Trečiadienį portalo tv3.lt žurnalistė apsilankė 5 prekybos tinklų – „Maxima“, „Iki“, „Norfa“, „Rimi“ ir „Lidl“ parduotuvėse. Dviejose „Iki“ Žirmūnų g. 2 ir „Rimi“ Žirmūnų g. 64 pirkėjų automobilių judėjimas aikštelėse nebuvo ribojamas. Pirkėjai automobilius galėjo statyti bet kurioje laisvoje aikštelės vietoje.
Tiesa, „Rimi“ parduotuvėje ant durų buvo pakabintas pranešimas, kuris skelbė, kad tik 20 proc. aikštelės gali būti užpildyta pirkėjų automobiliais. Tačiau buvo matyti, kad pirkėjai šio pranešimo nepaiso.
Tad pasiteiravome šių prekybos tinklų, kaip jie ruošiasi riboti pirkėjų srautus.
Prekybos tinklo „Rimi“ viešųjų ryšių atstovė Renata Keršienė teigė, kad dėl netikėtai didelio paslaugų poreikio rangovai dar nespėjo įvykdyti darbų ir aptverti „Rimi“ prekybos centro aikštelių sostinės Vilniaus Šiaurės miestelyje, Kaišiadoryse ir Alytuje – jie turėtų būti baigti dar šiandien.
„Nuo šiandien automobilių skaičių stovėjimo aikštelėse prie prekybos centrų prekybos tinklas prižiūrėsime taip:
Tose aikštelėse, kurios įrengtos prie „Rimi“ priklausančių ar visiškai valdomų prekybos centrų bei kuriose įrengta kontrolės sistema, tokių kaip „Rimi“ Vilniuje, Kedrų g., ji bus perprogramuota taip, kad į stovėjimo aikštelę būtų įleidžiama tiek automobilių, kad vienu metu būtų užimta ne daugiau nei 20 proc. visų vietų, neskaičiuojant vietų, skirtų parduotuvių darbuotojams.
Tose aikštelėse, kurios įrengtos prie „Rimi“ priklausančių ar visiškai valdomų prekybos centrų, bet kurios neturi įdiegtos kontrolės sistemos, aptvarais bus užtveriama 80 proc. stovėjimo vietų, neskaičiuojant vietų, skirtų darbuotojams.
Tose aikštelėse, kurios įrengtos prie prekybos centrų, kuriuose „Rimi“ yra tik nuomininkė, stovėjimo vietų ribojimo kontrolę vykdys jų savininkai“ – aiškino prekybos tinklo atstovė.
Anot jos, nepaisant rastų sprendimų, prekybos tinklas sprendimą riboti automobilių stovėjimo vietų skaičių vertina kaip sunkiai įgyvendinamą.
„Mūsų pagrindinis rūpestis šiuo metu yra pirkėjų ir darbuotojų saugumas. O automobilių stovėjimo vietų ribojimas sumažins pirkėjų galimybes apsipirkti didesniais kiekiais, atvykstant automobiliais.
Gyventojai turės rizikuoti naudodamiesi viešuoju transportu. Taip pat, jie ims parduotuvėse lankytis dažniau, kas yra nesuderinama su saugumo reikalavimais ir rekomendacijomis. Be to, ribojant vietų skaičių parkavimo aukštelėse prie prekybos centrų, didės prie jų gatvėse, kiemuose paliekamų automobilių skaičius ir tai neigiamai atsilieps eismo saugumui“ – komentavo R. Keršienė.
Kito prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė teigė, kad parduotuvės, įsikūrusios Žirmūnų g. 2 savininkė ne „Iki“, bet Vilniaus savivaldybė. Ši ir turėtų rūpintis aikštelėse esančių automobilių srautų ribojimu.
„Tačiau šiuo metu intensyviai rengiame priemones, kurių pagalba aikštelėse užtikrinsime Vyriausybės reikalavimą. Iššūkių užtikrinti šį reguliavimą yra tikrai nemažai. Daugelyje mūsų parduotuvių stovėjimo aikštelės yra nereguliuojamos ir jose automobilius stato aplinkinių namų gyventojai. Tad reikia tartis su jais, kad jie patrauktų savo transporto priemones.
