Naujo automobilio modelio sukūrimo ciklas užtrunka daugiau nei trejus metus, todėl koncerno „Ford“ dizaineriai, inžinieriai ir rinkodaros specialistai turi mokėti nuspėti būsimųjų vartotojų poreikius, norus ir tuo metu vyraujančias madas.
Paprastai jie tai daro analizuodami pasaulines madas ir elgsenos tendencijas. Šiemet koncerno Globalių vartotojų tendencijų ir ateities modeliavimo padalinys išleido jų pačių parengtas vartotojų elgsenos tendencijų prognozes.
1. Naujasis tikėjimas yra pasitikėjimas
Jei pasitikėjimas būtų pilstomas į butelius kaip vynas, pastarųjų metų gėrimas būtų karstelėjęs. Finansų krizė, skandalai, sukrėtę verslą, politiką ir religiją. Vartotojų pasitikėjimo mandatų neteko korporacijos, vyriausybės ir žiniasklaida. Pavargę nuo klaidinimo, vartotojai savo santykius su prekės ženklais konstruoja iš naujo. Rinkodaros akimis žiūrint, pasitikėjimas yra elementarus ir nelabai inovatyvus dalykas, tačiau kitąmet pasitikėjimas taps didžiausiu prekės ženklo turtu.
Nuo 2001-ųjų, pasitikėjimas prekės ženklais sumažėjo 50 proc., šiandien vartotojas pasitiki tik vienu prekės ženklu iš 4. Per trejus metus pasitikėjimo ir prekės ženklo vertės koreliacija padidėjo 35 proc. Palyginti su 2008 metais, kompanijos, kuriomis pasitikima yra 20 proc. mažiau „susireikšminusios“, 12 proc. mažiau „lyderiai“, 5 proc. mažiau „tradicinės“. Jei norite, kad jumis pasitikėtų, jums reikės suvokti realybę, rūpintis klientais, būti paslaugiems, atitikti kainos už vertę kriterijų ir būti atviriems bei kalbėti tiesiai.
2. Vartotojų respublika
Įsitraukimas į politiką anksčiau buvo vertinamas trimis kriterijais: ar aukojai, ar buvai savanoris, ar balsavai. Šiandien atsirado ketvirtasis matmuo: ar pakeitei savo vartojimo įpročius taip, kad pakeistum politiką. Labai politizuotame ir persipynusiame šiandienos pasaulyje kompanijos yra laikomos pakankamai įtakingomis tam, kad jų valia galėtų keisti aplinką. Tačiau vartotojai gali keisti kompanijas ir ištisus sektorius.
„Okupuok“ judėjimas veikė 951 mieste 82 šalyse. 70 proc. žmonių sutiktų dirbti mažiau apmokamą darbą kompanijoje, kurios verslo kultūrai jie pritaria. 65 proc. žmonių tiki, kad jie gali pakeisti korporacijų elgesį palaikydami tas, kurios elgiasi teisingai. 72 proc. žmonių tiki, kad laisvas informacijos judėjimas internete verčia žmones elgtis geriau.
3. Suvokti realybę
Vartotojai puikiai supranta, kad niekas nėra tobulas. Jei kompanija atvirai pripažįsta ir žino savo trūkumus, vartotojai jai bus gerokai atlaidesni, manydami, kad ji „autentiškesnė“. Maža to, vartotojai instinktyviai bijo daiktų, pateikiamų kaip „tobuli“. Savo klaidų ir trūkumų pripažinimas vertinamas ne kaip silpnybė, o kaip tvirtumo ir jėgos įrodymas.
82 proc. žmonių sutinka, kad nesėkmių pripažinimas yra vienas kertinių sėkmės faktorių. Tokių charakteristikų kaip „grubus, netašytas“ koreliacija su pasitikėjimu išaugo 114 proc. 18-24 metų amžiaus kategorijoje.
4. Eiti nepramintais takais
Anksčiau sėkmės receptas buvo paprastas – sunkiai dirbk, mokykis, rodyk iniciatyvą ir kopsi karjeros laiptais aukštyn. Tačiau jaunajai kartai toks scenarijus atrodo ribojantis. Todėl vis daugiau žmonių patys susikuria sau karjerą savo interesų ir pomėgių aplinkoje. Sparčiau daugėja laisvai samdomų specialistų, vis daugiau žmonių dirba namuose, o aukštosiose mokyklose gautas tradicinis išsilavinimas tampa visai nebūtinu verslo sėkmei.
