Anuo metu, kai šioje žemėje jau stovėjo Prienų bažnyčia, Žanas Batistas Moljeras 1664 metais parašo savo charakterinę komediją „Tartiufas“, kur juoką sukelia charakterių komiškumas. Kiekvienas apsilankymas Prienų savivaldybėje primena nuostabiąją Moljero komediją. Su savivaldybėje ir jai pavaldžiose įstaigose dirbančiais darbuotuojais tenka dažnai susitikti ir pažinti įspūdingais veidmainių charakteriais apdovanotus personažus.
Trumpai papasakosime tik apie du aspektus, kurie yra aktualūs visiems rajono gyventojams. Apie centralizuotą šilumos tiekimą ir naujų sporto rūmų statybą.
Šių metų pradžioje kreipėmės į Prienų rajono savivaldybę. Norėjome išspręsti vieną labai svarbų mums, prieniečiams klausimą. Atsijungti nuo centralizuotos šildymo sistemos, nes kainos yra didžiausios Lietuvoje. Bedarbystė taip pat. Tačiau iki šiol to padaryti nepavyko, kadangi atsitrenkėme į totalios biurokratijos sieną. Šiuo savo straipsniu, mes norime padėti valdžiai dirbti gerbiant kiekvieno ir visų bendrai laisvę ir orumą. Taigi, pradėkime savo varganą odisėją Prienų savivaldybės ir pavaldžių įmonių kabinetų vingrybėse.
Pagal naują Statybos įstatymo įtvirtintą techninį reglamentą STR. 1.01.08: 2002, galiojanti nuo 2010-10-01 d, jau šį kartą tiesiogiai 2010-11-19 d. Kreipėmės į UAB „Prienų energiją“ dėl techninių sąlygų išdavimo, atsijungiant nuo centralizuotos šildymo sistemos. Bet šį kartą jau UAB „Prienų energija“ direktorius p. Vaidas Povilėnas (toliau tekste – „Prienų energija“) bei AB „Lietuvos dujos“ Kauno filialo Prienuose vadovaujantysis meistras Arūnas Bautronis (toliau tekste – „Lietuvos dujos“) pateikė ciniškus rašytinius ir žodinius atsakymus į mūsų prašymus, pateiktus vadovaujantis LR Konstitucija, Statybos įstatymu ir Šilumos ūkio įstatymo 29 straipsniu bei kitais įstatymą įgyvendinančiais aktais leisti atsijungti nuo pastato centrinio šildymo ir karšto vandens sistemų.
Šiuo atveju p. Vaidas Povilėnas „Prienų energija“ tikrai žino, kad to paties namo 14 buto gyventoja p. Albina Minciuvienė be jokių skundų ir teismo procesų, pirmoji dar 2003 m. atsijungė nuo centrinio šildymo sistemos. Krenta į akis tik viena smulkmena – p. A. Minciuvienė yra SP AB „Prienų šilumos tinklų“ direktorė. Tą patį tyliai ir ramiai padarė AB „Lietuvos dujos“ Kauno filialo Prienuose vadovaujantysis meistras p. Arūnas Bautronis. Kažin kodėl jiems ir dar kai kuriems – galima. Kitiems mirtingiesiems – ne. Kad pastarieji tą suprastų (arba ne) p. Vaidas Povilėnas pacitavo bent kelių redakcijų LR ministrų įsakymus „Dėl šilumos tiekimo ir vartojimo taisyklių patvirtinimo“ – (Toliau tekste – “Taisyklės). Tiesa, darydamas tai jis nuslėpė, jog Energetikos ministras p. A. Sekmokas savo 2010 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. I-297 absoliučiai ignoravo Statybos įstatyme įtvirtintą naują Statybos techninį reglamentą STR. 1.01.08: 2002, galiojanti nuo 2010-10-01 d., nes jame nustatyta visiškai nenaudinga monopolininkams tvarka, suteikianti teisę vartotojams veikti pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnį: „Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva. Valstybė remia visuomenei naudingas ūkines pastangas ir iniciatyvą. Įstatymas draudžia monopolizuoti gamybą ir rinką, saugo sąžiningos