Svastikomis išpaišytos sinagogos, religingų žydų užpuldinėjimas, patyčios ir smurtas – kas galėjo pamanyti, kad nuo antisemitizmo bėgantys žydai su persekiojimais susidurs ... pačiame Izraelyje.
Kanados dienraštis „The Glob and Mail“ papasakojo 180 tūkst. gyventojų turinčiame Izraelio mieste Petah Tikva nutikusią istoriją, kuri privertė kitomis akimis pažvelgti į, regis, pakankamai gerai išnagrinėtą antisemitizmo problemą.
Petah Tikva mieste jau keleri metai siautėja neonacistų grupuotės. Pasakyta gal per stipriai, bet spręskite patys: vieną rytą, susirinkę pasimelsti į šimtametę Didžiąją sinagogą, miesto gyventojai pašiurpo. Kitoje šventovės durų pusėje pulverizatoriumi buvo išpurkštas žodis „Hitleris“, ant sinagogos kilimo juodavo svastika. Svastikų buvo pripaišyta ir ant kolonų bei suolų. Visa laimė, kad patalpos, kurioje laikomi Toros ritinėliai, durys buvo užrakintos – vandalai jų neįveikė. Nesunku įsivaizduoti, kas būtų nutikę, jei įsilaužėliams būtų pasisekę.
Tai jau nebe pirmas antisemitizmo aktas šio miesto sinagogose. Prieš kelis mėnesius panašiomis aplinkybėmis buvo įsilaužta ir į kitus maldos namus. Dienraštis rašo, kad policijai kol kas nepasisekė surasti nusikaltėlių, nors ir dedama daug pastangų. Miesto gyventojai pasipiktinę. Jų manymu, vandalų reikia ieškoti tarp naujųjų emigrantų iš Rusijos ir kitų buvusių tarybinių respublikų.
Praėjusiais metais trys paaugliai, kurių tėvai į Izraelį atvyko iš buvusios Tarybų Sąjungos, buvo nuteisti už žydų ortodoksų sumušimą.
Petah Tikva gyventojai ne kartą matė, kaip rusakalbiai jaunuoliai kabinėjasi prie netoli vienos iš sinagogų esančios religinės mokyklos studentų, svaido akmenis į sinagogas ir puldinėja religingus žydus.
Oro miesto religinės mokyklos rabinas Jihalas Rozenas tvirtina, kad nuo tokių išpuolių yra nukentėję ir jo auklėtiniai. Pasak rabino, tai ne šiaip vandalizmo aktai ar smurto proveržiai – šiuose veiksmuose aiškūs antisemitizmo požymiai. „Smurto Izraelyje būta visą laiką, tačiau niekas niekada nėra padaręs blogo sinagogai ar Toros knygoms. Tai nauja tendencija“, - tvirtina jis. Oro mieste religinės mokyklos studentams rekomenduojama vaikščioti grupelėmis ir vakarais neiti į gatvę ar parką.
Izraelio absorbcijos ministerijos duomenimis, į Petah Tikvą 1989 – 2005 m. gyventi atvyko daugiau nei 37 500 imigrantų iš buvusios Tarybų sąjungos. Tai sudaro daugiau nei penktadalį visų miesto gyventojų.
Nors daugelis jų prisitaikė prie naujo gyvenimo ir gyvena pasiturinčiai, dalis imigrantų susidūrė su sunkumais, jie nemoka ar negali išmokti ivrito, turi įvairių adaptacijos problemų. Buvę specialistai negali susirasti kvalifikaciją atitinkančio darbo, jie priversti dirbti už mažą atlygį, o jų vaikai jaučiasi visuomenės atstumti.
Nenuostabu, kad kai kurie nueina klystkeliais, įsijungia į rusakalbių jaunuolių grupuotes, tarp kurių narių populiarios neonacistų pažiūros. Trokšdami pripažinimo rusakalbiai paaugliai kopijuoja tai, ką mato „kietą“ elgesį propaguojančiose rusiškose neonacistų interneto svetainėse ar propagandinėse vaizdajuostėse. Savo taikiniu žydus ortodoksus jie pasirinko dėl to, kad jie - Izraelio simbolis, ir smurtaudami prieš juos jaučiasi kovoją su Izraelio vyriausybe.
Izraelio rusakalbius imigrantus pasiekiančios neonacizmo idėjos liudija grėsmingai augantį šios problemos mastą pačioje Rusijoje. Maskvos dienraščio Izvestija“ duomenimis, per paskutiniuosius 7 metus nuo neonacistų Rusijoje yra nukentėję mažiausiai 15 tūkstančių žmonių. Oficialiais duomenimis, kasmet nuo fašistuojančių žaliūkų rankos žūsta nuo 20 iki 30 žmonių, ir kasmet šis skaičius išauga 30 proc.
Oficialusis Kremlius, kiekviena proga besididžiuojantis 1945 m. pasiekta pergale prieš fašizmą, paprasčiausiai užmerkia akis į vis stiprėjantį neonacistų siautėjimą dabartinės Rusijos miestuose. Rasistiniai išpuoliai Maskvoje, Sankt Peterburge ir provincijos miestuose tampa vis dažnesni ir žiauresni, tačiau realios kovos su neonacistais rezultatų nematyti.
Nacionalistinės nuotaikos stiprėja ir Rusijos visuomenėje. Nepriklausomos tyrimų organizacijos „Ekspertizės“ fondas“ tyrimų duomenimis, 60 proc. apklaustų gyventojų norėtų, kad atvykėliams iš Kaukazo būtų apribotos galimybės apsigyventi šalyje. 51 proc. nenori įsileisti į Rusiją kinų, 42 proc. išreiškė norą „prispausti“ žydus. Nieko nuostabaus, kad šios nuotaikos vienais ar kitais būdais pasiekia ir gyvenimu Izraelyje nepatenkintus rusakalbius imigrantus. Garsieji dainos žodžiai „Iš Rusijos – su meile“ Petah Tikvoje skamba pernelyg ironiškai.