Dalys – tik originalios
Istorinių automobilių priežiūros principas nedaug skiriasi nuo naujų. „Porsche“ gamina daugybę detalių visiems modeliams – net ir patiems pirmiesiems 911, tačiau jų keitimas neretai reikalauja kitokių įgūdžių.
„Retais atvejais užtenka detalę atsukti, pakeisti ir vėl prisukti – dažniausiai būtina kažką papildomai pavalyti, nuplauti, nušveisti. Smulkmeniškumas čia būtinas – tik taip dirbant galima užtikrinti, jog kelis dešimtmečius pergyvenęs automobilis galės būti sėkmingai naudojamas dar daug metų“, – teigia Vilniaus „Porsche“ centre dirbantis klasikinių automobilių specialistas Marekas Dunovskis. Tokio paruošimo ir patirties specialistų kaip M. Dunovskis – Baltijos šalyse vos keli.
Dėl gamintojo požiūrio į preciziškumą klasikinių „Porsche“ savininkai savus automobilius dažnai aptarnauja oficialiose atstovybėse. Be to, jose gaunami įrašai padidina istorinių automobilių vertę.
Pasak M. Dunovskio, nemažai vairuotojų net ir nevažinėdami kartą per metus atvyksta pakeisti variklio alyvos – kiekvienas įrašas serviso knygutėje apie priežiūrą oficialioje atstovybėje yra svarbus nustatant pardavimo kainą. Tuo pačiu tai įrodymas apie nepriekaištingą būklę – istoriniams automobiliams „Porsche“ net gamina specialią alyvą, keli jos tipai pritaikyti pagal modelio pagaminimo metus.
„Mūsų klientų ratas vis plečiasi – žinodami, kad yra klasikinius automobilius prižiūrinčių profesionalų, žmonės drąsiau įsigyja modelius, kuriuos vertina ne kaip kasdieninius palydovus, o kaip laisvalaikio praleidimo būdą arba investiciją“, – teigia Vilniaus „Porsche“ centre dirbantis klasikinių automobilių specialistas.
Įsimintini modeliai iš „transaxle“ eros
Patys populiariausi ir vertingiausi istoriniai „Porsche“, išskyrus vienetinius modelius, yra 911 – šie modeliai simbolizuoja gamintojo filosofiją, aukščiausius inžinerinius pasiekimus automobilių industrijoje.
„Porsche“ ilgą laiką buvo žinomas kaip gamintojas, kurio automobilių variklis bei pavarų dėžė montuojama galinėje dalyje. Tačiau aštuntajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje inžinieriai išbandė kitokią komponuotę – pavarų dėžę paliko gale, o variklį sumontavo priekyje. Taip gimė modeliai, šiandien žinomi 924, 944, 928 pavadinimais.
Ši era baigėsi 1995 m. su paskutiniuoju 928 modeliu ir ilgą laiką naudoti automobiliai iš šios eros buvo nuvertinami – juos buvo galima įsigyti už santykinai nedidelę kainą. Tačiau dabar daugeliui šios eros modelių – per 30 metų ir jie tarsi gimsta iš naujo.
„Jeigu reikėtų įvardyti, kuriuos modelius man pačiam tvarkyti įdomiausia, tai būtų pagaminti būtent transaxle eros metu. Jų nedaug, jie kitokie ir išskirtiniai. Palyginti nedaug jų liko geros būklės, tad žmonės noriai juos restauruoja bei naudoja“, – pasakoja klasikinių automobilių žinovas.
Istorinė technika – svarbi gyvenimo dalis
Pagal istorinio automobilio detalių būklę galima nemažai pasakyti apie patį modelį, jo naudojimą ir netgi savininko įpročius. Pasak „Porsche“ atstovo, nesunku pastebėti, kuris automobilis naudojamas žiemą, o kuris šaltąjį sezoną praleidžia garaže. Kuriuo važinėjama žvyrkeliais, o kuriuo – tik asfaltuotais keliais.
„Žmonės automobilius naudoja įvairiausioms progoms. Vieni važinėja kasdien – žmonėms smagu kasdien vairuoti automobilį, kuriam metų daugiau nei jam pačiam. Kiti išvažiuoja dažną savaitgalį, dalyvauja automobilių sporto renginiuose, o treti tik laiko garaže ir geriausiu atveju porą kartų per metus pasirodo parodose. Tokius savininkų įpročius galima numanyti pažiūrėjus į įvairias automobilio detales“, – pasakoja Marekas.
Tačiau naudojimo būdas automobilio būklės, jeigu šis yra nuosekliai prižiūrimas, nepablogina – tą užtikrina „Porsche Classic“ ekspertai, kuriems klasikinis automobilis yra daugiau nei tik darbo objektas. „Porsche“ specialistas juokauja naktimis variklių nesapnuojantis, tačiau istorinė technika jį lydi visur – kasdieniniame darbe, lankomuose renginiuose, skaitomose knygose ir net diskusijose su draugais.