konkurencijos laisvę. Valstybė gina vartotojo interesus“. Todėl ministro A. Sekmoko naujajame įsakyme vadovaujamasi netekusiu galios ir negaliojančiu STR. 1.05.07: 2002. Tenka pastebėti, kad tai subtiliai ir apgalvotai sukurtas teisinis nonsensas. Ne vienintelis p. A. Sekmoko karjeroje. Paskutinis pavyzdys – atominės elektrinės statybos konkurso peripetijos. Tačiau aiškiai sugrįžkime prie p. A. Sekmoko įsakymu palaimintų „Taisyklių“ VIII skyriaus straipsnių. Juose įtvirtintos nuostatos, kad šilumos tiekėjas, šiuo atveju “Prienų energija", vartotojui turi išduoti šilumos tiekėjo pažymą, kad dėl pakeisto buto ar kitų patalpų šildymo būdo bus nepažeidžiamos ar pažeidžiamos kitų daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų teisės ir teisėti interesai. Šia “Taisyklių" nuostata šilumos tiekėjai piktnaudžiauja, šiurkščiai pažeisdami vartotojo teises. Dažniausiai vartotojas, pareiškęs prašymą atsijungti nuo centrinio šildymo sistemos, gauna šablonišką “Prienų energijos" tokio turinio pažymą: “Pažymima, kad atjungus namo šilumos tiekimo sistemą nuo namo centralizuotos šilumos tiekimo sistemos, bus pažeidžiamos kitų namų ir kitų patalpų savininkų teisės ir teisėti interesai". Iš tikrųjų, šiais savo veiksmais “Prienų energija", trukdydama mums pasinaudoti teise gauti leidimą atsijungti nuo centralizuotų šilumos tinklų ir įsiregistruoti autonominį šildymą, daro mums žalą. Nei „Prienų energija“, nei „Lietuvos dujos“ jokiais įrodymais nepagrindė, kad toks keleto vartotojų (iš beveik pustrečio tūkstančio abonentų) atsijungimas nuo centrinio šildymo sistemos padarys žalą kitų butų gyventojams. Manytume, kad „Prienų energija“ nepagrįstai neduoda mums sutikimo atjungti jiems priklausančią centralizuoto šildymo sistemą, o „Lietuvos dujos“ atsisako derinti „Projektavimo sąlygas“. Tokie „Prienų energijos“ ir „Lietuvos dujų“ neteisėti veiksmai nepagrįstai varžo mūsų teisę pasinaudoti LR Vyriausybės 2001 m. gruodžio 3 d nutarimu Nr. 1439 patvirtintos LR šilumos įstatymo koncepcijos 6 punkte numatyta galimybe šilumos vartotojams laisvai pasirinkti aprūpinimo šilumos energija būdą. Savo ruožtu, mes įsipareigojame laikytis teisės aktuose nustatytos specialios atsijungimo procedūros ir nepažeisti suinteresuotų bendrovių interesų bei nepadaryti joms žalos. Šiuo atveju reikia pažymėti ir tai, kad Prienų savivaldybė, atsisakydama teikti viešąją paslaugą – šilumos tiekimą – prieniečiams, nusišalina nuo savivaldybės įstatymu deleguotos funkcijos ir sudaro prielaidas minėtas paslaugas teikiantiems monopolininkams diktuoti savo kainas bei pelnytis visų miesto gyventojų sąskaita. Tam vieną kartą reikia padėti tašką. Valstybės kontrolė yra konstatavusi, kad Šilumos ūkio nuomos sutartis daugiau kaip 30 atvejų prieštarauja galiojančioms Lietuvos įstatymų nuostatoms. Štai kodėl “Prienų energijos" ir “Lietuvos dujų" tyliu susitarimu išduodamos negatyvios trafaretinės ir prieštaraujančios Konstitucijai bei galiojantiems įstatymams pažymos akivaizdžiai prieštarauja LR Vartotojų teisių gynimo įstatymo 2 straipsnyje užfiksuotai vartotojo teisei pirkti prekes ar paslaugas savo nuožiūra. Nepaisoma ES teisės normų ir šalies Konstitucijos, kurioje įtvirtinta imperatyvi nuostata, kad šalyje negali būti monopolijų.