Be to, yra parduotuvių aikštelių, kurių mes neadministruojame. Taip pat kyla klausimų dėl kaimų, mažesnių miestelių gyventojų, kurie važiuoja didesniam pirkimui apsipirkti į didesnius miestus. Jie neturi galimybių nusipirkti maisto internetu, nes tiesiog ten tokia prekyba paprasčiausiai neveikia. Tad tokiems gyventojams kils iššūkių rasti vietą pasistatyti automobiliui prie parduotuvių“ – aiškino prekybos tinklo atstovė.
Kitų prekybos tinklų „Maxima“, „Norfa“ ir „Lidl“ automobilių stovėjimo aikštelės buvo aptvertos STOP juostomis ir paletėmis, o pirkėjams palikta 20 proc. laisvų vietų vienoje aikštelės dalyje arčiau įėjimo. Kitaip tariant, nebuvo laisva tik kas penkta vieta, kaip tikėtasi įvedant naują ribojimą.
„Maxima“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė teigė, kad nuo šiandien pirkėjams yra apribotos galimybės pasistatyti automobilį. Kaip yra numatyta Vyriausybės reikalavime, pirkėjams palikta tik 20 proc. automobilių stovėjimo aikštėje esančių vietų.
„Per praėjusią naktį didžiuosiuose Lietuvos miestuose prie „Maxima“ parduotuvių buvo įrengti specialūs stoveliai, kurie ribos automobilių statymąsi. Dėl laiko stokos kitur įrengiamos laikinos pertvaros, panaudojant medines paletes ir pirkinių vežimėlius.
Artimiausiomis dienomis planuojame įrengti ilgalaikius sprendimus, kurie ribotų automobilių statymą“, – pažymėjo E. Dapkienė ir pripažino, kad operatyviai įgyvendinti šį Vyriausybės reikalavimą visoje šalyje, kur veikia 252 parduotuvės ir yra kone 300 tūkst. kv. m automobilių stovėjimo aikštelių, kurias reikia aptverti, yra labai didelis iššūkis“ – tikino prekybos tinklo atstovė.
„Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė teigė, kad reikalavimas riboji pirkėjų automobilių skaičių yra įgyvendintas prie visų „Lidl“ tinklo parduotuvių.
„Automobilių aikštelių plotai yra užtverti „Stop“ juostomis bei atitvarais, dalyje parduotuvių vietoj atitvarų yra naudojami parduotuvių vežimėliai, nes per tokį trumpą laiką gauti pakankamą kiekį atitvarų yra sudėtinga.
Visose aikštelėse taip pat yra paliktos parkavimo vietos neįgaliesiems bei parduotuvės personalui. Automobilių stovėjimo aikštelėse esame pakabinę ir informacinius pranešimus, kurie pirkėjus informuoja apie vykdomus reikalavimus.
Pirkėjų srautus parduotuvės viduje reguliuoja apsaugos darbuotojai, šis būdas taikomas viso karantino metu. Intensyvesnėse parduotuvėse apsaugos darbuotojų esame pasamdę papildomai. Tokiu pačiu būdu pirkėjų srautus reguliuosime ir toliau“ – aiškino prekybos tinklo atstovė.
Prekybos tinklo „Norfa“ atstovas žiniasklaidai Darius Ryliškis teigė, kad priemonė dėl automobilių stovėjimo vietų ribojimo kelia nuostabą.
„Sprendimas yra mažų mažiausiai abejotinas. Žmonės vis tiek važiuos pirktis, ir, jei negalės aikštelėse statyti automobilių, statys kažkur gatvėse aplinkui, šalia prekybos centrų. Tai gali sukelti ir jau kai kur kelia netvarką. Ne visas aikštelės spėjome aptverti, bet vis dėlto, tvarkomės ir tvarkysimės kaip galėsime, visus vyriausybės sprendimus vykdysime“ – tikino prekybos tinklo atstovas.
