje) transporto priemonės. Vadinasi, vienam naujam automobiliui tenka daugiau kaip 13 naudotų.
Palyginti su tuo pačiu 2009 m. laikotarpiu, naudotų transporto priemonių šiemet įregistruota 10,9 proc. daugiau, o naujų – 22,9 proc. mažiau. Naujų automobilių pardavimas susitraukė beveik ketvirčiu. Reikia manyti, sunkmečio vaidmuo dėl to irgi ženklus...
Tarp visų į šalį įvežtų ir čia įregistruotų transporto priemonių didžiausią dalį (80 proc.) sudarė naudoti lengvieji automobiliai (M1 klasė). Šiemet iki liepos 1 d. jų įregistruota 70 757. Šalių, naudotų automobilių „donorių" sąrašo priekyje ir toliau pasilieka Vokietija (37 proc., 26 380), po jos seka Italija (16 proc., 11 290) ir Prancūzija (15 proc., 10 687).
Tarp Lietuvoje pirmą kartą įregistruotų lengvųjų automobilių populiariausi, kaip ir pernai bei užpernai, išliko „Volkswagen Passat“ - 5 665 šio modelio automobiliai. Po jų - „Volkswagen Golf“ (3 253) ir „Opel Astra“ (3 216). Populiariausiųjų šešetuko gale irgi „Opel" markės naudoti automobiliai - „Zafira" ir „Vectra" bei „Audi A6 Avant". Sąrašą baigia „Ford Mondeo" automobiliai, kurių per pirmąjį pusmetį į Lietuvą atvežta 905 vienetai.
Ir jeigu tarp naudotų automobilių „prancūzai" nėra populiarūs (nedidelės išimtys - „Renault Megane Scenic" ir „Renault Laguna)", tai iš naujų lengvųjų automobilių modelių šiemet daugiausia įregistruota „Peugeot 3008“, „Renault Megane“ ir „Nissan Qashqai“ mašinų (atitinkamai 247, 208 ir 174 vienetai).
Viltys siejamos su muitų liberalizavimu
Pakalbinome vieno Lietuvos automobilių turgaus direktorių Zigmoną Dirvonską. Taigi kaip atrodo situacija naudotų automobilių rinkoje pažvelgus iš „praktinės pusės"? Kokių markių naudoti automobiliai šiandien perkami labiausiai?
„Pas mus daugiausia parduodama vokiškų mašinų: folksvagenų, opelių, audi. Šios markės mašinos turguje yra pačios einamiausios", - teigia Z. Dirvonskas.
Kas lemia tokį pirkėjų pasirinkimą?
Z. Dirvonskas: „Gal kad vokiškos?.. (Juokiasi.) Dažnam tai asocijuojasi su patvarumu, su gerumu. Vokiška technika, daugelio įsitikinimu, yra geriau padaryta, patikimesnė eksploatuojant".
„Kiek sunkmetis įtakojo prekybą naudotais automobiliais?" - klausiame direktoriaus.
„Žinoma, tai pasijuto. Tikslių duomenų nėra, bet manau, kad prekyba krito per pusę - tikrai ne mažiau, palyginti su situacija, kuri buvo prieš kelerius metus", - teigia Z. Dirvonskas.
Į klausimą, kiek dabar turgadieniais suvežama parduoti automobilių, pašnekovas paminėjo skaičių - „apie du šimtus". Kiek iš jų pavyksta parduoti, Z. Dirvonskas nesiėmė atsakyti dargi apytiksliai.
Anot jo, vokiški automobiliai jau nuo seno yra tarp perkamiausiųjų – tai nėra nauja lietuvaičių meilė, kaip būtų galima pagalvoti peržvelgus statistikos suvestines. Amerikietiškų automobilių turguje mažai kas ieško. Pašnekovo manymu, galbūt norintys juos vairuoti tinkamiausio varianto ieško internete ar pan.
Kas visų svarbiausia eiliniam „statistiniam" pirkėjui renkantis mašiną?
„Pas mus labiausiai žiūrima į kainą, - tęsia Z. Dirvonskas. - Niekas per daug negraibsto naujesnių mašinų (jos brangesnės). Perkamiausi iki 10 tūkst. litų vertės automobiliai".
Įvežamų ir parduodamų mašinų srautai sumažėjo. Žmonių finansinės galimybės irgi krito. Tačiau, pasak automobilių turgaus direktoriaus, ne karo metas. Tikimasi, jog pagerėjus muitams daugiau atvažiuos pirkėjų iš buvusios "plačiosios tėvynės", o konkrečiai iš tokių šalių, kaip Kazachstanas, Baltarusija...
Paklausiausios – pigios mašinos
Paskambinome naudotų automobilių pardavimo aikštelės savininkui šiauliečiui Mindaugui Bukančiui. Ką jis galėtų pasakyti mūsų gvildenama tema?
„Mes prekiaujame labai pigiomis (maždaug iki 2000 litų vertės) mašinomis, todėl spręsti apie globalias tendencijas nesiimu. Prekiauti pigiomis mašinomis mums sekasi labiau. Žmonės labiausiai ieško pigių ir techniškai tvarkingų automobilių ir dažniausiai apsistoja ties „Volkswagen" markės automobiliais. Paklausūs yra ir opeliai. Šiuo atveju, žmones gundo tai, kad normaliai atrodanti mašina yra pigi ir dar važiuoja".
Prieš kelerius metus opeliai garsėjo kaip bene labiausia rūdijančios mašinos.
M. Bukantis: „Mašinos pigios ir pirkėjai pernelyg tų rūdžių nesibaido. Žiūri, kad būtų tvarkinga techninė dalis. Jeigu mašina geresnės būklės, bet brangesnė, tokiai pirkėją surasti sunkiau. Aišku, daug kas priklauso ir nuo paties perkančiojo..."