Esant tokiai padėčiai, lieka apgailestauti, dėl akivaizdžios viešųjų ryšių ir pigaus populiarumo siekiančios Prienų mero p. A. Vaicekausko akcijos. Jeigu jis teigia, kad rūpinasi ir esąs nepatenkintas aukštomis šildymo kainomis, tai kodėl savivaldybė nenutraukia su “Prienų energija" tos ydingos koncesijos sutarties? Deja, Lietuvoje biurokratija disponuoja nevaržoma nuožiūros teise, todėl tiesiog nesuteikia atitinkamų leidimų minėtais klausimais arba tiesiog ciniškai vilkina jų išdavimą. Ką dar galima pasakyti apie Prienų merą, kuris nieko neatsako į miestelėnų išryškintas problemas?
Vienoje spaudos konferencijoje meras teigė, kad rajono gyventojams daro nemažai, nes: „Pradėta daugiafunkcinio sporto centro statyba, sutvarkyta sporto aikštelė „Ąžuolo“ ir „Žiburio“ mokyklų stadione..“ ir tai viskas! Bet nepasakė, kiek šitiems darbams išleista pinigų. Šioje spaudos konferencijoje meras džiaugiasi, kad renovuota aikštelė populiari tarp jaunimo „ir dienomis ir vakarais“... Bet juk ta aikštelė buvo labai populiari ir prieš renovaciją. Kiek įrengta naujų aikštelių? Šios renovacija kainavo, regis, 780 000 Lt. Be to, atliekant renovaciją, buvo sunaikinta dauguma gimnastikos prietaisų, visi suoliukai, sulaužytas tinklinio aikštelės stovas...
Birštono mieste gerokai kokybiškesnė atsirado už 120 000 Lt. Reiškia, už šios kainą buvo galima pastatyti penkias aikšteles. Gal Birštone kitokiomis sąlygomis rengiamos aikštelės? Bet juk netoli nuvykti pasidomėti tuo mūsų specialistams. Kiek kartų būtų didesni sveikatingumo, ir prevencijos mąstai, jei vietoje vienos aikštelės turėtumėme penkias?
Meras p. A. Vaicekauskas savo spaudos konferencijoje pastebi, jog: „susiformavę tendencijos, kad jaunimas daug laiko praleidžia prie kompiuterių, mokinių sveikata pablogėjusi, tačiau tai reikia taisyti šeimos ir visų pastangomis.“ Tarsi labai teisingas pastebėjimas. O kur darbai? Jaunimas savo jėgomis įsirengia naujus aikštynus, nes nesulaukia pagalbos iš rajono vadovų. Savo jėgomis ieško kaip susikurti sveiką ir saugią aplinką ir tobulinti savo įgūdžius, nes žino, kad rajono valdžiai jie nerūpi. Visos projektinės lėšos nubraukiamos, nes ekonominė krizė. Tiksliau ne visos. Iš 110 000 Lt skirtų sporto programoms 80 000 Lt atiduodama vienai komandai, nes jai dar ne sunkmetis.
Paskutiniame rajono posėdyje atlikti darbai ir išsakytos mintys rodo, kad situacija greitai nesikeis. Meras pats teigė, kad to, iškilmingai pradėto statyti daugiafunkcinio sporto centro statyba dėl sunkmečio užsitęs mažiausiai dešimt metų. Todėl reikia skirti 401 000 Lt esamo sporto centro renovacijai, kad “mūsų komanda" galėtų žaisti stipriausioje šalies lygoje. Visi gerbiami tarybos nariai buvo už, kad “jų komandai" reikia padėti, nes ji iškovojo tą teisę. Vienam tarybos nariui paklausus iš kur bus imami pinigai, buvo atsakyta, kad bus skolinamasi. Už šiuos pinigus reikia įrengti modernias rūbines ir tualetus. Kažkada pas merą kreipėsi jau ne “jų komandos", bet Prienų teniso klubo vadovai ir nariai. Jie pateikė skaičiavimus, kad sutvarkyti Prienuose teniso aikštynus reikėtų 100 000 Lt. Deja, prašymas nebuvo išgirstas.
