Kova su žiūrovų mentalitetu ir požiūriu
Užtvėrus trasas lieka rūpintis saugumu jau vykstant varžyboms. Maris apie tai sakė, jog sunkiausiai „kovoti” su žiūrovų mentalitetu ir stereotipu: “Aš galiu stovėti bet kur, jeigu aš už juostos. Juk plastiko juostelė negali sulaikyti 2 tonas sveriančio automobilio, nepriklausomai, kaip ir kokiu atstumu paženklinta trasa – negalima būti draudžiamose zonose, aprašytose ralio pase. Problema yra tame, kad žmonės artėja prie trasos, nes nemato vaizdo dėl minios, stovinčios priekyje. Tokiu būdu pravažiavus pirmiems sportiniams automobiliams prasideda žiūrovų migracija, visi ieško geresnės vietos stebėti pavojingesnę, klastingesnę vietą. Žmonės, nekreipdami dėmesio į saugumo reikalavimus, pasirenka stovėti posūkio išorėje, už tramplino ir pan. Svarbu tik nestovėti kam nors už nugaros.” Beje, apie žiūrovų mentalitetą kalbėjo ir Agnė, paklausta kaip vertina žiūrovų supratimą apie ralio saugą ji pastebėjo, kad atsiranda bendra tendencija visuose renginiuose, kai žiūrovai įsigiję bilietus jaučiasi tapę visagaliais: “Nesvarbu koks tai renginys būtų ralis, žiedas ar net nesusijęs su automobilių sportu, asmuo nusipirkęs bilietą pasijaučia galintis daryti viską, nes tai lyg įeiną į bilieto kainą (šiukšlinti, laužyti inventorių). Bet iš tiesų tai taip nėra. Įsigijęs bilietą tu tampi žiūrovu, tačiau tavo pareigos, būti atsakingam už savo veiksmus niekur nedingsta, liūdna kad daugelis to nesuvokia. Kiekvienam žiūrovui organizatoriai po sargybinį nepastatys ir visko tvorom neaptvers. Norit kad situacija keistųsi reikia žmonių sąmoningumo. Niekas geriau žmonių neapsaugo nei jie patys. Jei susimokėjai už įėjimą į auto sporto renginį, tai nereiškia kad gali viską, taip tu tampi žiūrovu tam numatytoje, suplanuotoje vietoje, bet negali važiuoti į trasą savo automobiliu, negali šiukšlinti, gultis prie trasos į melioracijos griovį ir pan. nupirktas bilietas nesuteikia visagalių teisių ir nepanaikina tavo pilietinių pareigų, bei atsakomybės už save.”
Prieš startą – trasos patikra
Stebėję ralius visi matėme prieš prasidedant varžyboms greičio ruožu pravažiuojančius kelis automobilius su sirenomis. Apie jų reikšmę daugiau mums papasakojo R. Antanavičius: “Tai yra SAF (saugos) automobiliai . Jie paprastai būna trys (surašyta eilės tvarka, kokia jie išvažiuoja į trasą): SAF C, SAF B, LASF stebėtojas ir SAF A. Jų funkcija galutinai „uždaryti trasą“, įvertinti jos paruošimą lenktynėms, pabaigti tvarkyti, jei dar randama kažkokių neatitikimų. Paskutinis prieš nulinukus važiuoja SAF A, kuriuo važiuoja arba ralio saugos komisaras arba jo pavaduotojas.” Taip pat po saugos automobilių pravažiavimo gali būti atšauktas greičio ruožas jeigu gauna informaciją iš trasos saugumo viršininko ir trasą uždarančių SAF automobilių, kad trasa nėra saugi, žiūrovai nepaiso nurodymų, stovi pavojingose vietose arba saugos plane numatytos saugos priemonės neįgyvendintos. Sprendimą atšaukti ar sustabdyti greičio ruožą priima ralio oficialus asmuo – varžybų vadovas. Taip pat jau vykstant varžyboms apie pavojingose vietose esančius žiūrovus ar kitokias iškilusias problemas žiūrovai patys gali pranešti viešai skelbiamais oficialių asmenų kontaktais, nors geriausiai apie tai pranešti saugos darbuotojams esantiems šalia – jie žinos tiksliausiai ir operatyviausiai perduos informaciją tam, kam reikia.
Pavojingos vietos nurodomos ralio pase
Agnės klausėm, kurios, jos nuomone, ralio stebėjimo vietos yra pavojingiausios. Ji kelią mato iš bolido pusės, tad ir riziką gali įvertinti dar objektyviau. Jos atsakymas, tiesa, nelabai skyrėsi nuo visur kartojamų perspėjimų ralio žiūrovams: “Negalima stovėti tiesiosios pabaigoje, posūkių išorėje, po tramplino abiejose pusėse, pralaidose ar melioracijos grioviuose ar prie pat kelio. Pasirinkus stebėjimo zoną reikia pabandyti įvertinti kokius veiksmus atliktum jei netikėtai į tave skrietų automobilis ar jo dalis: ar nestovi ant skardžio, ant ežero kranto, ar yra vieta į kurią saugiai galėsi trauktis nelaimės atveju? Kartais žiūrovai klaidingai pasirenka rąstų krūvas, medžius, žemių krūvas, suoliukus, kurie yra šalia trasos kaip saugią zoną.”
Tiesa, Agnė pasakojo ir apie tai, kad dėl nesaugiai stovinčių žiūrovų ar media atstovų kartais tenka net pristabdyti automobilį ir tai pasitaiko ne taip retai – būna ir porą kartų per visą čempionatą. Taip išsiblaškę žiūrovai ne tik rizikuoja savo sveikata ir gyvybe, bet ir trukdo lenktynininkams pasiekti gerų rezultatų.
Justas Lengvinas /
Rally-Video.eu