Jau ne vienerius metus gąsdinęs mokytojus, mokinius ir jų tėvus pradinių mokyklų prijungimu prie progimnazijų, vidurinių išskaidymu Šiaulių miesto bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos 2012–2015 metų bendrojo plano projektas pakoreguotas ir Savivaldybės svetainėje pateiktas visuomenės svarstymui be pagrindinio stresą įvarančio punkto – sujungti mokyklas.
Tačiau nors projekte atsisakyta pradines mokyklas „suintegruoti“ į progimnazijas, tačiau jame išlieka landų nepageidaujamas mokyklas išmarinti.
Pradinės mokyklos turėtų išlikti
Šiaulių miesto savivaldybės Tarybos gegužės mėnesio posėdžiui pateiktas Šiaulių miesto bendrojo ugdymo mokyklų tinklo pertvarkos 2012–2015 metų bendrojo plano projektas, kuriame buvo numatyta vienaip ar kitaip sumažinti miesto mokyklų skaičių, nesulaukė politikų pritarimo. Posėdyje nuspręsta per vasarą šias mokyklas palikti nežinioje, o projektą pataisyti.
Ir štai neseniai visuomenei svarstyti iki rugpjūčio 10 dienos pateiktoje šio projekto naujojoje redakcijoje atsirado išbrauktų punktų.
Pirmiausiai nebeliko 2012–2015 metų strateginio uždavinio – „integruoti pradines mokyklas į progimnazijas“. Neliko ir maksimalių reikalavimų dėl mokinių skaičiaus mokyklose, liko tik minimalūs: pradinėje mokykloje turi būti ne mažiau kaip 220 mokinių, progimnazijoje – 380, gimnazijoje – 450.
Atsisakyta ir punkto, kad mokyklos, viršijančios optimalios mokyklos maksimalų skaičių, parengia ir iki 2012 metų gruodžio 1 dienos suderina mokinių mažinimo programą.
Pakoreguotame mokyklų tinklo pertvarkos plano projekte jau atsisakoma integruoti Centro, Lieporių, „Saulės“ pradines mokyklas į Jovaro, Gegužių ir „Romuvos“ progimnazijas.
Tik Tėvo Benedikto Andruškos pradinei 2014 metų rugsėjo 1–oji turėtų būti lemiama: ji arba privalės persitvarkyti į katalikų bendruomenės mokyklą, arba bus prijungiama prie progimnazijos ir perkelta į kitą pastatą.
Projekte Vijolių vidurinei mokyklai nebeliko grėsmingos alternatyvos nuo kitų metų rugsėjo pirmosios būti išskaidytai, mokinius nukreipiant į kitas mokyklas pagal jų gyvenamąją vietą. Ši mokykla turėtų jau nuo šių mokslo metų dirbti pagal patvirtintą sportinio ugdymo programą visose klasėse ir būti papildomai finansuojama Švietimo ir mokslo ministerijos perspektyvių regiono sportininkų išlaikymui.
Tuo jau džiaugiasi šios mokyklos direktorė Irma Abromaitienė: „Mes ir siekėme, kad ta alternatyva, kuri kėlė šiek tiek sumaištį ir tarp tėvų, ir tarp galimų mokinių, būtų išbraukta, todėl pataisytąjį projektą vertinu teigiamai“.
Išliktų ir neoptimalios progimnazijos
Kitų mokyklų turėtų laukti tie patys pertvarkymai, kurie buvo įrašyti į dar gegužės mėnesį Tarybai pateiktą projektą.
„Sandoros“ progimnazija, Simono Daukanto gimnazija nuo šių metų, o „Saulėtekio“ gimnazija nuo kitų metų turi vykdyti nuotolinį mokymą. „Santarvės“ vidurinė 2013 metais – persikelti į naują pastatą, 2014–aisiais čia – privalėtų būti akredituota vidurinio mokymo programa.
Suaugusiųjų vidurinė mokykla jau šiemet turi pradėti mokyti suaugusius Tardymo izoliatoriuje.
Gytarių, Rėkyvos, Zoknių, Jaunimo mokyklos paliekamos kaip neoptimalios pakraščio mokyklos su papildomu finansavimu ir pastatų atnaujinimu. Beje, šiais mokslo metais turėtų nebelikti pagrindinių mokyklų – visos pertvarkomos į progimnazijas.
