Šiauliuose viešai raginama naikinti neformaliojo švietimo įstaigas, nes jas, girdi, reikia išlaikyti. Vaiką užauginti – brangu, užauginti dorą – dar brangiau. Šia tema aktualus „Šiaulių krašto“ interviu su ilgamete Moksleivių namų vaikų ir jaunimo teatro studijos „Kompanija šauni“ vadove Dale DARGIENE.
– Kaip vertinate viešoje erdvėje girdimus raginimus Šiauliuose mažinti neformaliojo ugdymo įstaigų tinklą – esą brangu išlaikyti pastatus, mokėti atlyginimus būrelių vadovams?
– Reikėtų apsispręsti, kokiais prioritetais vadovaujamės ugdydami vaiką. Ar manome, kad mūsų vaikams užtenka tik formalaus švietimo, ar neformalų švietimą irgi laikome lygiai svarbų. Iš savo patirties žinau, kad būreliuose įgūdžių gyvenimui vaikai gauna daug daugiau negu formaliajame švietime.
Šiuolaikinis švietimas kaip tik akcentuoja neformalųjį ugdymą – požiūris į jį jokiu būdu negali būti menkinantis.
Ar daug yra vietų Šiauliuose, kur mūsų vaikai galėtų eiti ir užsiimti? Manau, kad neformaliojo ugdymo tinklą tik plėsti reikėtų, o ne naikinti. Šiek tiek užimti nebent pradinukai ir paaugliai, bet jaunimui trūksta neformalaus švietimo, nes pas mus tam nėra sąlygų. Parodykit Šiauliuose nors vieną pastatą jaunimui, išlaikomą Savivaldybės.
Kur jaunimas galėtų nemokamai kurti, bendrauti, šokti diskotekose? Nėra to. Grupelė jaunimo turėjo idėją kurtis kino teatre „Laikas“, kuris tuščias tuščiausias metų metais stovi. Vaikai pabuvę Anglijoje pamatė, kad ten yra vietų, kur jaunimas gali nemokamai rinktis – nereikia eiti į kavinę, brangiai mokėti. Yra pigi, jų pačių aptarnaujama arbatinė, stovi kompiuteriai – sukurta tam tikra sistema, ir vaikams suteikiama veikimo laisvė. Pas mus nėra vietos vaikams.
– Bandoma įteigti, kad būreliuose vaikai nieko naujo nesužino – esą dėstomi tie patys dalykai, kaip per pamokas...
– Būreliuose svarbi aplinka ir žmonės, su kuriais toje neformalioje aplinkoje vaikas susiduria. Jeigu susidarė būrelis vaikų, kuriems siūloma veikla, tarkime, kad ir maisto gaminimo, vadinasi, jie pasirenka būtent tą vadovą, kuris ten dirba. O dirba jis visai kitaip negu mokykloje, nes turi kitokias sąlygas, kelia kitus tikslus. Gal vaikas ateina pasikalbėti apie savo problemas? Aišku, vaikas išmoksta gaminti, sužino receptus, bet esmė – labai malonus šiltas bendravimas, neįspraustas į 45 minučių pamokos rėmus.
Laikas būrelyje teka lėtai, neskubant. Supraskite, vaikas ir taip jau mokykloje pusę dienos praleidžia pagal suaugusiųjų sustyguotą, sureguliuotą dienotvarkę.
– Ar tėvai už vaikų neformalųjį švietimą moka labai mažai, kad būreliams nuolat klijuojama išlaikytinių etiketė?
– Pas mus iš viso nebėra nemokamų būrelių. Neformalaus švietimo įstaigose užsiėmimai seniai mokami. Anksčiau mokyklose, kurios būdavo susikūrusios neformalaus švietimo programas, nereikėdavo mokėti, bet dabar ir ten būreliai mokami.
Aiškinama, neva mes mažai mokame, o užsienyje daug tėvai moka. Tai – iškreipta informacija. Vakarų šalyse būrelių ir mokesčio už juos pasirinkimas – labai platus. Teatro būrelis tikrai nemažai kainuoja, bet tėvai sumoka panašią atlyginimo dalį, kaip ir mes, nes ir atlyginimai ten – kitokie.
