Kiekvienas, turintis informacijos apie galimus piktnaudžiavimo atvejus siekiant neteisėtai pasinaudoti paramos lėšomis, gali apie tai pranešti jau penktus metus veikiančia „Pasitikėjimo linija“.
„Pasitikėjimo linija“, įkurta Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (NMA), besikreipiantys asmenys prisideda prie svarbaus siekio – skaidraus Europos Sąjungos (ES) ir Lietuvos valstybės paramos žemės ūkiui bei kaimo plėtrai įsisavinimo.
Šia linija galima pranešti apie asmenų, gaunančių ar pretenduojančių gauti Europos Sąjungos ir Lietuvos valstybės paramą, galimus piktnaudžiavimo atvejus, siekiant neteisėtai pasisavinti paramos lėšas, taip pat apie NMA darbuotojų galimus nesąžiningus veiksmus ar kitų institucijų atstovų bandymus daryti įtaką paramos lėšų skirstymui.
Pranešimą galima palikti anonimiškai, besikreipiant telefonu Vilniuje 8 5 260 7901 arba elektroniniu būdu, užpildžius NMA interneto svetainės skiltyje „Pasitikėjimo linija“ pateiktą lentelę.
Kasmet pranešimų skaičius auga
Kiekvienais metais „Pasitikėjimo linija“ gaunamų pranešimų skaičius auga: 2007 m. gauti 339 pranešimai, 2008 – 413, o 2009 m. – net 572 pranešimai. Pranešimų „Pasitikėjimo linija“ padaugėja šiltuoju metų laikotarpiu, žiemą besikreipiančių aktyvumas gerokai sumažėja – pavyzdžiui, jei vasarą sulaukiama net 100 pranešimų per mėnesį, žiemą jų skaičius nukrenta iki 20.
Daugiau nei pusė gaunamų pranešimų pasitvirtina. Dažniausiai pranešama apie geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų pažeidimus paramos gavėjų valdose. Apie pažeidėjus paprastai praneša patys ūkininkai.
Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimai kartu su praeitais metais įsigaliojusiais valdymo reikalavimais sudaro kompleksinio paramos susiejimo reikalavimus. Paramos gavėjai, kurie šių reikalavimų nesilaiko, gali sulaukti įvairaus pobūdžio sankcijų. Jiems gali būti sumažinta parama, neišmokėtos už einamuosius metus apskaičiuotos išmokos arba gali būti pritaikytos ilgalaikės sankcijos.
Reaguoja operatyviai
NMA specialistai operatyviai reaguoja į gyventojų pateiktus pranešimus. Visi gauti pranešimai yra tą pačią dieną kruopščiai patikrinami informacinėse sistemose, artimiausiu metu vykdomos ir patikros. Ne darbo dienomis „Pasitikėjimo linija“ gauti pranešimai patikrinami pirmąją po jų einančią darbo dieną.
Kadangi „Pasitikėjimo linija“ yra anoniminė, pranešant apie pažeidimą, nebūtina palikti savo duomenų. Tačiau siekiant, kad visa pateikta informacija būtų operatyviai patikrinta, kreipiantis telefonu ar elektroniniu būdu, būtina aiškiai ištarti ar surašyti galimo pažeidėjo duomenis: vardą ir pavardę, gyvenamąją vietą, jeigu tai juridinis asmuo – įmonės pavadinimą ir adresą. Kuo tikslesnės informacijos taip pat yra laukiama ir apie galimo pažeidimo atvejį.