• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Tikriausiai daugelis pamena, jog dar prieš dešimtmetį parduotuvių lentynose gulėję sąsiuviniai buvo „papuošti“ vos keliomis linijomis viršelyje, kad mokinys galėtų užsirašyti savo vardą, ir daugybos lentele paskutinio lapo išorinėje pusėje. Dabar parduotuvių lentynos lūžta nuo įvairiausių formatų, spalvų ir popieriaus kokybės sąsiuvinių, kurių viršelius puošia patrauklios iliustracijos.

REKLAMA
REKLAMA

Prekybininkai, nesikuklindami ir toliau demonstruoja savo išradingumą, mat pirkdamas sąsiuvinį mokinys gauna ir „nemokamą“ reklamos dozę – sąsiuvinio atvartuose puikią nišą savo paslaugų reklamai suranda įvairių prekių tiekėjai.

REKLAMA

Reklamos kodekse – etikos pamokos prekybininkams

Lietuvos respublikos reklamos etikos kodekse teigiama: „Reklama neturi neigiamai veikti vaikų psichikos, moraliai žaloti, kenkti jų dvasiniam ir fiziniam vystymuisi, naudotis jų patiklumu, patirties trūkumu ar paklusnumu. Reklama neturi skatinti vaikų, norinčių gauti reklamuojamą produktą, įkyrėti savo tėvams ar kitiems giminaičiams. Reklama negali tikinti vaikų, kad jie bus kuo nors blogesni ar nepopuliarūs tarp kitų vaikų, jei nenusipirks reklamuojamo produkto.

REKLAMA
REKLAMA

Reklama neturi teigti, kad, jei vaikai neperka ir neskatina kitų pirkti reklamuojamos prekės, tai jie nevykdo savo pareigos ir yra nepaklusnūs.“

Sąsiuvinius moksleiviams siūlančios įmonės UAB „Realister“ reklamos projektų vadovas Mantas Lynikas, paklaustas, ar įmonės noriai perka reklamą mokyklinių sąsiuvinių atvartuose, sakė: „Daug kas priklauso nuo įmonės veiklos specifikos, kam tai yra aktualu, juolab, kad ir mes patys partnerius renkamės atsakingai. Stengiamės, kad reklama būtų naudinga ar bent jau nekenksminga moksleiviams. Reklama yra susijusi su mokslu, produktais, kurie moksleiviams gali būti naudingi, yra sveiki vartoti“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Į pastebėjimą, kad teigimas, jog būtent šie produktai yra sveiki, gali būti traktuojamas kaip bandymas padaryti poveikį vartotojui, pašnekovas atsakė: „Reklamos sąsiuvinyje nėra daug ir ji užima tik dalį puslapio. Esama ir moksleiviams naudingos informacijos – formulių, įvairių atmintinių. Sąsiuvinis yra kokybiškas, o reklamos buvimas padengia dalį jo pagaminimo kaštų, todėl mažėja kaina vartotojui.“

REKLAMA

Pirkti ar ne – kiekvienas sprendžia pats

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Nesąžiningos komercinės veiklos ir reklamos skyriaus vedėja Eglė Bakšytė informavo, jog „Lietuvos Respublikos reklamos įstatymas (Žin., 2000, Nr. 64-1937; 2008, Nr. 11-374) nustato bendruosius reikalavimus reklamai (pvz., reklama turi būti teisinga, padori, atpažįstama, nepažeisti visuomenės moralės principų, asmens garbės ir orumo, nekurstyti diskriminacijos, nekelti panikos ir pan.), tam tikrų reklamos rūšių reikalavimus ir draudimus (pvz., klaidinančios ir paslėptos reklamos draudimą, reikalavimus lyginamajai reklamai, reklamai vaikams, maisto reklamai ir kt.). Tačiau Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme nėra nustatyti specialūs reikalavimai ar draudimai reklamai mokykliniuose sąsiuviniuose. Todėl manytina, jog tokia reklama šiuo įstatymu nėra draudžiama, jei jos turinys nepažeidžia šio ir kitų įstatymų, reglamentuojančių atskirų produktų (pvz., alkoholio, tabako ir kt.) reklamą, nuostatų.“

REKLAMA

Specialistės teigimu, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba teisės aktais nėra įgaliota kontroliuoti ar riboti parduodamų prekių kainų, todėl neturi teisės nustatyti reikalavimų prekių su reklama kainoms. Be to, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488) įtvirtinta, jog vartotojai turi teisę savo nuožiūra įsigyti ir naudoti prekes ir paslaugas (pasirinkti pardavėją, paslaugų teikėją). Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, jog vartotojas turi teisę nevaržomai rinktis kokią prekę (šiuo atveju, sąsiuvinį) įsigyti – su reklama, ar be jos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos (KOMMA) valdybos pirmininkas Gintaras Šeputis, paklaustas, ar moksleivių sąsiuviniai yra tinkama vieta reklamai, sakė: „Atrodo truputį keistai, kai tokiose vietose talpinami pranešimai, kurie moksleivių tiesiogiai dar lyg ir neturėtų dominti. Žiūrint reklamos efektyvumo prasme, tai labai savotiškas sprendimas“.

REKLAMA

Kalbėdamas apie reklamos etiką, pašnekovas sakė: „Iš to, kiek man teko susidurti su analogiškomis reklamomis užsienyje, sąsiuviniai, kuriuose yra reklamos, ne parduodami, o dovanojami. Reklamos etikos kodeksas išsamiau aptaria jos turinį, o ne formą. Jei manoma, kad reklamoje yra pažeidimų, vartotojai turėtų juos išdėstyti skunde, o ekspertų komisija nuspręs, ar tai yra iš tiesų Reklamos etikos kodekso pažeidimai.“

Kosminiai rutuliukai – bandymas per vaikus paveikti tėvus

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų