Po dešimtmetį trukusių tyrimų ir restauravimo darbų baigtas tvarkyti vienas nuostabiausių Italijos renesanso šedevrų – Rafaelio „Madona su dagiliu“.
Rafaelio „Madona su dagiliu“, pasak Italijos restauratorių, išgyveno labai daug.
Darbas, kuriame pavaizduota Dievo motina su dviem dagilį glostančiais vaikais, ištvėrė namo griūtį, per kurį subyrėjo į 17 gabalų.
Tada Rafaelio amžininkas Ridolfo di Ghirlandaio tuos gabalus sujungė vinimis, o įtrūkimus užtepė dažais.
„Šio paveikslo istorija pažymėta pragaištingu įvykiu. Kaip mini renesanso istorikas vazaris, 1547 m. šeimininkų namuose paveikslas subyrėjo į gabalus. Tai įrodė ir mūsų atlikti tyrimai rentgeno spinduliais“, - pasakoja Marco Ciatti, restauravimo darbų vadovas.
Rafaelis paveikslą nutapė apie 1506-uosius, kaip dovaną turtingo vilnos pirklio Lorenco Nazio vestuvėms.
Paveiksle pavaizduoti vaikai simbolizuoja Kristų ir Joną Krikštytoją, o dagilis, kuris maisto sau ieško tarp dagių - būsimą Kristaus kančią.
„Problematiška tai, kad paveikslo sukūrimo ir pirmosios restauracijos datos labai artimos, todėl sunkiausia buvo atskirti originalą nuo pirmųjų taisymų“, - sako restauratorė Patrizia Riitano.
Naujausio restauravimo rezultatas pribloškiamas: dingo per šimtmečius susidariusi ruda nuosėdų plėvelė ir nešvarumai.
„Šis darbas buvo mano gyvenimo dalis kiekvieną dieną. Per tuos metus su juo daugiau laiko praleidau nei su šeima“, - pastebi restauratorė.
Paveikslas kitą mėnesį bus eksponuojamas Florencijoje, Medičių rūmuose. O paskui grįš į savąją vietą - Ufici galeriją.
Margarita Alper
LTV „Panorama“