Atsirado proga pratęsti svarstymus apie kates ir kitus keistus padarus.
Kačių dievo valia katės yra ekstrasensės tiktai tol, kol tarp ūsų vyniojasi devynios gyvybės. Bet kai ateina laikas, jos išleidžia dvasią ir virsta dvėseliena – kaip visi tvariniai.
***
Nuo šiol į Prezidentūrą kvies pirmasis čia atsidūręs šiuolaikinio meno kūrinys – dailininko Šarūno Saukos Lietuvos vardo tūkstantmečiui skirtas paveikslas. Didžiulį kūrinį, kuriame išvysime nuo nuogo kruvino Rūpintojėlio iki Žemaitės, Dariaus ir Girėno bei Virgilijaus Noreikos, į rūmus įsileidusi prezidentė Dalia Grybauskaitė sako drąsiu paveikslu norinti panervinti visuomenę...
„Paveikslas tiek drąsus, kad nutariau panervinti visuomenę. Nutariau truputį visus panervinti, kad neatrodytų, kad čia viskas tik gražu ir solidu. Lietuvos istorija nebuvo lengva, ir tūkstantmetis nebuvo lengvas“, - kalbėjo prezidentė D. Grybauskaitė. Prezidentės teigimu, patarėjai manė, kad ši pakabinti paveikslo Prezidentūroje neišdrįs.
Strategijos meno viršūnė – pasiekti, kad tvirtovės vartai būtų atrakinti iš vidaus.
Išsiblaivykite, Tamstos! Tai tikrai ne Šv. Morkaus aikštė Venecijoje!
Pagal atvaizdą ir pavidalą. Kieno veidas Rūpintojėlio tarpkojy? Gal kokio nors kunigo?
Kiek šviesių galvų! Tarsi į Halės turgaus mėsinę būtumei užsukęs...
Manau, kad į prezidentūrą paveikslas pateko būtent dėl šios nugaros. Na ir profilis kažkur matytas. Gal geriau kaldinti ant monetų?
Sveikus instinktus turintys valdovai išmanė, kokius psichotroninius ginklus reikia kabinti ant sienų.
***
Ispanijos karalius Pilypas II itin vertino Hieronimą Boschą, tačiau, kiek žinau, jo kūriniai nebuvo kabinami paradinėse menėse.
Šio dailininko paveikslai nėra baltosios karštinės sukeltos vizijos, bet tam tikri šifruoti pranešimai.
Antai, septyni mazgai ant nugarkaulio reiškia ne septynias čakras, bet yra „oktavos demono“ skiriamasis ženklas. Šis demonas klaidina žmones, skatindamas juos vertinti save oktava aukščiau, negu jie verti iš tiesų. Fragmente (viršuje) savęs pervertinimo idėją išreiškia klarneto protėvis ir į išangę sukišta fleita. Aišku, galimos ir kitos interpretacijos.
Kita Boscho alegorija (vaizdą galima padidinti, nuo klarneto žvilgsnį kreipkite į kairę). Žmogelis guli kniūpsčias, ant jo pasturgalio surašytos natos, iš to "lapo" gieda demonas. Savo mazguotu liežuviu demonas taikosi pakutenti žmogelio subinę. Nežinau, gal tai dar vienas „oktavos demono“ pavidalas.
Boscho gerbėjas Pilypas II dar mėgo groti kačių vargonais. Tai pagal oktavas išdėlioti narvai su katėmis, garsas išgaunamas badant gyvūnus adatomis.
Jei kas mano, kad rašau neaiškiai, padiskutuokime komentarų skiltyje. Argumentuotas subjektyvumas neturi ribų.
---
Papildas. Prieš kelerius metus viename Niujorko muziejuje buvo eksponuotas Chris'o Ofili paveikslas "Švč. Mergelė Marija".
Kilo skandalas. Dabar tiksliai nepasakysiu dėl ko. Ar tai paveiksle pavaizduotos dramblio išmatų krūvelės, ar tai šitas daiktas užteptas ant drobės. Tuometinis Niujorko meras Rudolphas Giuliani's pagrasino, kad atims iš muziejaus miesto dotaciją (7 mln. dolerių per metus). Hillary Clinton muziejų gynė, bet pareiškė, kad parodoje esama įžeidžiamų dalykų ir paveikslo jis neis žiūrėti. Giuliani's ir Clinton tada svarstė, ar netapus jiems Niujorko valstijos senatoriais.
Giuliani'o logika man visiškai aiški: jūs arba šūdus nuo paveikslo nukrapštykite, arba nešdinkitės į visiškai privatų muziejų, kuris neremiamas mokesčių mokėtojų (tarp jų – katalikų) pinigais.
Andres'o Serrano fotografija Kaune irgi ilgai nepabuvo ant sienos. Paskambino iš... Ir nukabino.
Nuotrauka į meno istoriją įėjo Piss Christ pavadinimu. Man skambesnis pavadinimas "Christ of Urine" – rimuojasi su Shroud of Turin (Turino drobulė). Pasitelkęs prie Smetonos išleisto prof. Ruokio chemijos vadovėlio terminiją, aiškinu, kad nuotraukoje vaizduojamas į myžalą pamerktas krucifiksas.
---
Iliustracijos surastos paprastuoju Google būdu. Kiek pavyko atsekti, Š.Saukos darbų nuotr. autoriai yra R.Jurgaitis ir Zeneka.
***