Šiaulių miesto valdžios atkaklus siekis įsisavinti milijoninę Europos paramą ir įrengti viešąjį logistikos centrą miestui gali pridaryti milžiniškų nuostolių, jei ir toliau projektas bus įgyvendinamas taip, kaip iki šiol.
Mokesčių mokėtojų pinigus į visas puses taškantys valdininkai bando padaryti tai, ką turėtų įgyvendinti didžiulės logistikos kompanijos. Be to, toks užsispyrimas gali stipriai atsiliepti ir kitoms, kol kas dar pelningai dirbančioms valdiškoms miesto įmonėms.
Neįvertino galimybių?
Išnagrinėjus dokumentus ir raštiškus valdininkų atsakymus, susidaro įspūdis, kad Šiaulių viešojo logistikos centro (VLC) projektas nuo pat pradžių buvo pasmerktas nesėkmei, tačiau į skolas įklimpusi miesto valdžia iki šiol nenori pripažinti, kad savo jėgomis vykdydama grandiozinį projektą, neįvertino savo galimybių. Viešuosius logistikos centrus kituose didžiuosiuose šalies miestuose įgyvendina valstybinės krovinių ir keleivių pervežimo įmonės, o savivaldybės įvardinamos tik kaip socialiniai partneriai. Tačiau šiauliečiai užsispyrė savivaldą palikti nuošalėje ir imtis logistikos verslo – įsteigti VLC savo jėgomis, nes šis projektas yra finansuojamas Europos Sąjungos fondų lėšomis.
Šiaulių valdininkai patys pernai pripažino, kad reklamuodami šį ir kitus investicinius projektus tarptautinėse parodose, į kurias susirenka didžiulės logistikos kompanijos, verslininkams sukėlė mažų mažiausiai šypseną. Valdininkų žodžiais tariant, verslininkams buvo keista, kad tokius projektus siekia įgyvendinti ne kokia verslo įmonė, bet savivaldybė. Tačiau iki šiol miesto valdžia toliau planuoja įgyvendinti šį projektą, nors jis akivaizdžiai stabdo kitų pelningai dirbančių valdiškų įmonių plėtrą.
Pristatė plėtros planą
Prieš keletą savaičių Šiaulių miesto savivaldybės tarybai bei Šiaulių miesto strateginės plėtros tarybai buvo pristatytas miesto įmonės „Šiaulių oro uostas“ išvystymo planas. Šis planas, kurį savivaldybės užsakymu rengia privati užsienio planavimo agentūra, su įvairiais pataisymais pristatomas ne pirmą kartą. Plano rengėjams tenka atlikti aukštąjį pilotažą, kadangi planuojant civilinio oro uosto plėtrą tenka sukti galvą, kaip neįsiterpti į greta esančią Karinių oro pajėgų teritoriją bei kaip neužimti sklypų, kurie numatyti VLC įrengimui. Akivaizdu, kad plėstis nėra kur.
Kad civiliniam oro uostui plėtra yra būtina, rodo faktai, kad ši įmonė yra viena iš nedaugelio Šiaulių valdiškų įmonių, dirbančių pelningai, o tai reiškia – papildančių skylėtą miesto biudžetą. Šią savaitę mieste apsilankęs Taivanio ambasadorius išreiškė susidomėjimą Šiaulių oro uosto galimybėmis priimti net ir didžiausius krovininius lainerius. Galimybių priimti tarptautinius krovinius ir taip dar labiau padidinti pelną yra ir daugiau, tačiau stringantis VLC projektas kaišioja pagalius į ratus.
Milijoninė parama
Kodėl miesto valdininkams taip kyla noras dėl šio projekto kovoti, tampa aišku pažvelgus, kokia suma įvertinta statybos darbų sąmata – daugiau nei aštuoniasdešimt aštuoni milijonai litų, skaičiuojant dabartinėmis rinkos kainomis. Kas galėtų paneigti galimybę, kad tokia parama būtų naudinga su miesto valdžia susijusioms statybų bendrovėms, kaip tai jau buvo pasitaikę ne kartą. Pavyzdžiui, viešąjį rangos darbų konkursą dėl Menų inkubatoriaus statybų teko nutraukti, kai paaiškėjo, kad konkurso sąlygos buvo parengtos konkrečiai statybų bendrovei laimėti. Didžiąją dalį sumos turėtų sumokėti ES, bet pačiai savivaldybei reikės prisidėti bent penkiolika procentų bei sumokėti PVM, kadangi europinė parama mokestinės dalies nekompensuoja.
Tačiau čia ir slypi problema – šiauliečiams prisidėti reikia daugiau nei dešimčia milijonų litų, dar tiek pat reikėtų padengti PVM išlaidoms, o tokios sumos miesto biudžete nėra. Galima būtų skolintis iš banko, bet nė vienas bankas neseniai nesutiko ir taip skolose paskendusiai Šiaulių miesto savivaldybei suteikti žymiai mažesnę ilgalaikę paskolą, tad naivu būtų tikėtis, kad bankai sutiks skolinti didesnę sumą. O laikas bėga – projektas turi būti baigtas iki 2015 metų rudens, tačiau realūs statybos darbai dar neprasidėjo ir nepanašu, kad šiemet prasidės, kai tuo tarpu Vilniuje ir Kaune statybos rangos sutartys buvo pasirašytos šių metų pavasarį.
Apskundė prokuratūrai
Šiaulių miesto savivaldybės tarybos narys Artūras Visockas dėl chaotiško VLC projekto įgyvendinimo kreipėsi į prokuratūrą, tačiau Šiaulių apygardos prokuratūra tik konstatavo pažeidimus, tačiau atsisakė ginti viešąjį interesą. Politiko nuomone, jeigu šis projektas ir toliau bus taip įgyvendinamas, miestui bus padaryta didžiulė žala, todėl viešąjį interesą ginti būtina. Vyriausybė yra pripažinusi Šiaulių VLC kaip valstybei svarbų projektą, tačiau kažkodėl jo įgyvendinimą patikėjo savivaldybei ir neskuba projekto perimti į savo rankas.
„Būtina kaip galima greičiau pripažinti, jog Šiaulių VLC nebus ir kaip galima greičiau leisti vystytis Šiaulių civiliniam oro uostui. Jei Vyriausybė iš tikro nori įgyvendinti šį ekonomiškai svarbų projektą, tuomet jį turėtų perimti valstybinė įmonė su pilna finansine atsakomybe už visą būsimą veiksmą. Tai yra būdas įvykdyti šį projektą nepažeidžiant viešojo intereso, tai reikėjo daryti nuo pat pradžių“, - įsitikinęs A. Visockas.
Mindaugas LAURINAITIS