91 proc. praėjusio amžių sandūroje gimusių žmonių viename darbe neketina dirbti ilgiau nei 3 metus. Tai reiškia, kad per savo gyvenimą jie planuoja pakeisti 15-20 darboviečių. Tik 12 proc. 18-30 proc. amžiaus grupės žmonių yra vedę ir turi vaikų. 14 proc. žmonių susikūrė darbo vietas sau – 14 proc. daugiau nei 2001 metais.
5. Mikroįgūdžiai
Socialinių tinklų eroje meistriškumas ir kūrybiškumas yra įvertinamas iškart. Kuo daugiau įgūdžių turime, tuo daugiau istorijų galime papasakoti pasauliui. Technologinės galimybės leidžia tiek skleisti žinią, tiek mokytis naujų dalykų, todėl vis daugiau žmonių siekia įgyti kuo daugiau skirtingos patirties, o ne visą gyvenimą tobulinti pasirinktos srities įgūdžius. Dar daugiau, šiandienos dinamiškoje aplinkoje žmonės stengiasi patys sukurti visiškai naujas disciplinas ir profesijas, kurios leistų jiems išsiskirti iš minios.
JAV šiuo metu yra 44 milijonai laisvai samdomų žmonių. 79 proc. apklaustųjų norėtų tapti savo paties karjeros autoriais. 77 proc. apklaustųjų sutinka, kad nūdienos ekonomikoje geriau sekasi tiems, kurie yra atviri ir lankstūs.
6. Padėk sau
Atsiranda nauji pagalbos sau būdai, paremti interneto ir naujų technologijų galimybėmis akimirksniu užtikrinti grįžtamąjį ryšį. Viena vertus, žmonės savanoriškai patiki savo pomėgių ar finansų stebėseną išmaniesiems prietaisams, kita vertus, rezultatais mielai dalijasi viešai, tuo suteikdami bendruomenėms galimybę vertinti rezultatus. Atsiranda daugiau motyvacijos, disciplinos ir orientacijos į rezultatą.
80 proc. apklaustųjų nesutinka, kad žmogus pats negali pakeisti savo gyvenimo. Žmonės, kurie JAV turi įsidiegę sporto klubui pritaikytas programėles „GymPack“ nepraleidžia 86 proc. numatytų treniruočių. 80 proc. sutinka, kad tikslų ir siekių viešinimas leidžia juos lengviau pasiekti.
7. Pasididžiavimo savo kiemu ekonomika
Mąstyk apie mažus dalykus, daryk didelius pokyčius. Vartotojai suvokia, kad didžiausius pokyčius galima padaryti savo kieme. Investuodami bendrijos naudai vartotojai keičia savo pačių gyvenimo kokybę.
85 proc. apklaustųjų sutinka, kad vietos bendruomenės problemas sprendžia efektyviau nei centrinė valdžia. 55 proc. žmonių mažiau pasitiki kompanija, kuri neinvestuoja į aplinkines bendruomenes.
8. Daugiau intymumo
Amerikoje pirmą kartą po daugybės metų didžiųjų miestų centrai auga greičiau nei priemiesčiai. Priemiesčių ramybė vis dažniau keičiama į dinamiškumą, galimybę keistis, didesnę kultūros koncentraciją. Miesto centre patogiau ir paprasčiau steigti mažas bendruomenes ir kurti intymią atmosferą didelėse erdvėse.
7 proc. jaunų žmonių norėtų į darbą vaikščioti pėsčiomis. 65 proc. naujai būstą miestuose įsigijusių žmonių teigė, kad pasirinkimą lėmė kaimynystės kokybė, 36 proc. buvo labai svarbu atstumas iki darbovietės.
