O dabar labai noriu paaiškinti tiems, kurie nesupranta: vaizdo įraše – „Subaru Impreza" dugnas. Fiksuojama, kad traversas (automobilio važiuoklės skersinė sija) užpildytas putomis ir užsmaluotas – pakėlęs automobilį dugnui pažiūrėti nė neįtartum. Nežinau, ar tos vietos buvo taip stipriai paveiktos korozijos (rūdžių), kad net atsirado skylės, ar buvo sulūžusios. Bet faktas, kad sutvarkyta „tam kartui“, ar, kitaip tariant, pardavimui.
Tokių ir dar baisesnių automobilių Lietuvoje važinėja tūkstančiai. Tie baisesni yra po avarijų perrinkti ir į eismą patekę automobiliai. Pavyzdžiui, kokioje nors Vokietijoje automobilis patiria didelę avariją, lietuviai nusiperka už centus, parsivaro, suvirina iš gabalų, sutvarko iki prekinės išvaizdos, ir parduoda už rinkoje vyraujančią kainą. Kai tas automobilis Lietuvoje pasensta (jei iki to laiko nenukeliauja į kapinyną) – keliauja į Ukrainą ir kitas prastesnės ekonominės būklės šalis. Juos ten gana brangiai parduoda. Tai verslas. Labai nešvarus, žmonių gyvybes ir sveikatą kainuojantis verslas.
Aš dirbu žiniasklaidoje, kur kasdien matau nuotraukas ir filmuotą medžiagą iš klaikiausių avarijų. Žinote, ką pastebėjau? Kad pasitaiko atvejų, kai nuotraukose matau, kad automobilis po smūgio per siūles subyra į gabalus. Iš jų matosi, kad automobilis buvo suvirintas iš donorų ir sukurtas „naujas“ automobilis. O tokia iš kelių gabalų suvirinta transporto priemonė ne tik nėra saugi, tad net menkiausios avarijos atveju, net prisisegus saugos diržus, galima labai rimtai susižeisti.
Beje, prisiminiau, kadais esu mačiusi nuotrauką, darytą pažįstamo ugniagesio, kuris važiavo į avariją vaduoti prispaustųjų. Nuotraukoje – automobilis perlūžęs per pusę. Visiškai per pusę. Galinė sėdynė su bagažine – sau, vairuotojo su priekinio keleivio sėdyne – sau. Gale sėdėjęs neprisisegęs saugos diržo žmogus žuvo. Bet nežinia, ar tokiu atveju jam ir diržas būtų padėjęs. Tiesa, automobilis tikrai buvo pagyvenęs, bet vis tiek – per pusę perlūžti net ir senas nelabai kaip gali, jei kėbulas nebuvo suvirintas. Beje, nebuvo išsiskleidusi nė viena oro pagalvė. Greičiausiai, jų net ir nebebuvo, jos tikriausiai iššovė per pirmąją (ar n-tąją) to automobilio avariją, o po to sudėti daviklius apgaunantys oro pagalvių muliažai. Bet tai jau kita nešvaraus verslo tema.
Kalbu neišlauždama to iš piršto. Lietuviai prieš šešetą metų yra atlikę eksperimentą – nusipirko automobilį, jį supjaustė ir prikėlė naujam gyvenimui iš „šrotuose“ (naudotų detalių parduotuvių) rastų detalių. Jį pavadino „frankenšteinu“. Komanda su „frankenšteinu“ nuvyko į vieną Vokietijoje esančią automobilių testavimo laboratoriją ir jį ten sudaužė. Rezultatai klaikūs. Automobilis judėjo vos 64 km/h greičiu, kai trenkėsi į kliūtį. O atrodė suknežintas lyg važiavęs stipriai didesniu greičiu. Automobilis visas sueižėjo per visas siūles, kuriose buvo virinama. Ant manekeno kaklo atsiradusios deformacijos ir skylės krūtinėje bylojo apie tai, kad žmogus avarijos metu būtų turėjęs akistatą su mirtimi. O automobilis važiavo vos 64 km/h.
Kodėl rašau apie tai? Nes žinau, kad dauguma lietuvių tikrai negali sau leisti naujutėlių automobilių iš gamyklų ir perka padėvėtus. Neretai žmonės perka automobilius jų nė netikrinę – pažiūri, lyg gražus, lyg maloniai važiuoja, dar jei išgirsta pasaką, kad „vairavo tik bobutė sekmadieniais į bažnyčią“, iš karto patiki ir perka. O tikrinti reikia – ir labai atidžiai.
Pirmąjį automobilį ir aš taip pirkau – netikrindama. Buvo graži, raudona mašina. Kai pradėjo lįsti problemos, nepatingėjau pasidomėti jos istorija. Pasirodo, kad ji pagal VIN kodą turėjo būti mėlyna. Tai arba mėlyno automobilio VIN kodas buvo privirintas prie raudono automobilio, arba mėlynas automobilis staiga perdažytas į raudoną. Žinai, kad mažai apie automobilius žinančioms moterėlėms labiau akį trauktų.
Visiems, perkantiems automobilius iš antrų rankų, patariu juos labai gerai su patikimais meistrais iškrėsti. O jei jau nusipirkote suvirintą „frankenšteiną“ ar susidūrėte su kitokia automobilių perpardavinėtojų apgaule – papasakokite savo istoriją ir ją atsiųskite mums.
Raminta Žilionytė, naujienų portalo tv3.lt dienos redaktorė–reporterė.
Dėkojame! Medžiaga sėkmingai išsiųsta redaktoriui.
Peržiūrėjus, ji bus patalpinta į straipsnį.