„Didelė dalis šiuolaikinės muzikos gimsta iš triukšmo, vargonų muzika – gimsta iš tylos“, – kalba apie savo puoselėjamą instrumentą vargonininkė Renata Marcinkutė, drauge su profesoriumi Leopoldu Digriu kasmet rengianti didžiulę vargonų muzikos šventę – Kristupo vasaros festivalio ciklą „Sakralinės muzikos valandos“. Kiekvienais metais unikalus „festivalis festivalyje“ suvilioja į Lietuvą virtuozus iš skirtingų pasaulio šalių, pristatydamas plačią tarptautinę vargonavimo meno panoramą. Naujasis ciklas prasideda jau netrukus: nuo liepos 6 dienos iki pat rugpjūčio pabaigos Šv. Kazimiero bažnyčioje aidės didingiausiojo muzikos instrumento gausmas, išsiliejantis dangiškomis melodijomis, įmantriais polifoniniais raizginiais bei spontaniškomis improvizacijomis.
Ciklą atveria Renatos Marcinkutės, Edmundo Seiliaus bei Kristinos Zmailaitės aljansas, jau gerai žinomas publikai kaip darnus ir skoningas trio, žavintis puikiomis programomis bei retos kokybės atlikimu. Liepos 6 d. įvyksiančiame koncerte skambės plataus stilistinio spektro, reikli atlikėjams ir maloni ausiai programa, aprėpianti gražiausius opusus balsams ir vargonams: nuo G. F. Hendelio arijų iki R. Cocciante melodijų iš miuziklo „Paryžiaus katedra“.
Jau daugelį metų svetur įgyvendinanti savo kūrybines ambicijas vargonininkė Irena Budrytė-Kummer, sugrįždama, liepos 13 d. lietuvių publikai atliks rečitalį, atspindintį pilną vargonų muzikos stilistikos spektrą nuo vokiečių baroko iki vėlyvojo prancūzų romantizmo. Dėl „neprilygstamos technikos“ ir „veržlaus, audringo temperamento“ nuolat giriama užsienio kritikų muzikė kiekvieną pasirinktą opusą interpretuoja lengvai ir tiksliai, perprasdama epochos stilių, sušildydama muziką subjektyviu išgyvenimu.
Liepos 20 d. prie vargonų sės Samuelis Kummeris, kviesdamas į XIX a. Vokietiją. F. Mendelssohno ir G. Weizo kūriniai, sukurti specialiai vargonams bei R. Schumanno etiudai fortepijonui su kojų klaviatūra – akinamai turtingas rėmas paties Samuelio Kumerio improvizacijoms, kurios išgarsino jį labiau nei debiutinis albumas, tapęs perkamiausia Vokietijoje klasikinės muzikos kompaktine plokštele.
Ateisiantiems į Šv. Kazimiero bažnyčią liepos 23 d. giedos naujutėlis (įsikūręs 2008 m.), bet itin meistriškas ir ambicingas dvidešimtbalsis choras „Paris 6“. Astos Timukaitės-Lemiesle vadovaujamas dainuojantis kolektyvas skiria vienodą dėmesį religinei bei pasaulietinei muzikai, tačiau visuomet laikosi grynumo principo: jeigu viename koncerte būna atliekami tik sakraliniai kūriniai, kitame skamba tik pasaulietiniai. Šį kartą po bažnyčios skliautais skambės W. Byrdo, T. Tallio, B. Britteno, G. F. Händelio bei kitų kompozitorių kūriniai.
Virtuoziškas gūsis iš saulėtos Italijos pripildys Sakralinės muzikos valandas liepos 27 d.: Kremonos katedros vargonininkas, Turino konservatorijos vargonų bei choralinio giedojimo profesorius Fausto Caporali savo rečitalyje pažers G. Frescobaldi, A. Vivaldi, P. D. da Bergamo, O. Resphigio bei savo paties kūrybos opusų. Taigi, absoliučiai viskas šiame koncerte – iš Italijos, kurios gamtos ir architektūros apsupty gimsta lengvos, it jūros puta, žėrinčios, lyg saulės žaismas ant bangų, melodijos...
Rugpjūčio 3 d. koncertas padvelks šiauresnėmis nuotaikomis: sulauksime svečio iš Norvegijos Wolfram Syre. Vienas žymiausių savo šalies vargonininkų garsus kaip Baroko muzikos žinovas, įrašęs visus V. Lubecko ir F. Tunderio kūrinius. Koncerto raktažodžiai – besąlygiškas profesionalumas ir išskirtinis atlikimo braižas.
Lenkų vargonų profesorius Julianas Gembalskis, kuris sės prie Šv. Kazimiero bažnyčios vargonų rugpjūčio 10 d., savo rečitaliu kviečia patirti itin daug niekada negirdėtos muzikos: nuo J. A. Guiliano ir M. Brosigo kūrinių iki savo paties improvizacijų. Ir žinoma, nebus apsieita be amžinąjį klasikos grožį bei vargonų tobulybę įkūnijančių J. S. Bacho garsų.
Rugpjūčio 17 d. koncerte žėrės tarptautinis trio: serbų vargonininkas Sandoras Kadaras, lietuvių mecosopranas Rita Novikaitė bei sopranas Sim Min-Joung iš Pietų Korėjos sukūrė šiam koncertui nuostabų, įvairiaspalvį vitražą iš giesmių, arijų, duetų ir kūrinių vargonams. Muzikinės dėlionės akcentas – Sandoro Kadaro laisva improvizacija lietuvių kompozitorių kūrinių vargonams temomis.
Vienos iš Sakralinės muzikos valandų kulminacijų reikėtų tikėtis rugpjūčio 24 d. Čekas Pavelas Kohoutas lietuvių publikai žinomas dar nuo 1999 metų tarptautinio M. K. Čiurlionio vargonininkų konkurso, kuriame pelnė pirmąją vietą. Toks pat pasisekimas jo laukė Liublianoje bei Tokijuje, kur, beje, rengiamas didžiausias pasaulyje tarptautinis vargonininkų konkursas, kuriame P. Kohoutas pelnė pirmąją premiją ir garbingąjį specialų J. S. Bacho prizą. Turėsime progą pasiklausyti ne tik išskirtinai meistriško vargonavimo solo, bet ir įspūdingų opusų vargonams keturiomis rankomis, kuriuos jis atliks drauge su talentinga muzike Katerina Malkova.
Ciklo uždarymas – rugpjūčio 31 d. koncertas, kuriame į vientisą muzikinę stichiją susilies vargonai, liečiami profesoriaus Leopoldo Digrio, tapusio lietuviškosios vargonų tradicijos sinonimu, bei žmonių balsai – choras „Jauna muzika“, vienas geriausiai reprezentuojančių daugiabalsio dainavimo meną Lietuvoje kolektyvų. Didinga ir iškilminga ciklo pabaiga – dar viena muzikos kerų viešpatavimo akimirka, uždaranti Sakralinės muzikos valandų ratą ir paskutiniais akordais skelbianti pažadą, kad kitais metais po Kristupo vasaros festivalio vėliava Šv. Kazimiero bažnyčios tyloje vėl užgims nuostabi muzika.