Ir taip katastrofiškai sumažėjęs naudotų automobilių eksportas iš Lietuvos į Rusiją gali visai nutrūkti.
Šalies kaimynės Pramonės ir prekybos ministerija nusprendė skatinti pirkti naujus automobilius, todėl žemesnį nei „Euro 4“ ekologinį standartą atitinkančių automobilių transporto mokestį siūloma padidinti 1,2–2 kartus. Aišku, kad senos gamybos „Euro 3“ ar „Euro 2“ standarto reikalavimus atitinkančių automobilių laikyti ar juo labiau juos pirkti išvis neapsimokės.
Kaip vakar pranešė Rusijos žiniasklaida, susieti automobilio mokestį su tarša Pramonės ir prekybos ministerija siūlo pagal automobilio klasę. „Euro 4“ taršos klasės automobilių savininkams siūloma palikti tą patį – 2,5–15 rublių (0,22–1,32 lito) už 1 arklio jėgą (AJ) – siekiantį mokestį priklausomai nuo variklio galios. Visų „Euro 3“ klasės automobilių pagrindinis mokesčio tarifas gali būti padidintas 1,2 karto, „Euro 2“ – 1,6 karto.
„Euro 5“ taršos standarto automobilių mokestį siūloma mažinti 30 proc. ir daugiau. Mokestis už automobilius, pagamintus iki 2006 m. sausio 1 d., t.y. iki „Euro 2“ standarto Rusijoje įvedimo, padidės dvigubai.
Diferencinės normos skatins žmones pirkti griežtesnius aplinkos standartus atitinkančius automobilius, teigia Pramonės ir prekybos ministerija. Tačiau Rusijos regionams bus palikta teisė padidinti pagrindinį mokesčio tarifą iki 10 kartų arba sumažinti jį iki nulio, jei automobilio galia yra ne didesnė kaip 150 AJ.
Jei Rusija priims tai, ką yra numačiusi, Lietuvos naudotų automobilių pardavėjams šalies kaimynės rinka taps visiškai uždaryta. Tiesa, Rusijoje lietuviai pastaruoju metu ir taip parduodavo palyginti nedaug naudotų lengvųjų mašinų – per 2009 metus, Statistikos departamento duomenimis, vos 2,3 tūkst.
Faktai
Agentūros „Avtostat“ duomenimis, Rusijoje tik 28 proc. automobilių yra pagaminti ne vėliau nei prieš penkerius metus, Tolimuosiuose Rytuose ši dalis siekia 2,6 proc., Sibire – 12,2 proc. Kituose šalies regionuose – 25–35 proc.
Petras ŠATEIKA