Mūsų krašto tenisininkai užima aukščiausius reitingus šalyje visose grupėse, bet nepriklauso “jų komandai". Mūsų rajone yra gal keturios futbolo komandos, kurios rodo aukštus rezultatus ir dar daugybė mėgėjų, bet jiems nereikia stadiono. Tegul ir toliau su tenisininkais važinėja į Birštoną arba išeina į kitus miestus, nes taip pat nepriklauso “jų komandai". Lengvaatlečių tarpe rajonas turi net olimpinio lygio sportininkų, bet ir jiems nereikia nei bėgimo takų, nei aikštynų, nes jie ir ne iš “jų komandos". Ką jau kalbėti apie dvikovininkus, irkluotojus, stalo teniso, tinklinio, biliardo ir kitų sporto šakų atstovus. Jie visi, deja, ne iš “jų komandos". Nors visų pasiekimai gerokai aukštesni.
Keistokas mero kvietimas: “Laikytis tiesos ir padorumo". Šiuo sunkiu metu pasiskolinti beveik pusę milijono rūbinėms ir tualetams įrengti, kai uždarinėjamos mokyklos, ligoninės, mažinamos pensijos, stabdomos socialinės išmokos? O juk labai nori vėl būti išrinktas ir tapti dar kartą meru, kad vėl iš jo girdėtume: „Nieko nežinau, nieko negaliu padaryti, ne nuo manęs priklauso...“. Ponas mere, pasakykite, nuo ko? Bandysime padėti.
Dažnai verta prisiminti vieną EEB bylą prieš Ispaniją, o būtent: Byloje pažymėtina Generalinio advokato L.A. Geelhoed išvada, pateikta 2004 m. balandžio 29 d. (1). Byla C-70/03 Europos Bendrijų komisija prieš Ispanijos Karalystę „Valstybės įsipareigojimų nevykdymas – Tarybos direktyvos 93/13/EEB dėl nesąžiningų sąlygų sutartyse su vartotojais nevisiškas perkėlimas“. Pirmajame Komisijos kaltinime yra įtvirtinta tokia aiškinimo taisyklė ES valstybėms: „(...) Atsiradus abejonių dėl sąlygos reikšmės, interpretuojama vartotojo naudai“. Lietuvoje viską stengiamasi aiškinti vartotojo nenaudai. Geras pavyzdys – garsieji LR Šilumos ūkio įstatymo 10, 15, 29 straipsniai (Žin., 2003, Nr. 51-2254, aktuali redakcija nuo 2010.06.05) - leidžia monopolininkams pelnytis gyventojų sąskaita, atveria kelius tarpininkams, komplikuoja šilumos pirkimo-pardavimo sutarčių nutraukimą vartotojų iniciatyva. Tai vienareikšmiškai prieštarauja minėtai ES Tarybos direktyvai, LR Konstitucijai, vartotojų teises ginantiems įstatymams ir kitiems norminiams aktams. Vienok, LR Seimui tai visiškai nerūpi, nes jie puikiai šildomi šilumos tiekėjų lobistų. Neišvengiama ir privaloma tokias Šilumos ūkio įstatymo nuostatas keisti. Buvęs Prienų meras p. Antanas Gustaitis savivaldybės tarybos sprendimu 2005 m. liepos 21 d. Nr. T3-146 patvirtino Prienų miesto šilumos ūkio specialųjį planą. Pagal “Specialiojo plano" 18 straipsnį: “Specialaus plano sprendimai galioja ne ilgiau kaip 5 metus, daugiausiai po 5 metų specialus planas yra atnaujinamas, atsižvelgiant į per tą laikotarpį įvykusius pasikeitimus“. Juo, tarsi neįveikiamu skydu dangstydamiesi, “Prienų energija" ir “Lietuvos dujos" neduoda leidimų atsijungti nuo centralizuoto šildymo sistemos. LR Aplinkos apsaugos ministras p. Gediminas Kazlauskas 2010 m. rugsėjo 6 d. Nr. D1-736 paskelbė netekusiais galios ankstesnius įsąkymus: “Dėl Lietuvos Respublikos Aplinkos ministro 2002 m. balandžio 30 d. įsakymo Nr. 215 “Dėl statybos techninio reglamento str.1.05.07:2002 “Statinio projektavimo sąlygų sąvadas" ir jį keitusių įsakymų pripažinimo