Žagarėje (Joniškio raj.) romų vaikų auklėtoja dirbanti šiaulietė Konsuela Mačiulevičiūtė sako, kad Žagarėje jos tautiečių gyvenimas išties sunkus. „Lyg akmens amžiuje, lyg po karo. Neįsivaizdavau, kad taip būna“, – sako Konsuela, darželyje „Vyšniukas“ ugdanti šešis romų vaikus. ES jaunimo organizacijoje FERYP Lietuvos romų lyderė įsitikinusi, kad jų gyvenimo būdas pasikeistų, jei integracija prasidėtų būtent nuo vaikų. Tačiau tam turi pasistengti abi pusės. Ir lietuviai, ir romai turi būti geranoriškesni vieni kitiems.
Integracija – nuo lopšelio
Žagarėje, kurioje gyvena apie 15 romų šeimų, lopšelio-darželio grupę lanko šeši romų vaikai ir vienas lietuvis. Vaikai darželyje praleidžia keturias valandas – žaidžia, mokosi, yra ugdomi, tačiau, skirtingai nei kiti vaikai, nemiega pietų miego ir negauna maitinimo.
Konsuela Mačiulevičiūtė, grupės mokytoja, Šiaulių universitete yra įgijusi muzikos mokytojos išsilavinimą, o būdama ES jaunimo organizacijoje FERYP Lietuvos romų lydere siekia, kad kuo daugiau romų vaikų pamatytų, jog galima gyventi kitaip nei jų tėvai, siektų mokslo ir kartu išlaikytų romų tradicijas ir kultūrą.
Konsuela daug važinėja po pasaulį, dalyvauja įvairiose konferencijose romų integracijos klausimais.
Merginai labai apmaudu, kad lėšos, skirtos konferencijoms ir projektams, nepasiekia skurdžiausiai gyvenančių šeimų. „Suprantu, kad per vieną dvi dienas nieko nepakeisi, tačiau stengtis būtina“, – sako Konsuela.
Suprasdama, kad nuo mažų dienų paprasčiau pakeisti klajoklišką gyvenimo būdą pagal specialų romų integracijos projektą, pati Konsuela, remiama Nacionalinio socialinės integracijos instituto bei Vilniaus universiteto kultūrinių bendrijų studijų centro mokslininkų, ir parengė projektą.
Žagarėje dar norima įsteigti ir Romų jaunimo centrą, tačiau kol kas projektas stringa. Lėšų nėra ir neaišku, kiek toks centras pasiteisintų. Juk romai, kurie dažnai nenori keisti gyvenimo būdo, centro gali ir nelankyti.
Pasak Konsuelos, jai apmaudu, kad neretai romai savo sveikus vaikus atiduoda mokytis Žagarės specialiai mokyklai. Tam, kad vaikai gautų pavalgyti, galėtų šioje mokykloje leisti savaitgalius, vykti į ekskursijas ir pan.
Konsuela sako, kad Žagarės romai gyvena itin skurdžiai, nemažai jų asocialūs. Įkurtame dienos centre jaunimas galėtų įgyti profesijų pradmenis, išmoktų megzti, siūti, lavintų savo muzikinius gebėjimus, tad sudėtinga jų situacija pasikeistų.
„Daugelis gyvena iš pašalpų, šeimos augina po 5-6 vaikus. Vaikai vaikus augina“, – sako Konsuela. Vis dėlto ji įsitikinusi, kad romų integracijai nepadeda ir pačios šalies lietuvių bendruomenės. „Atėjo romė pas valdininką, prašydama skirti socialinį būstą. Žinote, ką jis pasakė? Paprašė tūkstančio litų, tik tada sakė galėsiantis kalbėtis. O jei neturi, pasiuntė eiti į viešnamį. Tokia aplinka romus ir verčia problemas spręsti viduje, gyventi užsidarius, bendruomenėje“, – sako Konsuela.
Puoselėja tradicijas
Konsuela sako, kad pamatęs kitokį gyvenimą, pajutęs geranoriškumą, žmogus ima norėti keistis. Tas pats būtų ir su romais. „Ką jūs galvojate, kai pamatote romę? Kad apvogs? Tai kaip reikia jaustis žmogui, jei visi galvoja, kad jis – vagis, jei visi pirštais bado? Įtariai žiūrima į tamsesnę odos spalvą. Manoma, kad jei žmogus rudų akių, jis yra apgavikas“, – sako Konsuela.
Kodėl romai, nepaisant įvairių šalių pastangų, taip lėtai keičia savo gyvenimo būdą? Konsuela sako, kad istoriškai susiklostė, kad kai įvairios tautos kariavo dėl žemių, romai nekariavo. Jie keliavo iš vienos vietos į kitą, ieškodami geresnių sąlygų gyventi. „Romams labai svarbu saugoti savo tautos tradicijas, o ne žemę“, – sako ji.