Specialiosios mokyklos – Sutrikusios klausos vaikų ugdymo centras, „Ringuvos“ specialioji mokykla, Specialiojo ugdymo centras, Logopedinė ir sanatorinės mokyklos – nuo kitų mokslo metų pagal projektą turėtų tapti regioninėmis mokyklomis. Vien Petro Avižonio regos centras netektų galimybės komplektuoti pradinių klasių ir centre būtų vykdomos tik ikimokyklinio, priešmokyklinio bei apakusių 18 metų ir vyresnių asmenų socialinio ugdymo programos.
O likviduoti mokyklas bus vis tiek galima?
Taigi mokyklų pertvarkos aukomis tapo tik trys mokyklos – nuo šių mokslo metų prie Dainų progimnazijos prijungta Dainų pradinė, Aukštabalio pradinė, sujungta su „Rasos“ progimnazija, ir Dubijos pagrindinė, prijungta prie Salduvės progimnazijos.
Pagal pakoreguotą projektą išliekančių mokyklų bendruomenės džiaugiasi – vis dėlto nugalėjo sveikas protas.
Lieporių pradinės mokyklos direktorė Danutė Butkuvienė tiki, kad pakeisti miesto mokyklų pertvarkos plano projektą padėjo ir mokyklos bendruomenės pastangos. „Mes žinojome, kad negalime pasiduoti tam buldozeriui, kuris eina per visą Lietuvą, žinojome, kad pradinės mokyklos turi išlikti. Juk mes atitinkame reikalavimus: turime įdirbį, patirties, reikiamą ugdymo kokybę“.
Tačiau kad ir pataisytas pertvarkos projektas sudaro sąlygas nepageidaujamoms mokykloms išmirti. Apie tai nors ir netiesiogiai kalbama šeštajame plano skyriuje.
Čia nurodoma, kad Savivaldybės administracijos direktoriaus sudarytos darbo grupės teikia pasiūlymus dėl tų ugdymo įstaigų, kurių mokinių skaičius nesiekia minimalaus, o mokyklos plotas vienam mokiniui yra mažesnis pradinėse ir progimnazijose nei 9, gimnazijose nei 11 kvadratinių metrų, likimo.
Toliau plane aiškėja, kad ne vien mokinių skaičius ir mokyklos plotas apsprendžia, ar mokykla išliks. Nes reorganizuoti, likviduoti ir t. t. mokyklą bus galima, jei ji neatitinka bent vieno Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklių bendrojo ar specialiojo kriterijaus, jei jai nepakanka valstybės skiriamų mokymo lėšų pagal mokinio krepšelio metodiką ir Savivaldybė neturi galimybių mokyklai skirti papildomo finansavimo.
Vadinasi, jei net vienas kriterijus gali nulemti mokyklų išlikimą, tai kas gali paneigti, kad ir pataisytas mokyklų pertvarkos planas netaps mirties nuosprendžiu mažoms – pirmiausiai pradinėms – mokykloms.
Kriterijai mokyklas gąsdina
„Optimalios mokyklos kriterijai, aišku, mus gąsdina, – prisipažįsta Centro pradinės mokyklos direktorius Edmundas Valuckas. – Jei ir toliau mums bus nurodoma komplektuoti tik po dvi klases, paprasčiausiai vaikų pritrūksime, nes turime tik aštuonias klases, o reikėtų mažiausiai dešimties.“
Projekto rengėjai konstatuoja, kad visų pradinių mokyklų, išskyrus „Saulės“, pastatų būklė prasta: nepakeisti langai, durys. O tai jau šioms mokykloms minusas. Neturi stadionų – dar vienas trūkumas. Nors pastatų remontas, stadionai ne mokyklų, o Savivaldybės rūpestis.
„Visados bus galima prikibti, kad mūsų pastatas labai senas, nerenovuotas, kad neturime stadiono, – sako Centro pradinės mokyklos direktorius, tikėdamasis, kad Tarybos posėdyje bus patvirtintas pataisytas miesto mokyklų pertvarkos planas. – Bet išgyventi bus galima, jei tik nebus išskirtinio dėmesio vien pradinėms mokykloms.“
Romualda URBONAVIČIŪTĖ