netekusiais galios“. Ministras imperatyviai nustatė, kad „šis įsakymas įsigalioja 2010 m. spalio 1 d". Specialiojo plano sprendimai prarado savo teisinę galią. Naujas nepriimtas. Naujojo specialaus plano koncepcija dar tik pradėta svarstyti savivaldybėje. Tuo pačiu, nuo paskelbtosios dienos “Prienų energijai" ir “Lietuvos dujoms" nėra teisinio pagrindo ir jokių kliūčių duoti leidimus, derinti ir netrukdyti atsijungti nuo centralizuoto šildymo vartotojų iniciatyva. Tarp kitko, pagrindinė AB „Lietuvos dujos“ veikla – gamtinių dujų pirkimas (importas) ir pardavimas klientams. Bendrovė perėmė ir tęsia nuo 1961 m. Lietuvos TSR vykdomą dujų verslą. Tai – ūkinė veikla ir ji neturi būti grindžiama neteisėtais slaptais karteliniais susitarimais su kitais verslo subjektais. Kitu atveju atveju tokius verslo subjektus galima įvardinti kaip nusikaltėlių sindikatą. Beje, ne paslaptis, kad Lietuvoje nepaisoma ES teisės normų ir Respublikos Konstitucijos, kurioje įtvirtinta imperatyvi nuostata, jog šalyje negali būti monopolijų. Tuo tarpu, šiuo metu valstybėje mes turime legalizuotą arba iš dalies legalią, arba ne - oligopoliją.
Pagaliau, LR Aplinkos ministro patvirtintame naujame „Statybos techniniame reglamente“ STR 1.01.08:2002 Statinio statybos rūšys, galiojančiame nuo 2010-10-01 d. vienareikšmiškai pabrėžta, kad: “Šis Reglamentas yra privalomas visiems statybos dalyviams, viešojo administravimo subjektams, inžinerinių tinklų bei susisiekimo komunikacijų savininkams (ar naudotojams) taip pat kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims, kurių veiklos principus statybos srityje nustato Statybos įstatymas (5.1)." Jokios išimtys ar privilegijos nenustatytos Prienų krašto dujininkams ir energetikams. Minėtame “Reglamente" IV skyriuje “Statinio statybos rūšys", šis veiksmas 7.3.2. straipsnyje įvardintas, kaip: “statinio paprastasis remontas". “Reglamento" VIII skyriuje vienareikšmiškai apibrėžtas statinio paprastojo remonto tikslas – atnaujinti esamą statinį, jo nerekonstruojant ir kapitališkai neremontuojant. Į šią statybos rūšį patenka visi statybos darbai, nenurodyti VI ir VII skyriuose (...), tarp jų “statinio bendrųjų, atskirųjų, vartotojo inžinerinių sistemų įrengimas, keitimas, šalinimas". Įsidėmėtina, kad pagal “Reglamento" STR. 1.07.01:2010 „Statybą leidžiantys dokumentai“ 6 priedą, kuriame išvardinti atvejai, kada yra privalomi rašytiniai pritarimai statinio projektui, mūsų konkrečiu atveju, jokie rašytiniai pritarimai paprastojo remonto projektui neprivalomi. Todėl Prienų monopolininkų teigimas, kad tai yra „rekonstrukcija“ tėra paprasčiausia demagogija ir Lietuvos įstatymų ignoravimas. Abu monopolininkai neturėtų politikuoti, o užsiimti ūkine veikla, nes pastaroji dar turi daug galimybių tobulėti, kad tarnautų žmonėms, o ne „grupei draugų“. Turiu omenyje, jų slaptuosius susitarimus, kuriuos įžūliai ne pirmą kartą paskelbė p. A. Bautronis: „Projektų nederinsim!". Žinoma, dujininkai irgi kerštauja, nes ardomas ir jų monopolis. Tai juk ta pati nuo sovietmečio laikų rūpestingai saugoma ir lobistų dėka Seimo puoselėjama energetikų mafija desperatiškai bandanti išgyventi ir lygioje vietoje sukurianti piktybinio delsimo ir projekto derinimo sabotažo