Irma Janauskaitė, Marija Gabrienė, LRT televizijos naujienų tarnyba, LRT.lt
Liko savaitė iki naujų Rusijos reikalavimų visų šalių vežėjams įsigaliojimo. Lietuvos vežėjų teigimu, nauji barjerai brangiai kainuos ir sutrikdys prekių tarp Europos ir Rusijos judėjimą, o tai lėtintų šalių ūkių augimą.
Lietuvai Rusija itin svarbi, ji – didžiausia prekybos partnerė. Visa Europa skirtingų lygių Rusijos valdžias atakuoja reikalavimais atšaukti naujovę. Ši argumentų kol kas negirdi ir laikosi savo.
Vairuotojams nerimą kelia naujausias Rusijos sprendimas nuo rugpjūčio 14-osios šalia TIR knygelės iš visų šalių vežėjų reikalauti arba samdyti krovinio palydą, arba pateikti papildomą piniginę garantiją.
Net vairuotojai iš Rusijos tokį sprendimą vadina mažų mažiausiai keistu.
„Kaip vairuotojas esu prieš. TIR knygelė yra pagrindas – ji patvirtina prekių statusą ir visa kita, yra garantija. O dabar bus dar daugiau dokumentų ir dar daugiau mokėti reikės“, – komentuoja vairuotojas iš Sovetsko Valerijus Karpovas.
Dėl naujausių Rusijos reikalavimų pečiais gūžčioja ne tik į Federaciją ar per ją tranzitu kursuojančių vilkikų vairuotojai. Nustebę visi.
„Vairuotojams bus didesnis vargas. Jei ir laukt palydos, kaip dabar važiuojant be TIR, [...] tai prisieina parą dvi pralaukt vien palydos“, – komentuoja bendrovės „Notransa“ vairuotojas Alvydas Pakėnas.
„Tik rusai taip ir tegali sugalvoti. Jau kiek jie trukdė, dar tik išstumt Lietuvos vežėjus ir viskas. O atsilieps visiems per pinigines“, – tikina bendrovės „Klaidija“ savininkas Rimantas Gimbutas.
Įvairiai saugoti savo rinką Rusija bandė ne kartą. Bet šįkart, anot vairuotojų, mostelėjo su kaupu ir iškart visiems. „Linavos“ skaičiavimu, naujausios apsaugos priemonės, jei jos tikrai įsigalios, pabrangins vežamas prekes, pailgins kelionę. O, sutrikus krovinių srautui, nukentės ne tik Europos eksportuotojai, bet ir pačios Rusijos pramonė ir vartotojai.
„Jeigu tai įsigalioja, tai Rusija, kuri yra svarbi TIR sistemos narė, griauna TIR sistemą. Būtų sutrikdyta prekyba, produktų, kitaip sakant, krovinių prekių manai – visa tai tikrai atsilieptų neigiamai. Jei tik sulėtėja Eurazijos transporto sistema, vežėjai sukuria mažiau BVP ir pasidaro mažesnė įtaka mūsų biudžetui“, – situaciją aiškina „Linavos“ generalinis sekretorius Ričardas Malkus.
Transporto sektorius, skaičiuojama, sukuria apie dešimtadalį Lietuvos bendrojo vidaus produkto.
Dėl kokių priežasčių Rusijos muitinei kilo naujausia idėja, spėlioja visa Europa. Lietuvių manymu, galbūt tai paprasčiausia vasarinė biurokratija, kai pareiškimas tėkštas neapsitarus su visais. Arba Rusija rimtai užsimojo perdalyti rinką. Arba nori sukurti savą, europinei analogišką, TIR sistemą. Arba dabartinės administravimą perleisti kitai organizacijai, o dėl vidinių kovų gali nukentėti daug šalių.
Lenkija neoficialiai jau prakalbo apie atsakomąsias priemones Rusijai – vežėjai siūlo neįleisti rusų vilkikų į Europos šalis. Dalis Lietuvos vežėjų sako kol kas norintys tokio karo išvengti, nes pralaimėtų visi.
Viliamasi, kad per savaitę Rusija persigalvos. Ši savo sumanymo kol kas nekeičia.