1999 metais „Microsoft“ siekdama išpopuliarinti programinę įrangą „Microsoft Reader“ pradėjo reklaminę kampaniją. „Microsoft“ tikėjo, kad jos produktas sukels revoliuciją knygų rinkoje ir pakeis žmonijos skaitymo įpročius, rašo „The Atlantic“.
Bendrovės rinkodarininkai nutarė pažvelgti į ateitį ir pateikė savo prognozes pasaulinėje knygų rinkoje.
Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad „Microsoft Reader“ nebuvo itin patrauklus produktas ir nepakeitė žmonijos skaitymo įpročių. Vis dėlto bendrovės rinkodaros darbuotojų prognozės tapo įdomiu istoriniu šaltiniu.
Nieko nuostabaus, kad pradiniai „Microsoft“ lūkesčiai buvo pernelyg optimistiniai, kur kas įdomiau tai, kad bendrovės spėjimai buvo kur kas tikslesni kalbant apie tolimesnę ateitį.
„Microsoft“ manymu, 2001 metais turėjo pasirodyti pirmieji elektroniniai vadovėliai, kurių dėka būtų palengvėjusios moksleivių kuprinės.
2010 metais elektroniniai vadovėliai sudarė vos 2 proc. rinkos.
Bendrovės teigimu, 2002 metais turėjo pasirodyti skaityklės, kurių ekrano raiška savo kokybe prilygtų tradiciniam popieriui. Tiesa ta, kad net ir šiandien nėra vieningos nuomonės ar „iPad“ ekrano raiška prilygsta spausdintiniams leidiniams. Tuo tarpu pirmosios patikimos knygų skaityklės pasirodė tik 2004 metais, kuomet buvo pristatyta „Sony Librie“.
„Microsoft“ žadėjo, kad 2003 metais elektroninės skaityklės svers mažiau nei pusę kilogramo ir kainuos 99 JAV dolerių.
Šiuo atveju bendrovė apsiriko tik iš dalies. Anksčiau minėtas „Sony Librie“ svėrė vos porą šimtų gramų, tačiau pirmoji „Kindle“ skaityklė, kuri kainavo 99 JAV dolerius pasirodė tik 2011 metais.
Anot bendrovės, 2004 metais turėjo pasirodyti funkcionalūs planšetiniai kompiuteriai, kuriuose bus įdiegta knygų skaityklės funkcija, tradicinės kompiuterių programos ir galimybė rašyti tekstą ranka.
Nors planšetiniai įrenginiai egzistuoja gana seniai, tačiau visuotinai pripažįstama, kad 2009 metais jų rinka buvo mikroskopinė ir tik 2010 metais, kuomet „Apple“ pristatė „iPad“, ši niša pagaliau suklestėjo.
„Microsoft“ spėjimu 2005 metais elektroninių knygų, laikraščių, žurnalų ir kitų leidininių rinka turėjo perkopti 1 mlrd. JAV dolerių.
Deja, tikrovėje 2005 metais prekyba elektroniniais leidiniais dar tik pradėjo žengti pirmuosius žingsnius. Tuo metu šios rinkos dydis įvairiais skaičiavimais svyravo nuo 10 iki 100 mln. JAV dolerių.
JAV, kuri yra didžiausia tokių produktų rinka, elektroniniai leidiniai išpopuliarėjo tik pasirodžius „Kindle“ bei „iPad“ įrenginiams ir išmaniesiems telefonams su geros kokybės ekranais.
Kalbėdama apie 2006 metus bendrovė prašovė pro šalį. Anot „Microsoft“, šiais metais prekyba elektroninėmis knygomis turėjo įsitvirtinti tradiciniuose knygynuose, spaudos kioskuose, oro uostuose ir kitose panašiose vietose.
Belieka džiaugtis, kad ši prognozė visiškai nepasitvirtino ir žmonija sukūrė internetinius knygynus.
„Microsoft“ prognozavo, kad 2009 metais įvyks didysis persilaužimas ir daugelis knygų vartotojams taps priimtinesnės elektroniniu, o ne tradiciniu formatu. Anot bendrovės, tokios knygos bus pigesnės, tačiau jų pardavimai didesni.
Tiesą sakant, Billo Gateso komanda šį kartą buvo gana tiksli. Elektroninės knygos tapo rimtomis konkurentėmis tradiciniam produktui 2011-2012 metais. Kaip tik tada JAV elektroninių knygų pardavimai viršijos tradicinę prekybą.
Vis dėlto daugelyje pasaulio valstybių elektroninių knygų pardavimai tebėra labai menki.
Žvelgdama į tolimesnę ateitį bendrovė buvo dar taiklesnė. Anot jos, 2010 metais atsiras skaityklių kurios svers apie 200 gramų, galės sutalpinti iki 1 mln. knygų ir galės nepertraukiamai veikti 24 val.
2010 metais „Amazon“ pristatė skaityklę „Kindle 3G“, kuri nors ir svėrė maždaug 400 gramų, tačiau galėjo aktyviu režimu veikti 30 val. Vis dėlto šios skaityklės talpa nebuvo tokia įpūdinga kaip to tikėjosi „Microsoft“. „Kindle 3G“ atmintyje tilpo maždaug 1 tūkst. knygų. Tačiau jas galima bet kada ištrinti ir atsisiųsti naujų todėl kiekvienas skaityklės savininkas turi prieigą prie milijonų leidinių.
1999 metais „Microsoft“ rinkodarininkai spėjo, kad 2012 metais pasaulyje prasidės arši kova tarp tradicinių ir elektroninių knygų Pirmųjų atstovai paskelbs šūkį „Tikros knygos iš tikro medžio tikriems žmonėms“.
„Microsoft“ visiškai teisingai numanė, kad tradicinių knygų leidėjai apeliuos į pirkėjų jausmus kalbėdami apie autentiškumą, betarpišką sąlyti su popieriumi bei juslinį santykį su kūriniu.
Nepanašu, kad elektroninės knygos artimausiu metu bus pajėgios visiškai išstumti piepierinę produkciją. Daugelis skaitytojų nori mėgautis popieriumi, dekoruoti savo namų sienas knygomis ir tokiu būdu kurti ne tik namų interjerą, bet ir savo pačių įvaizdį.
Įdomu tai, kad skaitytojai rinkdamiesi didesnės meninės arba intelektinės vertės kūrinį yra linkę įsigyti popierinę knygą, tuo tarpu mažiau reikšmingus skaitinius kaupti elektroninėse skaityklėse.
Toliau siūlome susipažinti su 1999 metais „Microsoft“ paruoštomis prognozėmis, kurioms galbūt lemta išsipildyti netolimoje ateityje:
2015 metai. Buvę aukštųjų technologijų rinkos varžovai suvienys jėgas ir skaitmenizuos visas JAV nacionalinės bibliotekos knygas.
2018 metai. Didžiausi laikraščiai atsisakys popierinių leidinių ir visiškai pereis prie skaitmeninės leidybos.
2019 metai. Popierinės knygos užims tik mažą rinkos dalį. Jos liks populiarios kolekcionierių tarpe. Žmonės dovanos popierines knygas įvairių švenčių proga. Dalis skaitytojų vis dar rinksis popierines knygas dėl jiems priimtinų tokio skaitymo potyrių.
2020 metai. 90 proc. viso pasaulio knygų bus prieinamos elektroniniu formatu. Žodynuose atsiras išplėsta žodžio knyga samprata apimanti ir elektronines knygas.