O tradicijų yra daug ir įvairių. Romai tiki Dievą, yra pasikrikštiję, lanko bažnyčią, bažnyčioje ir tuokiasi. Jei kas nors apkaltinamas melavimu, jis gali susikviesti visą bendruomenę į bažnyčią ir Dievo akivaizdoje pasakyti, kad jei jis neteisus, tegul jam atsitinka kas nors blogo. „Tai šventas dalykas. Jei kalbi netiesą, Dievas tikrai „pakoroja“, – sako mergina.
Romų bendruomenėse apkalbos laikomos didžiuliu blogiu. Jei apkalbi ką nors, užsitrauki didelę nuodėmę, užsidedi kryžių. Apkalbėti ir barti romą gali tada, kai turi faktą.
Konsuela daug važinėja po pasaulį, dalyvauja įvairiose konferencijose romų integracijos klausimais. Jai labai apmaudu, kad lėšos, skirtos konferencijoms ir projektams, nepasiekia skurdžiausiai gyvenančių šeimų. „Suprantu, kad per vieną dvi dienas nieko nepakeisi, tačiau stengtis būtina“, – sako Konsuela.
Vidurinis išsilavinimas – iššūkis
Prieš ketverius metus Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės buvo užsakytas Socialinių tyrimų instituto tyrimas „Romų padėties tyrimas: romai švietimo ir darbo rinkos sankirtoje“. Tyrimu buvo siekiama išnagrinėti romų adaptacijos ir integracijos į Lietuvos visuomenės gyvenimą veiksnius bei atskleisti jaunų romų (iki 29 m.) sėkmingos socializacijos veiksnius. Skirtingose Lietuvos geografinėse vietovėse buvo apklaustas 231 asmuo bei atlikti interviu su daugiau nei 50 ekspertų.
Pastarųjų kelerių metų emigracinė Lietuvos gyventojų patirtis turėjo didelės įtakos ir romų bendruomenei. Tyrimo metu surinkta informacija ir duomenys leidžia teigti, kad nemaža romų dalis išvyko gyventi į užsienio šalis, tačiau į Lietuvą atvyksta romų iš kaimyninių šalių (Kaliningrado srities ir pan.) bei vyksta migracija Lietuvos viduje. Apklausoje dalyvavę romai turi ir trumpalaikės, ir ilgalaikės emigracijos patirties, įskaitant darbą užsienyje.
Iš tyrimo matyti, kad beveik pusė romų bendruomenės sudaro 15 metų amžiaus vaikai ir kad Lietuvos romai yra sėslūs – dabartinėje gyvenamojoje vietoje gyvena ilgiau nei 20 metų.
Vidutiniškai baigia 5 klases
Apklausos duomenimis, vidutinis romų namų ūkis – 6-7 asmenys. Beveik pusė apklausoje dalyvavusių romų turi iki 3 vaikų, ketvirtadalis – 4 vaikus, panašiai tiek pat – 5 ar daugiau vaikų.
Daugiau nei trečdalis romų gyvena jiems ar šeimos nariams priklausančiame būste. Kitas trečdalis gyvena būstuose, nuomojamuose iš savivaldybės. Tai irgi neprideda „pliusiukų“ į romų reputacijos krepšelį, kaip ir tai, kad beveik pusė romų moksleivių išlieka pradinio ugdymo etape (1-4 klasės), tačiau ši dalis po truputį mažėja. Tiesa, didžioji dalis vaikų pradinį išsilavinimą ir dalį pagrindinio išsilavinimo pakopos įgyja tik per dešimt mokymosi metų. Palyginti su ankstesniais metais, padaugėjo romų moksleivių, kurie mokosi 5-7 klasėse, tačiau pagrindinio ir vidurinio išsilavinimo įgijimas išlieka iššūkiu. Penktadalis apklausoje dalyvavusių romų nelankė bendrojo lavinimo mokyklos ir nėra baigę nė vienos klasės. Mažiau nei 20 proc. tyrime dalyvavusių romų yra baigę devynias ar daugiau bendrojo lavinimo mokyklos klasių. Pagrindinis lūžio taškas, lemiantis romų apsisprendimą tęsti ar netęsti mokymąsi, mokyklos lankymą, įvyksta 6-8 klasėse bei pasiekus 16 metų amžiaus ribą. Tik maža dalis romų pasiekia savo amžiaus klasę. Didžioji dalis būna tiesiog išbraukiama iš moksleivių sąrašų dėl prasto lankomumo.