Ribojimų prekybininkams švelninti nežada
Prekybos centrams nuo trečiadienio privalant griežčiau riboti lankytojų bei automobilių srautus, verslo atstovai kadenciją baigiančio ministrų kabineto paprašė švelninti ribojimus dėl automobilių aikštelių, tačiau Vyriausybė nesutiko.
Po diskusijų laikinasis premjeras Saulius Skvernelis rekomendavo palikti tokią pat tvarką, o prireikus surengti nuotolinį Vyriausybės posėdį.
Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacijos (LNTPA) prezidentas Mindaugas Statulevičius pasiūlė kompromisą – sumažinti parkavimo vietų iki 50 proc., o ne iki 20 proc., kaip reikalaujama dabar.
„Mūsų siūlymas, kuris tikrai būtų, mūsų nuomone, proporcingas ir racionalus: apriboti iki 50 proc. parkavimo vietų skaičių – ne 20 proc., o 50 proc., – kas būtų lengvai įgyvendinama ir nesukurtų didelių įtampų pirkėjams, nesukurtų konfliktų, kelių eismo taisyklių galimų pažeidimų“, – Vyriausybės posėdyje kalbėjo M. Statulevičius.
Lietuvos prekybos įmonių asociacijos (LPĮA) vadovė Rūta Vainienė sakė, kad ribojimas gali labai apsunkinti žmonėms maisto pirkimą. Ji teigė girdėjusi, kad maisto prekybininkai jau mažina užsakymus.
„Galbūt galima susilaikyti nuo kažkokių kalėdinių pirkinių ar tokių, kur būna metiniai pirkiniai, bet tie maisto, kasdieniniai pirkiniai – va čia yra labai didelė problema. Yra parduotuvių su labai mažomis stovėjimo aikštelėmis, į kurias atvažiuoja ir iš kaimo vietovių žmonės, kurie nori didesnio pasirinkimo, – praktiškai neturės, kur pasistatyti automobilio. Girdėjau, sako maistininkai jau „užsakymus mažiname“, – sakė R. Vainienė.
S. Skvernelis argumentavo, kad nėra prasmės apriboti žmonių srautų tik prekybos centrų viduje, neribojant atvažiuojančių automobilių.
„Jeigu mes ribojame klientų skaičių, padarėme trečdalį, tai kaip gali būti, kad į aikštelę neįmanoma įvažiuoti – logiškai irgi man atsakykite – pilnos aikštelės ir dar netelpa automobiliai. Tai turėtų tie žmonės kažkur būriuotis lauke laukti, bet jie visi kažkaip sueina į tuos pastatus ir sėkmingai tenai būriuojasi“, – kalbėjo S. Skvernelis.
„Tai racionalių, greitų sprendimų jeigu reikės, mes dar padarysime neeilinį nuotolinį posėdį ir priimsime korekcijas“, – pridūrė jis.
Vyriausybė pirmadienį nutarė, kad nuo trečiadienio prekybos centrai turi užtikrinti 15 kv. metrų prekybos plotą vienam žmogui mažesnėse parduotuvėse ir 30 kv. metrų – didesniuose nei 10 tūkst. kv. metrų prekybos centruose.
Be to, automobilių aikštelėse šalia parduotuvių, prekybos centrų, turgaviečių ir kitų viešų prekybos vietų esančiose galima užimti tik 20 proc. stovėjimo vietų, neskaičiuojant darbuotojams bei neįgaliesiems skirtų vietų.
Nuo trečiadienio tai pat rekomenduojama visose parduotuvėse, prekybos centruose, turgavietėse ir kitose viešose prekybos vietose bei paslaugų vietose nerengti akcijų, išpardavimų, nuolaidų valandų, kurios didina pirkėjų srautus, siūloma didinti dirbančių kasų skaičių, kad nebūtų eilėje daugiau kaip penki asmenys, nustatyti ilgesnį darbo laiką, parduotuvėse lankytis vienam šeimos asmeniui.