situaciją, dangstydamasi tariamai teisiniais argumentais, o iš tikrųjų apgailėtina ir begėdiška demagogija. Nes kuo daugiau atsijungusių nuo reliktinės sovietinės centrinio šildymo sistemos, tuo mažiau pajamų ir viršpelnių. Baisu monopolinikams – kai nuo jų tuntais bėga vartotojai, kaip reikės gyventi ir neprarasti įgytų prabangių turtų? Kaip atsisakyti nesenkančiais šaltiniais trykštančių viršpelnių? Antai, „Lietuvos energijos“ įmonių grupės 2010 m. pajamos per 9 šių metų mėnesius siekė 1,3 mljrd. litų. Grynasis pelnas – 75,7 mln. litų. Šiais metais įmonė uždirbo 2 kartus daugiau nei pernai per tą patį laikotarpį. („DIENA,LT“,2010-11-30 d.). “Lietuvos dujų" grynasis pelnas išaugo 42 %. Tuo tarpu 57 % Lietuvos gyventojų teigia, kad jų finansinė padėtis per metus pablogėjo. (“ATN.LT,2010-11-30 d.). Kitais metais socialinei paramai ketinama skirti dvigubai daugiau lėšų, nei biudžete buvo skirta šiemet, nes skurdo rizikos grupė auga kaip ant mielių. Žmonės, ko tylite? Stalino laikai? Už kieno pinigus šildomi Seimo, Vyriausybės, Prezidentūros pastatai ir privilegijuotos Turniškės? Už mūsų. Todėl atėjo laikas susikibti rankomis aplink Prienus ir visą Lietuvą, kiek dar gali tyčiotis ir žeminti žmones, juos skurdinti ir versti bėgti iš Lietuvos konservatorių ir brazauskinių „grupės draugų“ nepakeičiamas tandemas? Tikimės, kad į savivaldybių rinkimus ateisite visi. Mūsų daug ir mes laimėsime. Jeigu neateisite balsuoti Kubilius su visa brazauskinių gvardija liks valdžioje ir vėl tyčiosis iš mūsų visų. Šiuose rinkimuose padarykime galą Lietuvos fenomenui – neišrinkime išparceliavusių Lietuvą tariamai „tradicinių“ partijų. Tai už ką balsuoti? Jeigu tai, ką mes pasakėme šiame straipsnyje jums priimtina, tada jūsų pasirinkimas – Socialdemokratų sąjunga. Mes žinome klausimų sprendimų būdus. Kartais jie bus vokiški, o kartais rusiški. Baisu ir netikėta? Vokietijoje kai kurie daugiabučiai irgi renovuojami. Realiai. Leidimai išduodami operatyviai, jeigu kartu su sienų šiltinimu keičiama ir namo šildymo sistema. Ant namo stogo įrengiami saulės kolektoriai, naudojami karštam vandeniui gaminti. Rusijoje seni daugiabučiai griaunami ištisais kvartalais ir statomi nauji modernūs namai. Realiai. O ką šiandien mes turime Lietuvoje? Ogi mūsų aprašytą subyrėjusios sovietinės valstybės reliktą - monopolininkų diktatūrą, kurie džiaugsmingai praryja visas kompesavimo už šildymą lėšas, o tai jau peržengė 100 mln. ribą per metus. Koks skirtumas monopolininkui, kas ir iš kokių šaltinių moka? Svarbiausiai, kad moka ir leidžia sėkmingai augti jų viršpelniams.
Komedija „Tartiufas“ baigiasi sėkmingai. Tokios atomazgos tikimės ir Prienuose atsijungimo nuo centrinės šildymo sistemos ir kitais klausimais. Beje, juk čia pat rinkimai!
Nes, esant dabar gyvuojančiai Prienų savivaldybės, „Prienų energijos“ ir AB „Lietuvos dujos“ Kauno filialo Prienuose slaptaisiais susitarimais diktuojamai atsijungimo nuo centrinio šildymo subjektyviai tvarkai ir jos vadybai, negali būti nė kalbos apie kokybišką centralizuotą šilumos tiekimą bei vartotojo teises.
Egidijus Visockas,
Lietuvos Socialdemokratų sąjungos
Prienų skyriaus pirmininkas
Dr. Vytautas Paulauskas,
Bendrijos pirmininkas
Dr. Antanas Bartusevičius,