Užsienyje yra ir visai nemokamų būrelių, kuriuos išlaiko Savivaldybė arba bendruomenė, o pas mus nemokamų būrelių neliko.
– Nuo kitų metų atsirasiantis neformaliojo švietimo krepšelis paskatino nesveiką konkurenciją tarp formaliojo ir neformaliojo švietimo įstaigų?
– Mes nenorim su mokyklomis pyktis. Bet dabar kai kurios mokyklos net neleidžia skelbimo apie Moksleivių namų būrelius pakabinti. Sako: „Mes turim savo, mums nereikia“. Vaikui užkertamas kelias net sužinoti apie mieste veikiančius būrelius.
Arba į mokyklą atėjusio vaiko tėvams pasakoma: „Jūs turite krepšelio lėšas atiduoti mūsų mokyklai, kitaip mes jūsų vaiko nepriimsime“.Tada vaikui pasirinkimo nebelieka.
Drastiškai pradėjome žiūrėti vieni į kitus todėl, kad tyčia sukurta tokia situacija.
Moksleivių apklausą atlikusios studentės išsiaiškino, kad mokyklose daug būrelių, bet jie nefunkcionuoja taip, kaip turėtų. Tai mokytojos iš būrelio fakultatyvą pasidariusios, tai būrelis vadinasi vienaip, o veikla jame – kita.
Žinoma, ir mokyklose yra gerų būrelių. Objektyviausias būrelio kokybės vertintojas yra vaikas, kuris visada eina paskui asmenybę – vadovą.
– Privačiai besiverčiantiems būrelių vadovams sąlygos dirbti – sudėtingesnės?
– Šiuo metu privačiai dirbantys vadovai jaučiasi diskriminuojami, nes jiems brangu nuomotis patalpas ir dėl to išauga mokestis už būrelį.
Erdvė saviraiškai turėtų būti plati. Yra būrelių, galinčių pritraukti didelius pinigus – pavyzdžiui, pramoginiai šokiai, už kuriuos tėvai net nemąstydami moka.
Bet yra ir kitokių būrelių, sakykim – aviamodeliavimas, kurie nesurenka tų šimtų litų.
Reiktų palaikyti įvairovę: kai ką paremti, o kas išsilaikytų, nes yra labai populiarus. Gerai, jeigu su krepšeliu visiems būreliams bus sudarytos vienodos sąlygos.
Supriešinimas yra visiškai nereikalingas, nes dauguma vadovų sąžiningai dirba, ir atlyginimas to neatperka.
– Brukamas stereotipas, kad neformaliojo švietimo įstaigos – sovietinė atgyvena. Esą Moksleivių namai yra buvę Pionierių rūmai. Ar vakarų šalyse, kur šios atgyvenos nėra, vaikai paliekami gatvėse?
– Užsienyje vaikų užimtumas kur kas didesnis. Pavyzdžiui, Norvegijoje viduryje miesto stovi menų gimnazija. Aprūpinimas toks, kokio Vilniaus universitetas neturi. Puoselėjami ne tik menai, bet ir techninis mokslas. Vaikas visada norės į tokią gimnaziją eiti. Įvairovė, ir už priemones mokėti nereikia.
Kai grįžti iš užsienio, matai, koks pas mus vakuumas šioje srityje. Ir dar norima sugriauti tai, kas yra. Žeidžia, kai kritikuojama, nesigilinant į esmę.
Vieni kolektyvai garsina miestą, jie – dideli. O kiti – mažyčiai, kuriuose vaikai mokosi bendrauti, gerai leidžia laiką, nurimsta, atgauna pusiausvyrą. Ar tai – ne vertybė? Kuris būrelis vertesnis – tas, kuris garsina miestą, ar lavinantis kūrybiškumą? Kas galėtų atsakyti?
Mūsų vaikai, uždarę mokyklos duris, bėga neatsigręždami. Todėl reikėtų užtikrinti neformaliojo švietimo įstaigų įvairovę, kad vaikas galėtų pasirinkti, kur jam eiti.
Irena BUDRIENĖ