Lyginant apklaustų romų ir jų vaikų mokyklos lankymo pradžią galima teigti, kad kur kas daugiau vaikų pradeda laiku lankyti mokyklą, palyginti su jų tėvais – 6-7 m. mokyklą pradėjo lankyti vos daugiau nei 50 proc. apklaustų romų ir beveik 80 proc. jų vaikų. Net trečdalis jaunesnių nei 18 metų tyrime dalyvavusių romų mokyklą pradėjo lankyti sulaukę 10 metų ar vyresni. Kuo vėliau romų vaikai pradeda lankyti mokyklą, tuo mažiau klasių jie baigia.
Problemas sprendžia bendruomenėje
Sklando stereotipas, kad romai niekada nedirba. Tyrimas jį iš dalies patvirtino – didesnė dalis apklausoje dalyvavusių romų nurodė, kad nedirba jokio darbo. Apie 40 proc. apklaustųjų nurodė, kad turi darbą arba užsiėmimą, iš kurio gauna pajamų.
Pagrindinė veikla – neformali individuali veikla, kurią pusė įvardija kaip metalo laužo rinkimą, kita pusė – būrimą ir prekybą turguje. Pagal darbo sutartį dirba tik apie 8 proc., samdomą darbą be sutarčių nurodo dirbantys 6 proc. apklaustų romų.
Socialinės pašalpos yra daugiau nei trečdalio romų pagrindinis pajamų šaltinis, daugumai romų padeda tėvai.
Tyrimo duomenimis, be vairuotojo pažymėjimo vairuoja jaunesni neraštingi arba mažai išsilavinę romai. Vairuotojo pažymėjimo įgijimas yra puikus pavyzdys, kaip menkas išsilavinimas, neraštingumas apsunkina socialinių įgūdžių formavimąsi ir panaudojimą socialinei integracijai.
Pagrindinės priežastys, lemiančios romų integracijos bei mokymosi sunkumus, yra susijusios su socialinių įgūdžių stoka, kalbos barjeru ir mokyklos nelankymu. Dauguma romų vaikų nelankė nei ikimokyklinio ugdymo įstaigų, nei priešmokyklinio ugdymo grupių, rečiau įsitraukia į popamokinę veiklą – jiems sunkiau ugdyti socialinius įgūdžius, kurių reikia adaptuojantis mokykloje.
Romų vaikai yra daugiakalbiai, bet kalbų įgūdžiai skiriasi. Dauguma apklaustų mokytojų, dirbančių su romais, teigia, kad lankomumas labai susijęs su mokymosi rezultatais – jei romų vaikai lanko mokyklą, jų pasiekimai beveik nesiskiria nuo vidurkio. Dauguma romų mokosi pagal specialiųjų poreikių programas, tačiau, nepaisant taikomų programų, didelės įtakos mokyklos baigimui ar didesniam baigtų klasių skaičiui jos neturi – mokyklas baigia nedidelė jas lankiusių romų dalis.
Tyrimo metu surinkti duomenys liudija, kad švietimo sistemos iššūkiu vis dar išlieka pagalbos mokytojams, papildomai dirbantiems su romų moksleiviais, klausimas. Romų specifinių socialinių bei švietimo poreikių pripažinimas pagerintų jų padėtį bendrajame švietime.
Tautybė apsunkina įgyvendinti siekius
Romų paklausus, kokia parama reikalinga jų vaikams mokantis mokykloje, dažniausiai buvo įvardijamos problemos, susijusios su finansine romų šeimų būkle (mokymo priemonės, vaikų drabužiai, kt.). Nemaža dalis tyrime dalyvavusių romų įvardijo ir kitus poreikius: edukacinę pagalbą, įskaitant papildomų pamokų, užsiėmimų, pagalbos mokantis mokykloje, ruošiant pamokas ir pan.
Dalis tėvų atkreipia dėmesį į romų vaikų išskyrimą mokykloje ir mano, kad tam kelią galėtų užkirsti vienodas visų mokyklos bendruomenės narių – moksleivių, mokytojų, tėvų – požiūris į romų moksleivius.
Maždaug pusė apklaustų romų nori, kad būtų vadinami romais, o ne čigonais, tačiau tiek pat romų nenori, kad tautybė būtų įrašyta į asmens dokumentus. Tai rodo, kad vieningos nuomonės tarp romų nėra. Pastebimas reiškinys – vaiko tautybės keitimas iš čigono į kitą (ypač jei šeima mišri) arba tautybės neminėjimas dokumentuose. Šis reiškinys rodo, jog romams jų tautybė atrodo kaip aplinkybė, kuri apsunkina galimybes įgyvendinti savo siekius.
Nemaža dalis romų įvardija bažnyčią kaip svarbią instituciją, su kurie vienaip ar kitaip susidūrė per paskutiniuosius metus – daugiau nei 40 proc. teigia, kad lankėsi joje dažniau nei tris kartus. Tiesa, pokalbių metu dauguma nurodo, kad „bažnyčia yra širdyje“ ir nereikia niekur eiti.
Oksana LAURUTYTĖ