9. Ignoruoti nereikalingus dalykus
Vartotojas verste užverstas informacija, vertinimais ir pasiūlymais. Daugiau nei 690 tūkstančių užklausų „Google“ paieškos sistemai pateikiama kiekvieną sekundę. Per tą patį laikotarpį sukuriama daugiau nei 100 naujų profilių „Linkedin“ socialiniame tinkle, įregistruojama 70 naujų interneto adresų. Tačiau vartotojai baimę ko nors nepastebėti pamažu pakeitė laime ignoruoti tai, ko nereikia.
42 proc. amerikiečių naršo internete, 29 proc. kalba telefonu, 26 proc. rašo žinutes žiūrėdami televiziją. 67 proc. amerikiečių pasitikrina savo išmaniuosius telefonus pasimatymo metu, 45 proc. tai daro kino teatruose, 33 proc. – bažnyčiose. Vis daugiau žmonių sutinka, kad galimybė atitrūkti nuo visko ir tiesiog pasnausti yra labai svarbi. 34 proc. apklaustųjų teigia, kad jų darbdaviai leidžia nusnausti darbo vietoje, 6 proc. bendrovių turi specialiai įrengtas patalpas.
10. Minimalus maksimalistas
Beatodairiškas vartojimas liko praeityje. Kokybė vėl laimi prieš kiekybę. Vartotojai renkasi daiktus, kurie tarnauja ilgiau, tokiu būdu taupydami resursus ir tausodami aplinką. Mažiau daiktų, daugiau kokybės. Vartotojai pasitiki bendrovėmis, kurios elgiasi taip pat.
65 proc. vartotojų teigia mokėsiantys daugiau už elektronikos prekes, kurios pagamintos atsakingai. Amerikos mainų daiktais rinkos apyvarta siekia 12 milijardų dolerių, tiesa, apyvarta tik teorinė, nes mainai nieko nekainuoja. Trys svarbiausi dalykai perkant elektronikos prekes: patvarumas (86 proc.), kaina (85 proc.), funkcionalumas (83 proc.).
11. Sugrįžti prie savo pojūčių
Virtualiame pasaulyje lengva pasiklysti. Šiandien eilinis vartotojas praleidžia 11 valandų per dieną prie kurio nors ekrano. „Facebook“ paskyrą Amerikoje turi daugiau žmonių nei turi pasą. 62 proc. žmonių tikrina darbo paštą namuose. Todėl vartotojams itin svarbu sugrįžti į realų pasaulį, užuosti, paliesti ir paragauti. Tendencija, kai patirtis tampa svarbesnė nei materialūs dalykai vis stiprėja.
Paryžiuje veikia restoranas „Dans le Noir“, kurio klientai valgo tamsoje – taip siekiama geriau pajusti skonio niuansus. Jo filialai jau atidaryti 5 miestuose. Ekologinis turizmas tampa vis populiaresnis. Prognozuojama, kad iki kitų metų pabaigos įvyks 1,6 milijardo kelionių. Nuotykių turistai 2009 metais kelionėms skyrė 89 milijardus dolerių.
12. Amžinai jaunas
Šešiasdešimtmečiai dabar elgiasi tarsi penkiasdešimtmečiai, šie – tarsi keturiasdešimtmečiai ir taip toliau. Medicina ir gyvenimo būdo pokyčiai vartotojus paverčia amžinai jaunais. Pagyvenusios moterys žaidžia kompiuterinius žaidimus, o 20-mečiai linksminasi 60-ies sulaukusio Bruce‘o Springsteen‘o koncertuose.
70 proc. pokaryje gimusių žmonių planuoja dirbti ir sulaukę pensinio amžiaus. 55-erių ir vyresnės moterys daugiau laiko praleidžia žaisdamos internetinius žaidimus nei 15-24 metų vyrai. Daug 1946-1964 metais gimusių žmonių sulauks 90-ies metų ir daugiau.
13. Būti „žaliuoju“ nebemadinga
Todėl, kad rūpintis ekologija dabar yra įprastas elgesio modelis, o ne mada. Komunikacija ir švietimas prisidėjo prie to, kad aplinkosauga tapo daugelio žmonių gyvenimo dalimi.
86 proc. apklaustųjų jaučiasi gerai rūšiuodami atliekas perdirbimui. 84 proc. mano, kad tai yra pilietinė pareiga. 67 proc. apklaustųjų mano, kad jie yra „žalieji“.