• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šiuo metu valdžioje esantys politikai stengiasi sutelkti kuo daugiau visiems mokesčių mokėtojams priklausančių pinigų savo rankose.

REKLAMA
REKLAMA

Ypač stengiasi strategine vadinama Susisiekimo ministerija (SM). Vakar jos viceministras Rimvydas Vaštakas „Respublikai" pareiškė, esą greičiausiai iš Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) bus atimta skirstyti šalies keliams prižiūrėti atseikėtus šimtus milijonų ir juos esą ateityje valdys SM. Seimo nario Algirdo Butkevičiaus nuomone, SM viršūnėse esantys valdininkai savo rankose koncentruoja milžiniškas sumas, kad užsitikrintų savo ar savo atstovaujamų partijų rinkimų kampanijų rėmimą.

REKLAMA

Nepavykęs skandalas

Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis ir dalis kitų ministerijos vadovų priklauso Lietuvos liberalų sąjūdžiui (LLS). Ministerijos viršūnėlė jau nuo pavasario kėsinasi į keliams prižiūrėti skirtus Kelių priežiūros ir plėtros programos pinigus, kuriuos iki šiol valdė SM pavaldi LAKD. Iš pradžių iki viliojančių milijonų ministerija stengėsi prasibrauti papylusi viešos kritikos 11-ai regioninių kelius prižiūrinčių įmonių. Esą jos valstybės skirtas lėšas naudoja netaupiai, todėl esą šias įmones privalu reorganizuoti.

REKLAMA
REKLAMA

Kelis mėnesius buvo svarstyti įvairūs reorganizavimo modeliai, tarp jų buvo svarstytas ir visiems mokesčių mokėtojams priklausančių kelių priežiūros įmonių privatizavimas. Kad įrodytų, jog reorganizacija būtina, SM netgi pateikė pavyzdį, kaip neva LAKD priklausančios regioninės kelių priežiūros įmonės švaisto valstybės joms patikėtas lėšas. Plačiai buvo išreklamuotas tyrimas, per kurį neva nustatyta, kad kai kuriuose kelio ruožuose asfalto storis yra mažesnis, nei turėjo būti paklotas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vos tik ministerijos valdininkai apsižiūrėjo, kad kelius tiesia ne valstybinės priežiūros, o privačios kelių tiesimo įmonės, dalis jų nemažomis sumomis remia LLS, besiplieskiantis skandalas išblėso taip pat staigiai, kaip ir buvo įsižiebęs.

REKLAMA

Kadangi valstybinių įmonių, prižiūrinčių mūsų kelius, darbas gerai vertinamas ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje, ir iki bendrovių bei jų vadovų prisikasti nepaprastai sunku, žvilgsnis buvo nukreiptas į šioms įmonėms skiriamus pinigus.

Riebus kąsnis

Buvęs LAKD vadovas Virgaudas Puodžiukas „Respublikai sakė, kad apie tai, jog asignavimų valdymas turi būti atimtas iš ministerijoms pavaldžių įstaigų ir perduotas ministerijoms, buvo pradėta kalbėti dabartinei valdančiajai daugumai vos atėjus į valdžią.

REKLAMA

„Perprasti tokią logiką sunku. Pavaldžioms struktūroms dažniausiai vadovauja savo sričių profesionalai, o ministerijų vadovai yra politikai. Todėl lyg ir nelogiška būtų jiems patikėti milžiniškus mokesčių mokėtojų pinigus, juk profesionalai visada juos geriau panaudos. Gali būti, kad čia yra kitas išskaičiavimas –politikai tikisi, kad dalis paskirstytų lėšų prieš rinkimus grįš ir jiems. Pavyzdžiui, aukų politinėms partijoms paremti pavidalu. Seniai žinoma –kas pinigus duoda, tas ir muziką užsako", – svarstė V.Puodžiukas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Dar kategoriškesnę nuomonę išdėstė buvęs susisiekimo ministras A.Butkevičius. „Neabejokime –valstybines kelių priežiūros įmones rengiamasi tyliai privatizuoti už grašius. Iš pradžių bus manipuliuojama bendrovėms skirtais pinigais, vėliau keičiami jų vadovai, o galiausiai gardus kąsnelis bus suvalgytas", –tvirtino Seimo narys.

REKLAMA

Kad kąsnis iš tiesų riebus, rodo kelių priežiūrai ir plėtrai skiriami pinigai. Šiemet Lietuvos kelių tinklui plėtoti ir saugaus eismo priemonėms diegti numatyta skirti 881,7 mln. litų. Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų. 2010 metais šalies keliams numatytos lėšos yra 106 mln. litų didesnės nei pernai, tačiau beveik perpus mažesnės nei 2008-aisiais. Iš jų kelius prižiūrinčios regioninės įmonės panaudos apie 300 mln. litų. Ankstesniais metais šis skaičius būdavo daugiau nei dukart didesnis.

REKLAMA

Sąjūdį remia dosniai

Susisiekimo ministerija ir jai vadovaujanti LLS viršūnėlė jau turi patirties, kaip atėjus į valdžią gyventi iš nuo ministerijos malonių priklausančių privačių įmonių. Tarp jų gausu ir tokių, kurios dalyvauja tiesiant kelius. Kadangi LLS rėmimas, švelniai tariant, ne visai atitinka skaidrumo principus, ministrui E.Masiuliui, kuris drauge yra ir LLS vadovas, buvo surengta apkalta dėl galimo viešųjų ir privačių interesų painiojimo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Seimo nario Petro Gražulio duomenimis, 2008-2009 m. susisiekimo ministro vadovaujamus liberalus solidžiomis sumomis parėmė viena didžiausių kelių tiesimo įmonių “Fegda", taip pat Panevėžio statybos trestas, kurio pagrindinė savininkė yra garsieji „Panevėžio keliai". Pinigus LLS noriai dovanojo ir parduodanti bei nuomojanti žemės kasimo, kelių tiesimo, pamatų statymo ir krovinių kėlimo bei pervežimo įrenginius bendrovė „Fortra", kelių darbais besiverčianti „Limega", prekyba statant kelius naudojama granito, dolomito skalda, metalo produkcija, nerūdinių medžiagų trupinimo įranga, pramoniniais sietais, transporterių ritinėliais ir juostomis užsiimanti UAB „Milsa", kitos su mūsų šalies kelių būklės gerinimu susijusios įmonės.

REKLAMA

Skaičiai

Susisiekimo ministro Eligijaus Masiulio vadovaujamas LLS, Vyriausiosios rinkimų komisijos duomenimis, atsidūrė tarp labiausiai rėmėjų, taip pat ir privačių kelių tiesimo įmonių, mėgstamų politinių judėjimų. Pavyzdžiui, vien per šių metų II ketvirtį LLS buvo paremtas 240,030 tūkst. litų. Už LLS daugiau gavo tik kur kas gausesnės Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai (278 tūkst. litų) bei Liberalų ir centro sąjunga (248,822 tūkst. lito). Ketvirtoje vietoje atsidūrusią Darbo partiją rėmėjai pamalonino vos 81,150 tūkst. litų.

Petras ŠATEIKA

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų