Neseniai Lietuvos miestuose pasirodė trikampiai reklaminiai stovai, tarsi kviečiantys dalyvauti „Atgimimo“ savaitraščio konkurse „Padovanok Lietuvai viziją“, bet pirmiausia juose į akis krenta didžiulis rėksmingas užrašas „Atiduokime Lietuvą valdyti Skandinavijai!“ ir valstybės, kurios kontūrai labai primena mūsų šalį, žemėlapis, nors ant jo užrašyta „Litauenske“.
Šio negirdėto valstybinio darinio miestų pavadinimai sudaryti iš lietuviškų šaknų ir švediškų priesagų, o virš juodo apskritimo su užrašu „Vilniusholm“ šalia švediško „Volvo“ automobilio nugalėtojų pozomis stovi šviesiaplaukė amazonė ir barzdotas vikingas su kardu bei raguotu šalmu. Pasaulio musulmonų laukinį pyktį dėl Skandinavijos laikraščiuose išspausdintų pranašo Mahometo karikatūrų primenančią, „socialine reklama“ pavadintą lietuvišką keršto akciją švedų bankininkams, apiplėšinėjantiems mūsų šalį, finansavo, „Ūkininko patarėjo“ duomenimis, Lietuvos valdžia.
Siekė suerzinti lietuvius
„Prezidentės Dalios Grybauskaitės atstovas spaudai Linas Balsys matė šio reklaminio plakato piešinį ir jam neprieštaravo“, - teigė konkursą „Padovanok Lietuvai viziją“ rengiančios viešosios įstaigos „Pilietinės minties institutas“ direktorė Dalia Jankaitytė, „Ūkininko patarėjo“ paklausta, ar valstybės vadovei, kuri yra konkurso globėja, žinomas reklamos turinys. D.Jankaitytės nuomone, antiskandinaviška reklama yra „politiškai korektiška“, nekursto tautinės nesantaikos, nedidina visuomenės aistrų, kurias jau anksčiau sukėlė nuolatiniai žiniasklaidos pranešimai apie Švedijos bankų įsigalėjimą Lietuvoje.
„Taip, norėjome supykdyti, suerzinti statistinį lietuvį, tačiau tik todėl, kad jis atgautų savigarbą, pasitikėtų savo jėgomis, užuot laukęs gerųjų užsienio dėdžių pagalbos. Juk daugelis žmonių pajunta energijos, vaizduotės, jėgų antplūdį tik tada, kai juos ištinka kokia nors asmeninė nelaimė ”,- tvirtino politinį „Atgimimo” savaitraštį leidžiančios įstaigos vadovė.
Atvirkščio efekto grėsmė
Užsakovai pageidavo, kad plakato turinys primintų „provokuojančius” Automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos agitacinius filmus apie “karą keliuose”, ypač tą, kai maža mergaitė, kurią tėvai pamiršo prisegti saugos diržu, greitai važiavusiam automobiliui susidūrus su netikėta kliūtimi išlekia pro priekinį langą su stiklų šukėmis, o ant automobilio gaubto ilgai ir šiurpiai vartosi vaikiškas batelis. Tačiau psichologai tvirtina, kad tokie „drausminantys vaizdai” labai žaloja žiūrovų, ypač mažųjų, sąmonę - juos sukaustęs siaubas neleidžia suvokti autorių „kūrybinio sumanymo”. Gatvėje pro visuomeninio transporto langą „statistinis lietuvis” taip pat matys tik didžiulėmis raidėmis parašytą, grėsmingų vikingų nuotraukomis iliustruotą perspėjimą apie „šiauriečių” įsigalėjimą Lietuvoje ir pagalvos, kad reikia gelbėti šalį – imti beisbolo lazdą ir eiti prie Skandinavijos kredito įstaigų atstovybių Lietuvoje...
Laisvai samdomi idėjos autoriai
„Nei Švedijos ambasada, nei „Swedbank”, SEB ar kitų skandinaviškų bankų atstovai mums nepriekaištavo dėl šios socialinės reklamos”, - tikino D.Jankaitytė. Pirmieji stendai pasirodė tik prieš savaitę. Netrukus per LNK televiziją matysime vaizdinę šios reklamos versiją ir dar kelias kitas „nesąmones”, anot D. Jankaitytės.
Plakato autoriai - jau daugelį metų iš to duoną valgantys profesionalai. „Tai trys laisvai samdomi kūrėjai, pasitraukę iš reklamos agentūrų”, - sakė D.Jankaitytė. Idėjos sumanytojas yra vardu Maksimas, tačiau jo „nelietuviškos” pavardės „Atgimimo” direktorė niekaip negalėjo prisiminti. Nurodytu mobiliuoju telefonu paslaptingajam Maksimui nepavyko prisiskambinti. Stovus su plakatais galima pamatyti visose didesnių Lietuvos miestų sankryžose. Agitacijų pagaminta apie 400. „Stovus įrengė kompanija „Clear Channel Lietuva”. Plakatai buvo spausdinami Lenkijoje, todėl dar neaišku, kiek jie iš viso kainuos. Tačiau neturėtų būti labai didelė suma – juk tai socialinė reklama”, - sakė D.Jankaitytė. „Ūkininko patarėjo” duomenimis, vienas toks apklijuotas stovas, įsigytas mėnesiui, kainuoja 1099 Lt (be pridėtinės vertės mokesčio).
„Pagrindinė geopolitinė žinia Lietuvai”
Plakatas pasirodė tuo metu, kai Švedija pirmininkauja Europos Sąjungai. Užsienio reikalų ministerijos duomenimis, švedai verslininkai pastaraisiais metais Lietuvoje investavo 5 mlrd. Lt ir dar pridėjo apie 20 mlrd. Lt savo bankų indėlininkų pinigų. Neaišku, ar visus juos atgaus. Į Švediją eksportuojama 3-4 proc. prekių ir gaminių iš Lietuvos. Švedijos kariuomenė paskutinį kartą mūsų šalies keliais ir laukais žygiavo XVIII amžiuje. Rusijos armija nenoriai pasitraukė vos prieš 16 metų. „Apie Rusijos energetinę, ekonominę ir karinę grėsmę užsiminėme kurdami pernykščius reklaminius siužetus, kviečiančius dalyvauti 2008-ųjų konkurse „Padovanok Lietuvai viziją”. Nenorėjome kartotis”, - pasirinktą šiemetinio konkurso „pagrindinę geopolitinę žinią Lietuvai” gynė D.Jankaitytė.
Užkrėtė islamistų keršto pavyzdys
Konkursą „Padovanok Lietuvai viziją” rengiantį savaitraštį „Atgimimas“ finansuoja Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas, kuriam lėšas skiria Vyriausybė. Svarbiausios konkurso globėjos – Užsienio reikalų ir Sveikatos apsaugos ministerijos. Neatsiribodama nuo skandalingojo plakato, Lietuvos valdžia bando savo vidaus ir užsienio politikos nesėkmes suversti ant Skandinavijos bankininkų. Panašiai elgėsi ir islamo šalių veikėjai, 2006 m. pasinaudoję pranašo Mahometo karikatūromis Danijos ir Norvegijos laikraščiuose, kad suvienytų „tikratikius“ prieš „šventvagius“ kryžiuočius. Pavyzdžiui, 2006 m. vasario mėnesį Egipto laikraštis „Almultaka“ išspausdino nepadorų ir vulgarų danų karalienės Margaritos II, šokančios pilvo šokį, fotomontažą.
Arnoldas ALEKSANDRAVIČIUS